انعکاس گسترده سخنان رییس جمهوری ایران در رسانه های ترکیه
انعکاس گسترده سخنان رییس جمهوری ایران در رسانه های ترکیه

رسانه های ترکیه اعم از روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی سخنان دیروز ‘حسن روحانی’ رییس جمهوری ایران در هفتاد و سومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل را به طور گسترده منعکس کردند.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، روزنامه ‘ملیت’ ترکیه با انتخاب عنوان ‘دعوت روحانی از آمریکا در باره تحریم ها’ نوشت: روحانی با بیان این که هیچ راهی بهتر از مذاکره وجود ندارد، از آمریکا خواست تا به میز مذاکره برگشته و تحریم ها را لغو کند، چرا که تحریم و تکفیر دو روی یک سکه هستند.
این روزنامه مشروح سخنان روحانی را منتشر کرده و به نقل از وی نوشت که سیاست ایران درباره دیگر کشورها شفاف بوده و جنگ، تحریم، زورگویی و تهدید را رد کرده و وفای به تعهد و عمل به قانون را می خواهد.
این رسانه همچنین سخنان رییس جمهوری ایران درباره تحریم های آمریکا را برجسته کرده و نوشت: تحریم های آمریکا علاوه بر ایران، به سایر کشورها هم ضرر می رساند.
شبکه خبری ‘ان.تی.وی’ ترکیه نیز در بخش اخبار تلویزیونی و وبسایت خود سخنان رییس جمهوری ایران را به طور کامل پوشش داده و با انتخاب عنوان ‘انتقاد روحانی از آمریکا؛ پاسخ به سخنان ترامپ به تاخیر نیفتاد’ به انعکاس مواضع روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.
این رسانه در وبسایت خود نوشت: روحانی در سخنانش انتقادات تندی علیه آمریکا مطرح کرده و با بیان مواضع کشور خود و بدون تاخیر، پاسخ سخنان ‘دونالد ترامپ’ را داد.
به نوشته این رسانه، روحانی در سخنان خود تحریم های یکجانبه آمریکا را تروریسم اقتصادی خواند و بیان کرد: آمریکا کشورهای حامی توافق هسته ای ایران را تهدید می کند.
ان.تی.وی همچنین نوشت: روحانی در سخنان مهم خود گفت و گو را بهترین راه حل مسائل عنوان کرد و مقامات آمریکایی را به بازگشت به میز مذاکره ای که آن را ترک کرده اید، دعوت کرد.
روزنامه ‘استار’ ترکیه نیز با انتخاب عنوان ‘به میز مذاکره برگردید و تحریم نکنید’، به نقل از رییس جمهوری ایران خطاب به مقامات آمریکایی نوشت: مذاکره راهی مناسب برای حل مسائل است، به میز مذاکره برگردید و تحریم نکنید، چرا که تحریم و تکفیر دو روی یک سکه هستند.
این رسانه همچنین با انتشار بخشی از سخنان رییس جمهوری در خصوص خروج آمریکا از معاهدات بین المللی افزود: رفتار آمریکا در قبال ایران از روز نخست اشتباه بوده و تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض، تهدید در برابر تهدید و گام در برابر گام از محورهای اساسی سیاست خارجی ایران است.
این روزنامه نیز بخشی از سخنان رییس جمهوری ایران در باره تحریم های آمریکا علیه دیگر کشورها را برجسته کرده و نوشت: این تحریم ها علاوه بر ایران، به سایر کشورها نیز ضرر می زند.
شبکه خبری ‘سی.ان.ان.ترک’ هم در بخش های خبری دیشب و هم در بخش خبری صبحگاه امروز و نیز در وبسایت خود بخش های مهمی از سخنان رییس جمهوری ایران را منعکس کرد.
این رسانه در وبساست خود با انتخاب عنوان ‘دعوت روحانی از آمریکا؛ به میز مذاکره برگردید و تحریم نکنید’ نوشت: آمریکا باید به تعهدات خود پایبند باشد و خلف وعده نکند.
این رسانه مشروح سخنان روحانی را منعکس و به نقل از وی اعلام کرد: هیچ راهی بهتر از مذاکره برای حل مسائل وجود ندارد و بر این اساس به میز مذاکره ای که آن را ترک کرده اید، باز گردید و تحریم را لغو کنید، چرا که تحریم و تکفیر دو روی یک سکه هستند، تکفیر انسان را از اندیشیدن باز می دارد و تحریم نیز انسان را از زندگی و رفاه دور می کند.
به نوشته این رسانه به نقل از دکتر روحانی، اقدامات آمریکا در برابر ایران از روز نخست اشتباه بوده، ولی سیاست تهران شفاف است و ایران مخالف جنگ، تحریم، زورگویی و تهدید است و تنها وفای به عهد و عمل به قانون و توافق را می خواهد.
این رسانه به نقل از رییس جمهوری ایران نوشت: آمریکا فکر می کند چون زور دارد، پس حق هم دارد و به همین علت از طریق تحریم علاوه بر ایران به سایر کشورها هم ضرر می رساند.
روزنامه ‘ینی شفق’ نیز در مطلبی با عنوان ‘روحانی خطاب به ترامپ؛ تحریم نکنید’، به انعکاس بخش های مهم سخنان رییس جمهوری ایران در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و افزود: روحانی خطاب به ترامپ گفت که راهی بهتر از مذاکره و گفت و گو وجود ندارد و آمریکا باید به میزی که آن را ترک کرده، بازگردد.
این روزنامه به نقل از روحانی نوشت که آمریکا باید به قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت برگشته و به قواعد بین المللی تن دهد و به تعهدات بین المللی خود عمل کند.
به نوشته ینی شفق، آمریکا باید به میز مذاکره ای که آن را ترک کرده بازگردد چرا که هیچ راهی بهتر از مذاکره و گفت و گو برای حل مسائل وجود ندارد.
به نوشته ینی شفق، روحانی در سخنان خود عنوان کرد که آمریکا با تصور قدرتمند بودن، خود را محق هم می داند، اما برداشت آنها از قدرت، مشروعیت نیست، بلکه زورگویی است.
روزنامه ‘صباح’ ترکیه نیز به انعکاس سخنان روحانی در سازمان ملل پرداخت و با انتخاب عنوان ‘پاسخی سریع به آن پیشنهاد’ نوشت: روحانی با رد پیشنهاد دیدار از سوی ترامپ، از او خواست تا به توافقی که از آن خارج شده برگردد و تحریم را کنار بگذارد.
به نوشته این روزنامه، روحانی با بیان این که ترامپ ملت ایران را تهدید می کند، افزود: واشنگتن با تحریم خود، ملت ایران را تهدید می کند و با خروج از تعهدات بین المللی، باز دم از مذاکره می زند.
خبرگزاری ‘آناتولی’ ترکیه نیز در تحلیلی با عنوان ‘روحانی: به میز مذاکره برگردید و تحریم نکنید’، به انعکاس مشروح سخنان رییس جمهوری ایران در هفتاد و سومین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک پرداخت و نوشت: روحانی در سخنان خود خواستار بازگشت آمریکا به میز مذاکره و توافقنامه هسته ای شده و اعلام کرد که آمریکا تحریم را نیز لغو کند.
این رسانه به نقل از رییس جمهوری ایران افزود: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ورق پاره نیست. از شما دعوت می‌کنیم که به این قطعنامه و میز مذاکره ای که برهم زدید، باز گردید.
آناتولی همچنین به نقل از روحانی اضافه کرد که ‘سخن ما روشن است: تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض، تهدید در برابر تهدید و گام در برابر گام، به جای حرف در برابر حرف’.
آناتولی به نقل از رییس جمهوری ایران نوشت: نه جنگ، نه تحریم، نه تهدید، نه زورگویی، فقط وفای به عهد و عمل به قانون. ما از صلح و دمکراسی در همه خاورمیانه، حمایت می‌کنیم.
شبکه های خبری تلویزیونی از جمله ان.تی.وی، تی.آر.تی خبر، سی.ان.ان.ترک و آ.خبر نیز به طور مکرر مواضع رییس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل را منعکس کردند.
برخی از این رسانه نیز سخنرانی ‘رجب طیب اردوغان’، روحانی و ترامپ رییسان جمهوری ترکیه، ایران و آمریکا را سه سخنرانی مهم هفتاد و سومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل عنوان و اعلام کردند که همه جهان منتشر سخنان این سه شخصیت بودند.