این سناتور گفت: «می‌توانیم هر دوی این‌ها را در سنا تصویب کنیم. تصویب این‌ها در مجلس نمایندگان به این آسانی ممکن نخواهد بود… من این را انجام خواهم داد و ما این را حل خواهیم کرد.»

برخی از متحدان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در کنگره این کشور، که از احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای پس از پایان ریاست جمهوری ترامپ نگران هستند، تلاش‌هایی برای تصویب قانون خروج از برجام انجام می‌دهند.
به گزارش یوپنا، تا پایان دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ تقریبا دو سال بیشتر باقی نمانده است. اگر چه ترامپ کاملا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شده و تمام تحریم‌های کشورش را مجددا علیه ایران برقرار کرده است، اما برخی ناظران احتمال بازگشت آمریکا به این توافق پس از ترامپ را مطرح می‌کنند. به نظر می‌رسد که این احتمال، متحدان ترامپ در کنگره را نگران کرده است.
سناتور جیم اینهوف، رئیس کمیته خدمات نیرو‌های مسلح در مجلس سنا، روز سه شنبه، از تمایل خود برای تصویب قانونی در خصوص خروج ترامپ از برجام سخن گفته است.
ماه گذشته، هیئتی از کنگره آمریکا حداقل به سه قاره سفر کرد. این هیئت در آلمان، اسرائیل، کوزوو، جیبوتی، اتیوپی، رواندا و الجزایر توقف‌هایی داشته است. سناتور اینهوف، که در دفتر خود درباره این سفر با گزارشگران گفتگو می‌کرد، مدعی شد در سرتاسر این سفر، او متوجه شده است که همه می‌گویند ایران منتظر پایان دوره ترامپ است.
این سناتور حامی ترامپ درباره ایران گفت: «آن‌ها فکر می‌کنند ترامپ شکست خواهد خورد. ایرانیان منتظر هستند که دوباره توافقی را زنده کنند که توسط جان کری، (وزیر خارجه اسبق آمریکا)، امضا شد. آن‌ها گمان می‌کنند او از کاخ سفید بیرون خواهد شد.»
اما اینهوف استدلال کرده که برای حل این امر، کنگره باید اقدامات ترامپ، خصوصا حمایت از اسرائیل و خروج از توافق هسته‌ای، را به قانون تبدیل کند. این سناتور ادامه داد: «می‌توانیم هر دوی این‌ها را در سنا تصویب کنیم. تصویب این‌ها در مجلس نمایندگان به این آسانی ممکن نخواهد بود… من این را انجام خواهم داد و ما این را حل خواهیم کرد.»
در سال جاری میلادی، «قانون اختیار دفاع ملی» (NDAA) توسط کنگره تصویب خواهد شد. اینهوف اعلام کرده که تصمیم خروج ترامپ از برجام در این قانون گنجانده خواهد شد. سخنگوی این سناتور، هم در گفتگو با وبگاه خبری «هیل»، تصریح کرده که تصویب فرمان خروج از برجام در قانون یادشده یکی از اهداف سناتور اینهوف است.
البته به گفته هیل، گنجاندن خروج از برجام در قانون دفاع ملی امکان تصویب شدن در مجلس نمایندگان را ندارد. چرا که این مجلس تحت کنترل دمکرات‌ها است و سنا برای تصویب این قانون به همکاری با مجلس نمایندگان نیاز دارد.
در سال گذشته میلادی، ترامپ از توافق بین المللی برجام به طور یکجانبه خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران اعمال کرد. از آن زمان تاکنون ایران همچنان به این توافق پایبند مانده است. برخی کارشناسان معتقدند که ایران امیدوار است ترامپ یک دوره‌ای شود و جانشین او به برجام بازگردد.