رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه پیام نور با اشاره به استقبال دانشجویان بین المللی از این آموزش ها، گفت: وظیفه اصلی این مرکز گسترش زبان فارسی و فرهنگ ایرانی است و این مهم با توجه به ظرفیت های دانشگاه باید توسعه یابد.

به گزارش خبرگزاری یوپنا دکتر مرادی رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه پیام نور در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا در خصوص مرکز آموزش زبان فارسی (آزفا) اظهار کرد: این مرکز در قالب دوره های کوتاه مدت و بلند مدت آموزش های خود را دنبال می کند.

وی افزود: این آموزش ها در سه سطح ابتدایی، میانی و پیشرفته برگزار می شود. دوره های ابتدایی شامل آموزش الفبای فارسی، لغت و ساختار جمله است و پس از گذشت دوره های مقدماتی، تقویت مکالمه در سطوح میانی و پیشرفته برگزار می شود.

مرادی ادامه داد: دوره های آموزشی مرکز آزفا علاوه بر آموزش زبان فارسی، دوره های ایران گردی، گردشگری فرهنگی، حافظ شناسی و مولوی شناسی را نیز دربرمی گیرد.

وی با اشاره به استقبال دانشجویان بین المللی از این آموزش ها، عنوان کرد: در شش ماه اخیر مرکز آزفای دانشگاه پیام نور ۱۱۸ نفر را جهت آموزش پذیرا بوده است.

مرادی گفت: علاقه مندان به زبان و فرهنگ فارسی در سراسر دنیا وجود دارند؛ اما اغلب زبان آموزان از کشورهای همسایه نظیر ترکیه، پاکستان، گرجستان، کنیا و عراق به طور متناوب در دوره های کوتاه مدت شرکت می کنند.

به گفته مدیر مرکز آموزش زبان فارسی، در کنار این آموزش ها، اردوهای تفریحی- فرهنگی، آشنایی با آداب و رسوم، آیین و سنن ایرانی نیز در برنامه های مرکز وجود دارد.

وی همچنین در باره آموزش های مجازی دانشگاه اظهار کرد: از سال ۱۳۸۹، نزدیک به ۶۰ رشته آموزشی به صورت مجازی به دانشجویان ارائه می شود.

مرادی افزود: مرکز آزفا نیز جهت آموزش زبان فارسی دوره های مجازی متعددی را برای دانشجویان بین المللی برگزار می کند، اما اغلب آموزش ها به صورت حضوری برگزار می شود.

به عقیده مرادی یکی از انگیزه های زبان آموزان در فراگیری زبان فارسی، حضور در ایران و به عبارت دیگر ایران گردی است.

وی با بیان این که بسیاری از مراکز جهت آموزش زبان فارسی بودجه های اختصاصی دریافت می کنند، خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام نور یک دانشگاه نیمه دولتی است و به همین سبب بودجه های دولتی قابل قبولی را در این زمینه دریافت نمی کند.

مرادی ادامه داد: برهمین اساس دانشگاه باید در کنار این آموزش به فکر درآمدزایی نیز باشد.

وی با اشاربه صرف هزینه های کلان بسیاری از کشورها برای گسترش زبان و فرهنگ خود، یادآور شد: فرهنگ و زبان فارسی تاریخچه دیرینه و نفوذ بسیار گسترده ای در سطح دنیا داشته است، لذا باید در راستای توسعه این مهم همچنان تلاش شود.

مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه پیام نور در مهرماه سال ۱۳۹۵ تاسیس و در ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۶ موفق به اخذ مجوز از سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد.