سرمایه گذاری بنیادی در حوزه نفت و انرژی، اقتصاد کشور را در بلند مدت متحول می کنند
سرمایه گذاری بنیادی در حوزه نفت و انرژی، اقتصاد کشور را در بلند مدت متحول می کنند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سرمایه گذاری بنیادی در حوزه هایی مانند صنایع نفتی و حوزه انرژی که دارای مزیتهای نسبی بالایی هستند، اقتصاد کشور را در بلند مدت متحول می کنند.

به گزارش یوپنا، رحیم زارع، رئیس فراکسیون ایران در افق ١٤٠٤ مجلس شورای اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری در همایش سیاستهای صنعتی، تجاری و خدماتی افق ١٤٠٤ گفت: بعد از جنگ تحمیلی زمینه برای تدوین برنامه‌های پنج سال کشور فراهم و نخستین برنامه بعد از تصویب مجلس اجرا شد و در دولت سازندگی برنامه‌های بعدی اجرایی شدند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در آن زمان نبود برنامه جامع و بلندمدت دغدغه نظام بود تا این که باتدبیر مقام معظم رهبری و کوشش مجمع تشخیص مصلحت نظام، نخستین برنامه بلندمدت بعنوان سند چشم‌انداز ٢٠ ساله که مبنای سیاستهای کلی برنامه است تدوین و برای اجرا به روسای قوا و مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد.

زارع گفت: متاسفانه تاکنون به دلیل برخی کم‌توجهی ها به این برنامه فرا بخشی و راهبردی به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. عملیاتی کردن سند راهبردی چشم‌انداز می‌تواند گام ارزنده برای پیشرفت و توسعه فراگیر کشور باشد.

وی افزود: در نظر داریم با برنامه‌ریزی و مشارکت فعال همه بخشهای کشور در راستای تحقق این سند نقش مهمی را ایفا کنیم و در برنامه ششم توسعه این موضوع لحاظ خواهد شد.

این نماینده مجلس در بخشی از سخنان خود با اشاره به برگزاری این همایش گفت: از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارتخانه‌های صنعت، نفت، ارتباطات، ارشاد و فرهنگ اسلامی، مرکز پژوهشهای مجلس، اتاق‌های بازرگانی، صنایع و کشاورزی و تشکلهای بخش خصوصی قدردانی می‌کنم.

وی افزود: تجربه ایران نشان می‌دهد در مسیر درستی گام نهاده‌ایم و دستیابی به مبنای اصلی قدرت که همان تولید علم و فناوری پیشرفته در حد استانداردهای جهانی است در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

رئیس فراکسیون ١٤٠٤ مجلس شورای اسلامی گفت: از احساس مسئولیت وزرای یادشده نسبت به سند چشم‌انداز کشور قدردانی می‌کنم. از وزیر اقتصاد به دلیل تعامل خوبش با مجلس در زمینه قانونهای مختلف مالیاتهای مستقیم و مالیات بر ارزش‌افزوده تقدیر می‌کنم و امیدوارم این تعامل در خصوص موضوع قانون بانکداری بدون ربا ادامه یابد.

وی گفت: سرمایه گذاری بنیادی در زمینه هایی مانند پتروشیمی و صنایع وابسته به نفت، انرژی و آلومینیوم، سیمان و فولاد که دارای مزیتهای نسبی بالایی هستند در سالهای آینده اقتصاد کشور را متحول می کند و می‌توانیم با این سند و ظرفیتها به نرخ رشد اقتصادی هشت درصدی دست یابیم.

منبع: شانا