واکنش نمایندگان مجلس در خصوص توهین به رئیس جمهور در گفتگو با یوپنا
واکنش نمایندگان مجلس در خصوص توهین به رئیس جمهور در گفتگو با یوپنا

کشور در چنین شرایط حساسی که تنها وحدت و همدلی مسئولان و مردم می تواند آن را به سرمنزل ثبات و آرامش برساند، دامن زدن به تخریب افراد بویژه بالاترین جایگاه اجرایی کشور نتیجه ای جز دلسردی و سلب اعتماد ملت همیشه در صحنه ایران ندارد.

law

پس از مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور هجمه های سنگین انتقادات و افتراها به دولت و به ویژه شخص رئیس جمهور، معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری را وادار به واکنش کرد که طی آن معاون حقوقی رئیس جمهور از شکایت از برخی روحانیون که به گفته حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری لباس اخلاق و پیامبر را پوشیده اند به اتهام توهین به رئیس جمهور خبر داد و گفت که معدود اشخاص یا رسانه ها به ویژه در فضای مجازی تلاش می کنند دستاوردهای این نظام به خصوص دستاوردهای رئیس جمهور و دولت تدبیر و امید را نادیده بگیرند.

اهمیت این موضوع خبرگزاری یوپنا را بر آن داشت تا در گفت و گو با تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز هستند، ارزیابی های آنها را درباره این موضوع و راههای برون رفت از این جریان تفرقه افکنانه را بیان کنند.

تمامی مصاحبه شوندگان بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که شأن رئیس جمهور به عنوان منتخب مردم و رهبری از اهم واجبات است و هرگونه تخریب و حرمت شکنی باعث تفرقه و ایجاد اختلاف در جامعه است. چنین انتقادهای تخریب کننده یا به بیان بهتر افتراها که از سوی انصاری «لجن پراکنی» لقب گرفت، به سلب اعتماد عمومی منجر می شود و این مسأله به نفع دشمن و به ضرر نظام و انقلاب است. هر نوع انتقاد و نه توهین و افترا می بایست در چارچوب قانون باشد و در غیراینصورت بی حرمتی به مردم و رهبری یا به بیان بهتر به نظام جمهوری اسلامی است.

در این میان رویکرد این نمایندگان در مقابل چنین رفتار های توهین آمیزی متفاوت بود.

یحیی کمالی پور، نماینده مردم کرمان معتقد است که ریشه اصلی این جریان در لجام گسیختگی فضای مجازی است که به هر کسی اجازه می دهد هر نوع اظهار نظری را با هر بیانی در جامعه اشاعه دهد. لذا قوه قضائیه و وزارتخانه های مرتبط باید به این عرصه ورود پیدا کرده و نسبت به سر و سامان دادن به شبکه های مجازی اقدام عاجل به عمل آوردند. ما به عنوان یک جامعه اسلامی می بایست کلیه مطالبات خود را براساس عدالت و در چارچوب قانون پیگیری کنیم و رویارویی و تخریب از زبان هیچ فردی و در هر لباسی باشد پذیرفته نیست.

از سوی دیگر جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم خراسان رضوی می گوید که در مقابله با هجمه های فرهنگی به جای برخورد قضایی بهتر است از تمامی ظرفیتهای موجود در جهت یک حرکت فرهنگی بهره برد و نسبت به تنویر افکار عمومی گام مؤثر برداشت، در غیر اینصورت جریانهای مخالف دست به مظلوم نمایی زده و سعی می کنند فضای جامعه را بسته و به دور از هرگونه نقد پذیری جلوه دهند.

به نظر وی آنچه به جریان موجود دامن زده ناشی از ضعف تیم رسانه ای رئیس جمهور در بیان عملکرد دولت و خدمات ارزنده ای است که در عرصه های مختلف بویژه سیاست خارجی و اقتصاد انجام داده است. در عملکرد دولت ایراداتی وارد است ولی پیگیری و مطرح کردن آن صرفاً از مبادی قانونی و ارائه مستندات قابل پیگیری است.

در اظهار نظری دیگر حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس قائل به این رویکرد است که در جامعه ای که دولت و مجلس آن مورد تأیید مردم و رهبری هستند باید فاصله ها را کم کرده، اختلافات را بزدائیم و با التزام به ولایت فقیه جامعه را به سمت آرامش بیشتر پیش ببریم. اکنون زمان وحدت و انسجام جامعه است و توهین، افترا و مسائلی از این دست نتیجه ای جز متشنج کردن فضای کشور ندارد. در این بین چشمان شورای نگهبان جریانهایی را که سعی در از بین بردن وحدت و انسجام جامعه دارند را رصد می کند و در زمان مقتضی پاسخ لازم را خواهد داد.

آنچه از این صحبتها می توان نتیجه گرفت این است که کشور در چنین شرایط حساسی که تنها وحدت و همدلی مسئولان و مردم می تواند آن را به سر منزل ثبات و آرامش برساند، دامن زدن به تخریب افراد به ویژه بالاترین جایگاه اجرایی کشور نتیجه ای جز دلسردی و سلب اعتماد ملت همیشه در صحنه ایران ندارد.

ملتی که با عزمی راسخ از ابتدا پشتیبان نظام بوده و هرگونه ناملایمات را تحمل کرده و در برابر هرگونه تجاوز با غیرت و استوار پاسخ کوبنده ای به بیگانگان داده است.

 

گفت و گو: میثم خاکپور