علائم اختلال «پردازش شنوایی»/ مبتلایان صدای تلویزیون را زیاد می کنند/ اختلالی که به کودک برچسب «کم توجهی و بیش فعالی» می زند
علائم اختلال «پردازش شنوایی»/ مبتلایان صدای تلویزیون را زیاد می کنند/ اختلالی که به کودک برچسب «کم توجهی و بیش فعالی» می زند

اختلال «پردازش شنوایی»، نوعی اختلال در عملکرد سیستم شنوایی است که بیشتر در کودکان ۳ تا ۱۱ سال دیده می شود. خستگی، کم توجهی، فعالیت بیش از اندازه در محیط های شلوغ، حواس پرتی در کلاس درس، با صدای بلند صحبت کردن، صدای تلویزیون را زیاد کردن و واکنش زیاد نسبت به صداهای بلند جزو […]

اختلال «پردازش شنوایی»، نوعی اختلال در عملکرد سیستم شنوایی است که بیشتر در کودکان ۳ تا ۱۱ سال دیده می شود. خستگی، کم توجهی، فعالیت بیش از اندازه در محیط های شلوغ، حواس پرتی در کلاس درس، با صدای بلند صحبت کردن، صدای تلویزیون را زیاد کردن و واکنش زیاد نسبت به صداهای بلند جزو علائم مبتلایان است.  

سرویس سلامت خبرگزاری یوپنا؛ ژیلا آهنگرزاده: سعید ملایری؛ نائب رییس انجمن شنوایی شناسان ایران، با بیان این که اختلال «پردازش شنوایی» در کودکان موجب افت تحصیلی و ایجاد برچسب «کم توجهی و بیش فعالی» می شود، اظهار داشت: برخی دانش آموزان دچار بدشنوایی هستند و با این که سیستم شنوایی آن ها به لحاظ ساختاری دچار مشکل نیست، اما به علت عملکرد مختل آن به راحتی دچار حواس پرتی می شوند.

این شنوایی شناس ادامه داد: مبتلایان به اختلال «پردازش شنوایی» در صورتی که با صداهای مزاحم در محیط رو به رو شوند، دچار حواس پرتی می شوند.

علائم ابتلا به اختلال «پردازش شنوایی»

این مدرس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، خستگی، کم توجهی، فعالیت بیش از اندازه در محیط های شلوغ، حواس پرتی در کلاس درس، با صدای بلند صحبت کردن، صدای تلویزیون را زیاد کردن و واکنش زیاد نسبت به صداهای بلند را دیگر علائم ابتلا به اختلال پردازش شنوایی در کودکان عنوان کرد.

وی افزود: متاسفانه بیشتر این کودکان با برچسب «کم توجهی و بیش فعالی» شناخته شده و می توانند دچار افت تحصیلی شوند.

دبیر اجرائی پانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران، تصریح کرد: سیستم شنوایی این کودکان امکان حذف صداهای مزاحم را ندارد. این کودکان تنها در گوش دادن به صداها مشکل دارند و به محض شنیدن صداهای مزاحم دچار حواس پرتی می شوند.

اختلال «پردازش شنوایی» در پسران بیشتر از دختران است

این شنوایی شناس خاطر نشان کرد: این اختلال در کودکان رده سنی ۳ تا ۱۱ سال بیشتر دیده می شود، همچنین اختلال «پردازش شنوایی» در جنس مذکر ۲ تا ۳ برابر جنس مذکر است.

وی تاکید کرد: تشخیص و درمان این اختلال به عهده شنوایی شناس است و اولیا مدرسه و والدین در صورت مشاهده علائمی که ذکر شد باید دانش آموز را به یکی از درمانگاه های شنوایی شناسی ببرند تا شنوایی او بررسی شود.

 

انتهای پیام