شبکه اطلاع رسانی هوشمند دانشگاه پیام‌نور با مشارکت شرکتی دانش بنیان و در قالب یک سامانه موبایلی در دانشگاه پیام‌نور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش یوپنا محمدعلی کریمی، معاون فناوری و پژوهش دانشگاه پیام‌نور درباره راه‌اندازی شبکه اطلاع رسانی هوشمند این دانشگاه، اظهار کرد: امسال شاهد راه‌اندازی و آغاز به کار رسمی این شبکه خواهیم بود. بنا بر ضرورت‌هایی از جمله کثرت اموراتی که در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و سایر امور که مجموعه نیاز‌های دانشجویان، اساتید و حتی جامعه بیرونی بود، کار به صورت مداوم پیگیری و بستر‌ها برای شکل‌گیری این شبکه هوشمند بر مبنای موبایل فراهم شد.
وی با بیان اینکه شبکه اطلاع رسانی هوشمند دانشگاه پیام نور در اواخر فروردین‌ماه رونمایی خواهد شد، ادامه داد: در بستر این سامانه مجموعه‌ای از اطلاعات قابل انتقال در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی وجود دارد و نیز اطلاعات هر حوزه‌ای که به علوم دانشی مربوط می‌شود از طریق این شبکه قابل دریافت است و مخاطبان ما در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانند نیاز‌های خود را برطرف کنند و به مرور که این سامانه کامل‌تر می‌شود خدمات قابل ارائه بیشتر خواهد بود.
کریمی افزود: شبکه اطلاع رسانی هوشمند دانشگاه پیام‌نور با مشارکت شرکتی دانش بنیان و در قالب یک سامانه موبایلی در دانشگاه پیام‌نور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام‌نور با بیان اینکه از اواخر فروردین‌ماه این شبکه رسما کار خود را آغاز می‌کند، گفت: اطلاع رسانی درباره زمان دقیق راه‌اندازی شبکه از طریق رسانه‌های جمعی انجام خواهد شد و مهمترین ویژگی آن ارائه خدمات در بستر تلفن همراه است.
ارائه خدمات در درازمدت به صورت کامل
کریمی در پاسخ به این پرسش که آیا این شبکه می‌تواند پاسخگوی تمامی نیاز‌ها باشد و این قابلیت را داشته باشد که همه خدمات را به دانشگاهیان ارائه کند، گفت: قطعا این شبکه در این امر بسیار می‌تواند موثر باشد و با توجه به کثرت مجموعه مراکز دانشگاهی پیام‌نور در سطح کشور و مجموعه اموراتی که به صورت متمرکز انجام می‌شود، بستر وجود این شبکه می‌تواند فرایند ارتباط و اطلاع رسانی و انتقال اطلاعات را به صورت جامع در درازمدت به صورت کامل انجام دهد.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا زودتر به این نیاز دانشگاه پاسخ داده نشد، یادآور شد: باید بپذیریم گسترش اینترنت و فناوری آی‌تی برخلاف گذشته، امروز سرعت بالاتری دارد و جامعه آماری که از تلفن هوشمند برخوردار است، رو به افزایش است. شاید تا دیروز نیاز‌ها از طریق کامپیوتر‌های شخصی به راحتی برآورده می‌شد و جامعه مخاطب از ابزار بهره می‌گرفت. اما امروز ارائه خدمات به جامعه مخاطب باید در بستر‌های نوین باشد. بیش از یکسال است بر روی این سامانه کار کارشناسی شده و طراحی آن صورت گرفته و اکنون آماده بهره‌برداری است. باید بپذیریم به اقتضای تغییراتی که در حوزه آی‌تی اتفاق می‌افتد، باید خود را با این تغییرات هماهنگ کنیم.
برنامه عمل دانشگاه پیام‌نور و تاکید بر نوآوری و تجاری‌سازی پژوهش در سال جاری
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام‌نور همچنین درباره برنامه عملیاتی دانشگاه پیام‌نور در سال جاری ادامه داد: در حوزه پژوهشی، علاوه بر پژوهش‌های مرسوم و بنیادی که در طول سال و سالیان متمادی صورت می‌گیرد، امسال متناسب با بودجه پژوهشی دانشگاه تاکید بیشتر بر بحث رشد و توسعه نوآوری‌های پژوهشی با رویکرد کارآفرینی، ثروت آفرینی و تجاری سازی دستاورد‌های پژوهشی است. اقدامات خوبی انجام شده و توافقات خوبی با مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم و سایر وزارتخانه‌ها شکل گرفته و امسال به صورت پررنگ‌تر وارد این عرصه خواهیم شد. امیدواریم اثرات قابل توجهی در این زمینه شاهد باشیم.
وی درباره مهمترین برنامه در حوزه پژوهش‌های علوم انسانی دانشگاه پیام‌نور هم گفت: در این عرصه هم تمرکز بر نوآوری است و تلاش می‌کنیم حوزه علوم انسانی هم با مراکز رشد و نوآوری هماهنگ شوند و از ظرفیت‌های این حوزه استفاده کنیم. لازم است زمینه‌های فعالیت این حوزه شناسایی و برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود و بتوانیم در بحث نوآوری حوزه علوم انسانی گام‌های موثری برداریم.