ایران و موافقتنامه پاریس
ایران و موافقتنامه پاریس

در صورت تصویب لایحه «موافقتنامه پاریس» در مجلس، کشورمان در میان کشورهای عضو اوپک در این زمینه پیشتاز خواهد بود.

لایحه «موافقتنامه پاریس» به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران در تاریخ ٢٣ تیرماه ١٣٩٥ به تصویب هیئت دولت رسید و برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. این موافقتنامه در آذرماه ١٣٩٤ در اجلاس بیست و یکم کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم (COP٢١) در پاریس تصویب شد و در روز سوم اردیبهشت ماه سالجاری (٢٢ آوریل ٢٠١٦، روز زمین پاک)، از ١٩٧ عضو کنوانسیون، ١٧٥ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، آن را امضا کردند.

موافقتنامه پاریس یک برنامه جهانی برای مقابله با روند تغییر اقلیم، نگهداری افزایش میانگین دمای جهان به زیر ٢ درجه سانتی‌گراد از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش توانایی جوامع به انطباق و سازگاری با عوارض نامطلوب تغییر اقلیم است. این برنامه به طور عمده مبتنی بر مشارکت ملی کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان (INDC) است که شامل تعهدات آنها در این زمینه برای دوره ٢٠٢٠ الی ٢٠٣٠ است.

برای اجرایی شدن موافقتنامه پاریس، باید حداقل ٥٥ کشور عضو کنوانسیون تغییر اقلیم که ٥٥ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای کره زمین را بر عهده دارند، این سند را در مراجع قانونی کشورشان به تصویب برسانند. تا کنون ٢٢ کشور که مجموعاً فقط ١,٠٨ درصد در انتشار گازهای گلخانه ای جهان سهم دارند، این موافقتنامه را در مراجع قانونی خود به تصویب رسانده اند.

از میان کشورهایی که انتشار گازهای گلخانه‌ای در آنها قابل توجه است، کامرون با ٠,٤٥ درصد سهم در انتشار جهانی، این توافقنامه را در ماه گذشته به تصویب رساند. همچنین برزیل (با سهم ١.٤ درصد) نیز با طی مراحل تصویب در مجلس نمایندگان، در انتظار تصویب موضوع در مجلس سنا است. اوکراین (با سهم ١ درصد) نیز موافقت اولیه مجلس این کشور را برای تصویب موافقتنامه اخذ کرده است. با اضافه شدن کشورهای انتشار دهنده عمده گازهای گلخانه ای جهان نظیر چین، آمریکا، مکزیک، کانادا و استرالیا که وعده داده اند قبل از شروع سال ٢٠١٧، «توافقنامه پاریس» را به تصویب مراجع رسمی خود برسانند، هنوز ١.٠٥ واحد تا رسیدن به حداقل ٥٥ درصد برای اجرایی شدن موافقتنامه پاریس کسری وجود دارد.

در میان اعضای اوپک، کلیه کشورها بجزعربستان‌سعودی موافقتنامه پاریس را امضا کرده اند. در صورت تصویب لایحه دولت در مورد موافقتنامه پاریس در مجلس شورای اسلامی، کشورمان در میان کشورهای عضو اوپک در این زمینه پیشتاز خواهد بود. البته وزیر انرژی عربستان‌سعودی در ماه گذشته در دیدار با صدراعظم آلمان اعلام کرد کشورش تا پایان سال ٢٠١٦ موافقتنامه پاریس را امضا و تصویب خواهد کرد.

دکتر شاهین محمدنژاد، مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی