طبق قانون نماینده حق دارد در تمام مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند/ تخطی از قانون مصلحت نیست
طبق قانون نماینده حق دارد در تمام مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند/ تخطی از قانون مصلحت نیست

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با اشاره به اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی درباره حق نمایندگان درخصوص اظهار نظر درباره مسائل داخلی و خارجی و مصونیت پارلمانی، تبعیت از قانون را وظیفه همه مسئولان و مردم عنوان کرد.

محمد رضا نجفی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری یوپنا، با اشاره به اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی، اظهار داشت: اصل ۸۴ قانون اساسی می گوید که نماینده در قبال ملت مسئول است و حق دارد در تمام مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند. طبق اصل ۸۶ نیز نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رای خود کاملا آزاد هستند و نمی توان آن ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار داشته اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی به خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، ادامه داد: به تبع آن باید گفت که هرگز عدول و تخطی از قانون به مصلحت کشور و آحاد مردم نخواهد بود در نتیجه وقتی که ما قانون داریم و حدود نماینده مشخص شده است و نماینده هم به عنوان جلوه گاه و انعکاس دهنده دست کم بخشی از افکار عمومی و آن چه زیر پوست جامعه می گذرد، است اگر مطلبی را می گوید که به خوبی و سادگی امکان پاسخ گویی دارد، باید در همان چارجوب قانون رفتار کرد و خارج آن نباید محدودیتی را اعمال کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به زعم برخی نمایندگان، اصل ۸۶  قانون اساسی مبنی بر مصونیت پارلمانی نمایندگان نیاز به باز تعریف دارد یا خیر، اظهار داشت: فعلا که قانون اساسی همین است پس دست کم نمی توانیم در چارچوب آن مضیقه و محدودیت بگذاریم، حالا اگر رفتند و اصلاحی انجام دادند که فعلا کسی این گونه نگفته است و بنده جایی نشنیده ام آن وقت باید طبق قانون جدید عمل کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خاطر نشان کرد: قانون حاکم ما فعلا با این مشخصات و ویژگی هاست و دست کم تا وقتی که این قانون به این شکل است نباید ورای آن حرکت کرد. قانون اساسی کشور اصول ۸۴ و ۸۶ با اوصاف خود را دارد درنتیجه تخطی از قانون حاکم را به هیچ وجه به مصلحت کشور نمی بینیم.

گفت و گو: ژیلا آهنگرزاده

انتهای پیام