منشا بسیاری از مفاسد و انحرافات در جامعه از بیکاری است/ امنیت کشور در پناه قوه قضاییه بی طرف، عالم و کارآمد
منشا بسیاری از مفاسد و انحرافات در جامعه از بیکاری است/ امنیت کشور در پناه قوه قضاییه بی طرف، عالم و کارآمد

رییس جمهوری با تاکید بر این که امنیت کشور در پناه قوه قضاییه بی طرف، عالم و کارآمد حفظ می شود، گفت: اگر به دنبال پیشگیری از جرایم هستیم، یک عامل اصلی آن از بین بردن رکود اقتصادی و بیکاری است چرا که منشا بسیاری از مفاسد و انحرافات در جامعه از بیکاری نشات می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری یوپنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاستت جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز سه شنبه، ۸ تیر سال جاری در همایش گرامی داشت هفته قوه قضاییه که با حضور سران قوا برگزار شد، گفت: امروز نیازمند یک قوه قضائیه قوی، به روز، چابک و قوه قضائیه‌ای هستیم که بتواند پناهگاه برای مردم سرزمین ما باشد و آرامش امروز مردم ما به دلیل وجود یک قوه قضائیه تواناست.

رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت هماهنگی و همکاری بیش از پیش قوه قضائیه و قوه مجریه برای رونق اقتصادی و رفع بیکاری، اظهارداشت: اگر امروز افراد سرمایه و دارایی خود را به میدان آورده و فعالیت اقتصادی می کنند و سرمایه گذار خارجی در کشور سرمایه گذاری می کند، به دلیل اعتماد به یک قوه قضائیه سالم و عادل است.

 روحانی با اشاره به این که قوه قضائیه باید مورد اعتماد جامعه باشد و هر مقدار اعتماد مردم به قوه قضائیه بیشتر باشد، آن جامعه امنیت قضایی بیشتری خواهد داشت، گفت: قوه قضائیه قبل از آنکه به موضوع رفع تخاصم و رسیدگی به شکایات مردم و احقاق حقوق و اجرای عدالت بپردازد، باید مورد اعتماد جامعه باشد و هر مقدار اعتماد مردم به این قوه بیشتر باشد در آن جامعه امنیت قضایی نیز بیشتر خواهد بود.

رییس جمهوری افزود: چه بسا امکان دارد قوه قضائیه در یک کشوری از هر لحاظ سالم باشد، اما نظر مردم نسبت به آن قوه اعتمادآور نباشد این بدان معناست که مهم‌تر از قضاوت، نحوه بیان فعالیت قوه قضائیه و شفافیت کار قضایی برای اعتماد مردم است.

 روحانی اظهارداشت: مردم می‌خواهند بدانند که اگر عده‌ای خودسر برخلاف قانون و امنیت عمومی به سفارتخانه‌ای حمله کردند که عاملان و آمران آن نیز به خوبی مشخص است، قوه قضائیه چگونه با آنها برخورد کرده و اجرای احکام را به سمع و نظر مردم رسانده است، چنین برخوردی به معنای آن است که یک کشور در برابر امنیت سفارتخانه‌های خارجی مسئول است و چنان چه مردم نسبت به این گونه مسایل به خوبی آگاه باشند به همان نسبت اعتماد مردم و اعتماد جهانی به دستگاه قضایی کشورمان بیشتر خواهد بود.

رییس جمهوری با بیان این که «به دنبال کف‌زدن‌های دیگران برای خود نیستیم، اما مهم این است که دستگاه قضایی کشورمان با اقدامات خود چگونه عدل اسلامی را به رخ افکار عمومی جهان می‌کشاند» ، افزود: اگر عده‌ای اموال مردم و پول بیت‌المال را به تاراج و یغما بردند، مردم به دنبال آن هستند که بدانند سازماندهی این تاراج از کجا بوده چه کسانی آن را برنامه‌ریزی کردند و این پول‌ها چگونه در اختیار فرد و یا افرادی قرار گرفته است.

روحانی تأکید کرد: آنچه برای مردم مهم است، ختم یک پرونده قضایی نیست بلکه بالاتر از آن ختم سوالاتی است که در اذهان مردم شکل گرفته است و لذا قوه قضائیه کشورمان هم باید پرونده را ختم کند و هم به سوالاتی که در ذهن مردم بوجود آمده پاسخ شفاف دهد و نتیجه این جریان، ایجاد امنیت و اعتماد بیشتر مردم به دستگاه قضا خواهد بود.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: اگر اعتماد مردم به نظام حاصل نشود و یا تضعیف گردد، بی‌تردید بزرگترین سرمایه خود را که همان سرمایه اجتماعی است، از دست خواهیم داد.

 روحانی اولین مسئولیت قوه قضائیه را ایجاد اعتماد بیشتر در جامعه دانست و اظهارداشت: مردم می خواهند دستگاه قضایی پناهگاه و مورد اعتمادشان باشد.

رییس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مردم باید احساس کرامت و عزت کرده و حقوق شهروندی مردم محترم شمرده شود، گفت: اگر مردم در جامعه‌ای احساس حقارت کنند، ممکن است به هر گناهی دست بزنند، لذا سالم‌سازی یک جامعه از ایجاد احساس عزت و سربلندی برای مردم آغاز می‌شود.

 روحانی افزود: مردم باید احساس کنند که به حقوق عمومی و آزادی آنها احترام گذاشته می‌شود و یکی از وظایف قوه قضائیه که در قانون اساسی بر آن تصریح شده است، احیای حقوق عامه مردم و گسترش عدل و آزادی است.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: مردم باید احساس کنند که قوه قضائیه حامی آزادی آن ها است و اگر سایر قوا و دستگاه‌های کشور خللی در حقوق و آزادی مردم ایجاد کردند، این قوه قضائیه است که آزادی مردم را تضمین می‌کند.

 روحانی گفت: مردم نباید چنین احساس کنند که قوه قضائیه فقط در برابر مجرم قرار دارد، بلکه باید احساس کنند که از آزادی حقوق عمومی آنها هم حمایت می‌کند و اگر چنین رابطه‌ و احساسی بین مردم در قوه قضائیه به وجود آمد، در آن صورت در چنین جامعه‌ای اجرای قانون و مبارزه با مفسدین،  با حمایت مردم ساده‌تر و به خوبی اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

رییس‌ جمهوری گفت: به هر مقدار که احکام قضایی شفافیت بیشتری داشته و با استدلال دقیقی همراه باشد، وجدان عمومی جامعه را به دنبال خود خواهد داشت و وجدان عمومی بزرگترین قاضی برای افکار عمومی داخلی و جهانی است و می‌تواند به راحتی افکار عمومی را نسبت به احکام صادر شده اقناع کند.

 روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور نیازمند حرکت بزرگ اقتصادی برای رونق و اشتغال جوانان هستیم، اظهار داشت: اگر به دنبال پیشگیری از جرایم هستیم، یک عامل اصلی آن از بین بردن رکود اقتصادی و بیکاری است چرا که منشا بسیاری از مفاسد و انحرافات در جامعه از بیکاری نشات می‌گیرد.

رییس‌ جمهوری افزود: اگر در جامعه‌ای رشد اقتصادی منفی بوده و تورم غیرقابل مهار باشد و اشتغال نیز به اندازه نیروی ورودی کار به جامعه نباشد، در چنین جامعه‌ای چگونه می‌توان جلوی مفاسد اجتماعی را گرفت.

 روحانی با بیان این که امروز شرایط کشورمان برای رونق اقتصادی آماده‌تر از گذشته است، اظهار داشت: اگر روزی جامعه دچار رکود عمیق بوده و با رشد منفی نزدیک ۷ درصد مواجه بود اما امروز در شرایطی هستیم که توانسته‌ایم از رشد منفی اقتصادی به رشد مثبت حرکت کنیم و در سال ۹۳ رشد ۳ درصد را تجربه کرده و در سال گذشته نیز به رغم مشکلات فراوان رشد منفی نداشتیم و امسال خودمان را برای رشد ۵ درصد آماده‌ کرده‌ایم، لذا امروز این جامعه آمادگی دارد تا در مسیر رونق اقتصادی قرار بگیرد.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: اگر در سال ۹۱ اشتغال خالص کشورمان تقریباً صفر بود، اما در دو سال اخیر به طور متوسط ۴۵۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شده است و اگر چه تا نقطه مطلوب فاصله داریم، اما در مسیری قرار گرفته‌ایم که می‌تواند به حل معضل بیکاری بینجامد.

خبر به روزرسانی می شود.

انتهای پیام