نخستین مرکز مراقبت‌های ویژه از معلولان ضایعه نخاعی کشور با ۱۰ تخت در شهر تهران راه‌اندازی شد تا بتواند ضمن توانبخشی به معلولان ضایعه نخاعی، خدمات درمانی و آموزش‌های بعد از حادثه را به آن‌ها بدهد و آن‌ها را آماده ورود به اجتماع کند.

داریوش بیات نژاد کمتر از یکسال است که سکان بهزیستی پایتخت کشور را بر عهده دارد در این مدت محدود خدمات شایسته ای را برای اقشار محروم و ناتوان ایجاد کرد.

وی در جدیدترین سیاست های خود، یک مرکز مراقبت های ویژه  از معلولان ضایعه نخاعی را افتتاح کرد که در نوع خود در کشور بی سابقه بوده است و برای نخستین بار چنین مرکزی در سطح کل کشور به وجود آمد.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، بیات نژاد مدیرکل بهزیستی استان تهران با تأکید بر اینکه این کار برای نخستین‌بار در کشور انجام شده است، گفت: ضایعه نخاعی عارضه‌ای است که براثر حوادث جاده‌ای یا حوادث قهری به‌وجود می‌آید، البته ضریب این عارضه در کشور ما بیش از سه برابر دنیاست یعنی برای یک میلیون نفر ۲۵ نفر در دنیا و در ایران ۷۵ نفر دچار عارضه ضایعه نخاعی هستند و این باعث نگرانی است.

وی ادامه داد: ایمان داریم که پزشکان در تشخیص و انجام عمل جراحی نقش مهمی دارند اما اگر قرار است خروجی کارشان منتج به درمان شود باید مراقبت‌های خاص بعد از عمل را به خوبی انجام دهند، مراقبت‌های بعد از دچار شدن به ضایعه نخاعی نیز به همین اندازه مهم و قابل توجه است.

بیات نژاد افزود: در حال حاضر ۳۶۰۰ نفر در استان ضایعه نخاعی داریم که یک سوم خانم‌ها و باقی آقا هستند. شاید درصدی از این‌ها وضعیت مالی خوبی داشته باشند اما عده زیادی در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند، بنابراین به نظرم ایجاد این مرکز یکی از نیازهای اجتناب‌ناپذیر بوده است. در کنار بهداشت و درمان باید به فکر توانبخشی و بهبود شرایط زندگی این افراد هم بود به همین جهت باید شرایط برگشت به کار آن‌ها فراهم شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: از افسر راهنمایی و رانندگی که گواهینامه را صادر می‌کنند تا وزارت راه و شهرسازی که جاده‌های ناهموار را تأیید می‌کنند تا کارخانه‌های تولیدکننده خودروهای ناایمن همه و همه در این مشکل دخیل هستند و باید بر اساس مسوولیت اجتماعی خود در پیشبرد این برنامه کمک کنند.