پول های کثیف سعودی و سلاح های برخی کشورها، عامل گسترش خشونت در خاورمیانه
پول های کثیف سعودی و سلاح های برخی کشورها، عامل گسترش خشونت در خاورمیانه

کشورهای منطقه بالکان با فروش سلاح به گروه های تروریستی در سوریه، یمن و عراق که با پول برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی انجام می شود، به سود هنگفتی می رسند.

پایگاه اینترنتی روزنامه لیبراسیون فرانسه روز شنبه در گزارشی نوشت: کشورهای منطقه بالکان با فروش سلاح به گروه های تروریستی در سوریه، یمن و عراق که با پول برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی انجام می شود، به سود هنگفتی می رسند.

 

به گزارش یوپنا، این پایگاه خبری، تجارت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی را عامل افزایش خشونت در منطقه خاورمیانه در پنج سال اخیر اعلام کرد.
در این گزارش آمده است: تصاویر فاش شده در سوریه، یمن و عراق حاکی از آن است که گروه های تروریستی فعال در این کشورها، از طریق دلالان، سلاح های زیادی را از کشورهای بالکان خریداری کرده اند.
بر اساس این گزارش، تاکنون اطلاعات کمی از مقادیر نجومی سلاح هایی که در پنج سال گذشته به گروه های مختلف درحال نبرد در سوریه و یمن هستند، به دست آمده است. اما تحقیقات یک گروه از خبرنگاران و روزنامه نگاران فعال در منطقه بالکان، بخشی از سلاح ها و تجهیزات میدان های نبرد در خاورمیانه را فاش کرد.
هشت کشور از اروپای مرکزی و اروپای شرقی شامل بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، رومانی، اسلوونی، صربستان و مونته نگرو به عنوان فروشنده سلاح و چهار خریدار در کشورهای عربستان، اردن، امارات متحده عربی و ترکیه در این بازار که مبلغ آن بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو تخمین زده شده است، سهیم بوده اند.
این کشورها تا پیش از درگیری ها و خشونت ها در منطقه خاورمیانه، روابط تجاری داشتند اما از سال ۲۰۱۲ میلادی، هواپیماهای باری غول پیکر حامل سلاح های سبک، خودکار، موشک انداز و مهمات به طور دائم از فرودگاه های زاگرب، صوفیه و براتیسلاوا به مقصد فرودگاه های جده و ابوظبی به پرواز در می آیند که مقادیر سلاح های تحویل شده از سال گذشته میلادی به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.