نهادهای فرهنگی باید پاسخگو باشند/ مبنای کار ما استاندارد سازی خدمات است
نهادهای فرهنگی باید پاسخگو باشند/ مبنای کار ما استاندارد سازی خدمات است

رییس فرهنگ سرای معرفت معتقد است کوچک ترین سلول های کار فرهنگی کشور باید نسبت به مهندسی فرهنگی، مخاطبان و ناهنجاری های کشور پاسخگو باشند و اگر این انگیزه و اعتقاد به پاسخگویی بود، امروز شاهد بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی نبودیم.

گروه اجتماعی خبرگزاری یوپنا؛ ژیلا آهنگرزاده:محمد صادق دهنادی، رییس فرهنگ سرای معرفت، با بیان این که مفهوم «ولنگاری» فرهنگی که در بیان رهبر معظم انقلاب آمده بحثی عام و بسیار مفید است، اظهار داشت: ولنگاری فرهنگی ناشی از واگرایی نهادهایی است که باید در پیشانی برخورد با معضلات و ناهنجاری قرار می گرفتند، اما متاسفانه اکنون در حلقه آخر هم قرار ندارند.

این کارشناس فرهنگی با طرح این سوال که چرا بودجه کلانی که در حوزه فرهنگ هزینه می شود، باعث رشد معضلات فرهنگی و اجتماعی نشده است، اظهار داشت: موقعی که با موضوعی در جامعه برخورد سلبی می شود همه شعار می دهند که باید برای حل اساسی این مسئله کار فرهنگی و ریشه ای انجام داد، اما در واقع معلوم نیست این کار فرهنگی را چه کسی باید انجام دهد، زیرا اکثر نهادهای موجود در حال انجام کارهای تبلیغاتی و مناسبتی و تخصصی هستند و تقسیم کار درست و وحدت فرماندهی در عرصه فرهنگ دیده نمی شود.

دهنادی در ادامه با اشاره به آماده شدن اسناد مربوط به مهندسی فرهنگی کشور ، افزود : بر اساس مشاهدات خودم این سند و بسیاری از مصوبات شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی حتی در نهادهای فرهنگی کشور خوانده هم نمی شود، چه برسد به آن که بخواهد در عمل در نظر گرفته شود. نهادهای فرهنگی کشور به جای آن که به فکر فرهنگ و مصائب اجتماعی ما باشند به فکر تبلیغ روسای خود و بزرگداشت مناسبت های شغلی خودشان هستند و رابطه عرضه و تقاضایی بین بخش فرهنگ و نیاز و مصلحت اجتماع برقرار نیست و این یعنی ولنگاری در فرهنگ!!!

وی با بیان این که هر بخش فرهنگی باید از خودش شروع کند، اذعان کرد: من به عنوان رییس فرهنگسرایی کوچک در شمال غرب تهران، خیلی بهتر می توانم رسانه ملی، سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد را به چالش بکشم، اما واقعیت این است که شاید نتوانم به این سوال ساده پاسخ بدهم که در حد خودم برای این بی نظمی و هرج و مرج ساختاری در حوزه فرهنگ چه کاری انجام داده ام؟

این مدیر فرهنگی با بیان این که گام اول برای قدم نهادن در مسیر نیازها و مصلحت های فرهنگی جامعه پاسخگو شدن است، اظهار داشت: ما معمولا بیش از آن که به مردم پاسخ قانع کننده داشته باشیم در مقابل سیستم و سازمان های خودمان پاسخگو هستیم و تضاد این دو موضوع مراکز فرهنگی را روز به روز خلوت تر و کم رونق تر می کند.

دهنادی با اشاره به فعالیت یک سال و نیمه خود در فرهنگ سرای معرفت، افزود: استانداردسازی خدماتی که به مردم ارائه می شود، مدیریت کیفیت خدمات اجتماعی در اندازه هایی که در دنیا شناخته شده است و گام هایی برای مناسب سازی روال ها و تصمیمات اولین و آخرین تصمیمی است که در اداره این مرکز فرهنگی اتخاذ کرده ایم و بیش از هر چیزی برای پی گیری آن نیازمند اختیارات برای اجرای خلاقیت هستیم.

وی با بیان این که در عرصه فعالیتی فرهنگ سراها شعار و مزیت یک سال و نیم اخیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه مداری بوده است، گفت: ویژگی کار در فرهنگ سراها در عین برنامه مداری انعطاف تصمیم گیری و تلاش برای عدم تمرکز نسخه هایی است که در شهر برای درآباد تا نازی آباد با همه تفاوت های فرهنگی و اجتماعی اش به صورت یکپارچه گرفته می شود. به همین دلیل هم دست ما برای شکل دهی به محتوای برنامه هایی که به لحاظ تبلیغی پوسته متمرکز دارند باز است.

این دانش آموخته مدیریت، در ادامه برگزاری جشنواره تابستانی شهر تهران را یکی از نمونه های بسیار خوب برای تمرکز و تکثر همزمان برنامه ریزی فرهنگی بر شمرده و افزود: گرچه بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در قیاس با ظرفیت ها و پرسنل توانمدی که دارد بسیار کم است، اما این کمبود مالی در طول سالیان متمادی حیات سازمان، بدنه مدیریتی آن و حتی کارشناسان و کارکنان سطوح مختلف آن را مشارکت جو همراه و هم افزا تربیت کرده و از این بابت معمولا برنامه هایی که می توانیم با این امکان اندک برگزار کنیم بسیار بزرگ و چند برابر ارزش اسمی آن است.

دهنادی، راه اندازی فرهنگ سرا در روزهای جمعه، به بهره برداری رساندن کامل کانون قرآن، افتتاح کلاس های موسیقی و هم چنین پرداختن به موضوعات مرتبط با ناهنجاری های فرهنگی خانواده را از مهم ترین رویکردهای فرهنگی فرهنگ سرای معرفت بر شمرده و تاکید کرد: پرداخت غیر مستقیم و غیر رسمی به آموزش در برنامه های هنری، فرهنگی رسانه ای و حتی ادبی و مذهبی از راهبردهای عملی است که تلاش شده که کیفیت فرهنگی و اثر بخشی را در کنار کمیت قابل قبول در عرصه فرهنگی به مخاطبان ارائه نماید. این فضای کاری باعث شده که در ۶ فصل اخیر با افزایش استقبال ۷ تا ۳۵ درصدی مخاطبان نسبت به مدت مشابه قبل روبرو باشیم و بتوانیم با استفاده از ظرفیت های خود به آموزش اجتماعی بپردازیم.

گفتنی است فرهنگ سرای معرفت دهمین فرهنگ سرای تهران است که از سال ۱۳۷۵ تاکنون در شمال غرب پایتخت( محله شهران) به فعالیت می پردازد.

محمد صادق دهنادی دانش آموخته مدیریت رسانه در مقطع دکترا است. وی فعالیت خود در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از سال ۱۳۷۷ به عنوان عضو  محلی کانون داوطلب در همین فرهنگسرا آغاز کرده و پس از طی مراحل اداری در سمت های مختلف از اسفند ۱۳۹۳ به عنوان رییس این فرهنگ سرا مشغول به فعالیت شده است.

انتهای پیام