مؤسسه آموزش عالی علمی-کاربردی شهرداری تهران با داشتن ۹مرکز به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. سازمان مدیریت پسماند نیز به تازگی پیشنهاد راه‌اندازی دهمین مرکز را ارائه داده و قرار است تمامی پرسنل شهرداری از مزایای این مؤسسه بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری یوپنا مؤسسه آموزش عالی علمی-کاربردی شهرداری تهران با داشتن ۹مرکز به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. سازمان مدیریت پسماند نیز به تازگی پیشنهاد راه‌اندازی دهمین مرکز را ارائه داده و قرار است تمامی پرسنل شهرداری از مزایای این مؤسسه بهره‌مند شوند.

اصغر احمدی، سرپرست مؤسسه آموزش عالی علمی-کاربردی شهرداری تهران در این رابطه به همشهری می‌گوید: «تعداد پرسنل شهرداری تهران از ۶۸هزار نفری که رسما اعلام شده تا ۱۲۰هزار نفر حقوق‌بگیری که در قسمت‌های مختلف دارد، برآورد می‌شود.

این جمعیت به تنهایی از ۹۰درصد شهرهای ایران جمعیتش بیشتر است. با توجه به حجم بالای پرسنل شهرداری از سال ۸۱نخستین مرکز علمی-کاربردی ما تحت عنوان مرکز فرهنگی و هنری وارد فاز آموزش شدیم.» او ادامه می‌دهد: «قرار هم بر این بود که مراکز علمی-کاربردی بتوانند نیاز شهرداری را در حوزه‌های آموزشی برطرف کنند. هم‌اکنون هم توانستند این نیاز را تا حدود زیادی با وجود فراز و نشیب‌ها برطرف کنند. از سال ۹۲برای ساماندهی و مدیریت بهتر این مراکز آموزشی را تجمیع کردند. به این ترتیب، تعدادی مراکز جدید به مراکز قبلی اضافه شد.»

دو مرکز علمی‌-کاربردی فرهنگی و اجتماعی، مرکز آموزش نوسازی، بهسازی، فناوری، مدیریت بحران حمل‌ونقل، تاکسیرانی، مترو و آتش‌نشانی مراکز فعال مؤسسه به‌حساب می‌آیند.

احمدی معتقد است: «مؤسسه هم‌اکنون با ۹مرکز فعالیت دارد که مؤسسه به مثابه ستاد این مراکز عمل می‌کند. مؤسسه نقش مدیریت و راهبری را با اساسنامه‌ای که مصوب وزارت علوم است، به‌عهده دارد. البته مدیریت عالی شهرداری هم نقش دارد که اگر بخواهم واضح‌تر بگویم رئیس هیأت امنای مؤسسه شهردار تهران است.» او عنوان می‌کند: «مؤسسه علمی-کاربردی نیازمند توجه است. از آنجایی که یک سازمان غیرانتفاعی هم محسوب می‌شود، اگر وارد فاز انتفاعی شود، احتمالا شبیه برخی سازمان‌ها و مراکز علمی غیرانتفاعی می‌شود.

در این صورت خدای ناکرده دچار یکسری خطاها می‌شود و کیفیت را قربانی می‌کند. اما نظارت شهرداری هم می‌تواند ما را از این اتفاق‌ها برحذر دارد و هم اینکه با تامین بودجه ما را از خطای احتمالی دور کند. در ضمن اگر ما بخواهیم تغییر و تحول داشته باشیم خودِ شهردار می‌تواند خیلی بهتر اظهارنظر کند.» سرپرست مؤسسه علمی-کاربردی درباره پیشنهاد سازمان مدیریت پسماند می‌گوید: «سازمان پسماند به نیابت از معاونت خدمات شهرداری برای تاسیس یک مرکز جدید به مؤسسه مراجعه کرد. در دل شهرداری خودِ سازمان‌ها براساس نیازهای خودشان از ما چنین درخواستی دارند. طبق همین الگو در سال‌های گذشته یکسری از سازمان‌ها برای این کار پیشقدم شدند. در واقع کسی به این سازمان‌ها دستوری نداده است.»

احمدی درباره آموزش شهروندی عنوان می‌کند: «مرکز آموزش شهروندی، یکی از مراکزی است که عمومیت زیادی دارد؛ مثلا آموزش‌های آتش‎نشانی تخصصی است و افراد خاصی وارد این مرکز می‌شوند. اما مرکزی مانند شهروندی آموزش‌هایش می‌تواند خیلی عام باشد؛ یعنی فردی که در مرکز آتش‌نشانی است، ممکن است نیاز به یکسری آموزش‌های شهروندی داشته باشد؛ بنابراین، آموزش شهروندی خیلی از قشرهای مختلف جامعه را دربرمی‌گیرد و یکی از مراکز کلیدی ما به‌حساب می‌آید.

ما در این مرکز و در مقطع کاردانی ۳۵۸دانشجو و در مقطع کارشناسی ۴۲۵دانشجو داریم. ما در مجموع ۷۷رشته تحصیلی داریم که ۴۰رشته کاردانی و ۳۷رشته در مقطع کارشناسی است. در مجموع نیز ۱۸۸۸نفر دانشجوی کاردانی داریم و ۲۰۰۱نفر دانشجوی کارشناسی.» او یادآور می‌شود: «ما علاوه بر دوره‌های ترمیک که در مقطع کاردانی و کارشناسی آموزش می‌دهیم و همینطور پودمانی، در یکسری از آموزش‌ها هم به‌صورت ضمن خدمت در خدمت همکاران شهرداری هستیم.

همچنین حدود  ۴۰ هزار دوره پودمانی و ترمیک برگزار شده است؛ یعنی ما طی این سال‌ها ۴۵۰۰۰ (چهل و پنج هزار نفر) نفر از پرسنل شهرداری را آموزش داده‌ایم. اگر بخواهیم درصد بگیریم، ۶۰تا ۶۵درصد پرسنل شهرداری حداقل یک دوره در مؤسسه علمی-کاربردی شهرداری تهران آموزش دیده‌اند.» احمدی در پایان نیز اضافه می‌کند: «آموزش عالی در مجموع و مراکز علمی-کاربردی به‌صورت خاص در سال‌های گذشته با یک کمیت‌گرایی افراطی مواجه بوده است. اگر دانشگاه سراسری، آزاد و…

را نگاه کنید، متوجه می‌شوید زمانی پذیرش به قدری محدود بود که جوابگو نبود. ما الان به قدری به سمت آموزش عالی پیش رفتیم که احساس می‌کنیم کیفیت خیلی کاهش پیدا کرده است.

ما یک تفاوت فاحش هم با مراکز خصوصی داریم و آن به حمایت شهرداری از مؤسسه برمی‌گردد. مثلا شهرداری ساختمانی در اختیار ما قرار می‌دهد و تعدادی نیرو را در آنجا مستقر کرده و امکانات و تجهیزاتی را که دغدغه هر فعال حوزه آموزش است، تامین می‌کند. برای همین، تمرکز ما باید روی ارتقای کیفیت باشد. بنابراین مهم‌ترین برنامه و هدف من این است که فعالیت‌های آموزشی مؤسسه را به نحو محسوسی ارتقا دهم.»