پروژه برجسته سازی فيش‌هاي‌ حقوقي بيشتر  از اختلاس سه هزار ميلياردي
پروژه برجسته سازی فيش‌هاي‌ حقوقي بيشتر  از اختلاس سه هزار ميلياردي

اين روزها، آنچه سياسيون و مردم را به خود مشغول داشته، موضوع پرداخت‌هاي نامتعارف و فيش‌هاي حقوقي نجومي است. گرچه ظن بسياري از دلسوزان بر آن است كه انتشار فيش‌هاي حقوقي با نيت خير صورت نگرفته و هدف از انتشار آن، ضربه به دولت در مسير خدمت به مردم است اما دولت عزم خود را براي مقابله با موضوع پرداخت‌هاي نامتعارف جزم كرده است.

به گزارش یوپنا؛ اين روزها، آنچه سياسيون و مردم را به خود مشغول داشته، موضوع پرداخت‌هاي نامتعارف و فيش‌هاي حقوقي نجومي است. گرچه ظن بسياري از دلسوزان بر آن است كه انتشار فيش‌هاي حقوقي با نيت خير صورت نگرفته و هدف از انتشار آن، ضربه به دولت در مسير خدمت به مردم است اما دولت عزم خود را براي مقابله با موضوع پرداخت‌هاي نامتعارف جزم كرده است. حال سوال اينجاست كه مردم چه واكنشي نسبت به موضوع افشاي حقوق‌هاي نامتعارف دارند؟ در مقام مقايسه، واكنش مردم نسبت به موضوع اختلاس‌هاي چند هزارميلياردي در دولت گذشته و بحث حقوق‌هاي نامتعارف، در يك سطح ارزيابي مي‌شود؟ در پاسخ بايد گفت كه به نظر مي‌رسد، موضوع فيش‌هاي حقوقي نجومي بيش از موضوع اختلاس‌هاي چند هزارميلياردي براي مردم دردناك است. البته بديهي است كه با افشاي هر فيش نجومي، مردم در مقام مقايسه برآمده و از خود مي‌پرسند كه آيا فيش نجومي قبح بيشتري دارد يا اختلاس چند هزارميلياردي؟! اما ازآن‌جهت که عمده مردم، مانند مسئولان كشور فيش حقوقي دريافت مي‌كنند، برداشت‌هاي نامتعارف و قانوني و غيرقانوني به عنوان حقوق، عميقا اسباب انزجار مردم را فراهم مي‌آورد. حال اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا دولت به تندروها اجازه مي‌دهد كه با سوءاستفاده از اين موضوع، فسادهاي چند هزارميلياردي را لاپوشاني كند؟! از سوي ديگر، سوال اينجاست كه مجلس چه موضعي در اين خصوص بايد اتخاذ كند؟

برجسته‌سازي حقوق‌ها، با هدف انحراف افكار عمومي

روز يكشنبه، مسعود پزشكيان نایب رئيس مجلس دهم، درباره جنجال پرداخت‌هاي نامتعارف گفت:جريان فيش‌هاي حقوقي نامتعارف حرف تازه‌اي نيست اما بيشتر از اختلاس سه هزارميلياردي و باهدف منحرف كردن افكار عمومي برجسته‌سازي شد. وی در این باره گفت: بارها در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به حقوق‌هاي نامتعارف اعتراض كرده‌ام. پزشکیان با طرح اين سوال كه چرا تسهيلات اعطايي ميلياردي كه به مطالبه‌هاي معوق بانك‌ها تبديل‌شده است، برجسته‌سازي نمي‌شود، گفت: برجسته‌سازي حقوق‌هاي نامتعارف باهدف منحرف كردن افكار عمومي از اختلاس‌ها و تسهيلات ميلياردي و معوق صورت گرفت. وی افزود: رسانه‌ها و سيستم بازرسي بايد اختلاس‌ها، تسهيلات معوقه و حقوق‌هاي نامتعارف را در تمامي سازمان‌ها و نهادها تا حصول نتيجه دنبال كنند. نایب رئيس مجلس ادامه داد: فيش‌هاي حقوقي بيشتر از اختلاس سه هزار ميلياردي برجسته شد.

آقاي پزشكيان! وارد ميدان شويد

نایب رئيس مجلس دهم در حالي به برجسته‌سازي موضوع پرداخت‌هاي نامتعارف در مقايسه با فسادهاي چندميلياردي اذعان مي‌كند كه بايد از او پرسيد كه جز بيان اين مطلب، آيا به‌صورت عملي اقدامي در اين زمينه انجام داده است؟! مسعود پزشكيان در حالي همچون يك فعال سياسي اظهارنظر مي‌كند كه او، نه يك كنشگر سياسي، كه صاحب‌منصبي سياسي است و در نهاد تقنيني كشور، حائز كرسي است. در همين راستا، از او انتظار مي‌رود كه جز مصاحبه، در صحن پارلمان هم نقش فعالي ايفا كند. از نماينده مردم تبريز، انتظار اين است كه با آگاهي به تلاش تندروها در كشور براي تخريب دولت، بكوشد تا نقشه‌هاي آنان را افشا سازد. چراكه خانه ملت، نه در اسم كه در عمل هم بايد خانه مردم باشد؛ مردمي كه سرمايه‌هاي بسياري در دوران هشت‌ساله دولتين نهم و دهم، از خزانه آنها به هزینه شد و همان كاسبان تحريم، امروز مي‌كوشند تا دولت منتخب مردم را با تيرهاي نامرئي تهمت و افترا در نزد مردم بي‌اعتبار سازند. اعتمادسازي و جلب اعتماد مردم به دولت و مجلس، جز از مسير شفاف‌سازي نمي‌گذرد. چرا كه امروز، اصلي‌ترين تريبون كشور در اختيار آقاي پزشكيان و ساير همكاران ايشان است. از سوي ديگر، ضعف نهاد اطلاع‌رساني دولت هم در اين ميانه، مزيد بر علت است. امروز همگان مي‌دانند كه خزانه خالي از دلارهاي نفتي كه از دولت قبل به حسن روحاني ارث رسيده است، چرا و چطور از پول‌هايي كه قرار بود سر سفره مردم بيايند، خالي شد. آشكار ساختن حقيقت، شايد سخت و دشوار باشد اما تنها راهي است كه مي‌توان با آن سرمايه عظيمي به نام «اعتماد مردم» را جلب كرد!