علی طیب نیا در ادامه سفر به استان آذربایجان شرقی در سومین روز از هفته دولت در جلسه شورای اداری این استان شرکت کرد.

به گزارش یوپنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی طیب نیا طی سخنانی گفت: در هفته دولت بر آنیم که کارنامه دولت را در سه سال گذشته ارزیابی کنیم، توفیقات و موفقیت ها را بازگویی کنیم تا موجبات شادی و امید مردم را فراهم کنیم؛ شادی و امید مایه اصلی در پیشرفت اقتصادی است و در پرتو نقد منطقی نقاط ضعف و کاستی های دولت را شناسایی وبا برنامه ریزی منطقی برای رفع این کاستی ها بکوشیم.

وی ادامه داد: شهیدان باهنر و رجایی الگوی موفقی از حکمرانی اسلامی کارآمد را به نمایش گذاشتند، ویژگی اصلی آنها مردمی بودن، عدالت محور بودن و مدیریت جهادی است.

طیب نیا اظهار داشت: درشرایطی که دشمنان این آب و خاک جنگهای مختلفی را بر ما تحمیل می کنند مدیریت جهادی است، جهاد به معنی تلاش و کوششی نامتعارف و بیش از حد معمول است، تلاش و کوششی که با عمق و تمام وجود و با نثار تمام سرمایه انسان که جان اوست صورت می گیرد همانگونه که در عرصه نبرد جهاد گونه عمل کردن به معنای ایثارگری و گذشتن همه چیز است در عرصه نبرد اقتصادی نیز مدیریت جهادی به همان معناست.

وی با بیان اینکه از خداوند بزرگ میخواهیم به همه ما این توفیق را عنایت بفرماید که رهروان خوبی برای این بزرگمردان باشیم، گفت: من امروز حامل پیام دوستی و سلام رییس جمهور و اعضای هیات دولت به مردم آذربایجان هستم، حامل پیام تقدیر و تکریم رئیس جمهوری هستم چرا که مدیران در سرتاسر ایران و آذربایجان شرقی نشان دادند که می توان در یک نبرد سهمگین که دشمنان این مملکت بر ما تحمیل کردن موفق بود.

وزیر اقتصاد افزود: دشمنان این مملکت که نتوانستند در هشت سال جنگ تحمیلی نتوانستند اراده خود را بر مردم ایران تحمیل کنند و مردم ما را به زانو در آورند سعی کردن نقاط ضعف و آسیب های ما را شناسایی کنند، دشمن ما دشمن عاقل و هوشیاری است و با بررسی و شناسایی نقاط ضعف برای غلبه بر اراده ما تحلیل و برنامه ریزی کنند.

وی ادامه داد: وابستگی به نفت و دولتی بودن دو عارضه و بیماری اقتصاد ایران است که متاسفانه از سال های دور شروع شده و این د و عارضه موجبات آسیب پذیری اقتصاد ما را فراهم کرده است.

طیب نیا تصریح کرد: طی سی و پنج سال گذشته نرخ رشد اقتصادی ایران متاسفانه حدود ۳٫۱ درصد بود نرخی که به زحمت توانسته آثار افزایش جمعیت و درامد سرانه و زندگی مردم ایران را جبران کند تا در وضعیت پایدار قرار بگیریم.

وی ادامه داد: در هشت ساله منتهی به سال ۹۲ که دوران وفور درآمدهای نفتی بود و ما در برخی از سالها غریب ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما متاسفانه نرخ رشد اقتصادی ایران به ۲٫۱ درصد معطوف شد، باز هم نشان داد وابستگی به نفت ریشه اصلی کسادی رشد اقتصادی در ایران است.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: این رشد اقتصادی که نرخ بسیار نازلی دارد در عین حال بسیار پرنوسان است، آمارها و شاخص ها نشان می دهد یکی از پرنوسان ترین نرخ رشد ها در مجموع کشورهای جهان متعلق به کشور ایران است.

وی ادامه داد: ما سال هایی را داشتیم که این نرخ رشد به بالای هفت درصد و در سال هایی که به منفی ۶٫۷ درصد رسیده و این پرنوسان بودن نرخ رشد به دلیل وابستگی اقتصاد ما به درآمد های نفتی است که این امر به دلیل وابستگی اقتصاد ما به نفت است.

طیب نیا افزود: سهم ارتقاء بهره وری، دانش و فناوری جدید در رشد اقتصادی ایران بسیار نازل و متاسفانه باید بگویم که در گذشته منفی بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ارتقاء بهره وری نقشی بیش از ۵۰ درصد رشد را در جوامع بین المللی ایفا میکند.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: متاسفانه هر زمان در گذشته درآمد نفتی کاهش پیدا کرده ما گفته ایم بایستی این عارضه درمان شود و وابستگی به نفت را کاهش دهیم و هر وقت در آمد نفتی افزایش پیدا کرد فراموش کردیم و مجددا خواستیم نفت را به سر سفره مردم بیاریم فارغ از اینکه برخورداری بیشتر از نفت و تزریق این درآمد در غالب بودجه های دولتی در پروژه های دولتی نتیجه اش کاهش اشتغال و بیکاری نسل جوان است.

طیب نیا گفت: افزایش درآمدهای نفتی که نفت فی نفسه یک نعمت الهی است متاسفانه به ما به یک نغمت تبدیل شده، در نیمه دوم دهه هشتاد باید بگویم متاسفانه درآمدهای نفتی ما افزایش پیدا کرد و ما مجددا تجربه غلط گذشته را تکرار کردیم و وابستگی ما به درآمد نفتی افزایش و واردات به کشور از ۲۰ میلیارد دلار به هفتاد میلیارد دلار افزایش پیدا کرد یعنی هم تولید ما به خارج و هم مصرف ما وابسته تر شد.

وی افزود: در شرایطی که در اوج وابستگی به نفت و آسیب پذیری نسبت به تکانه های خارجی بودیم، تحریم های بی سابقه ای تحمیل شد، تحریم هایی که در طول تاریخ دیده نمی شود و از همه ابزارها و امکانات اجرایی خود استفاده کردند تا این تحریم ها را برما کاملا تحمیل کنند و اراده ما را در هم بشکنند.