برای انتقال فرهنگ «ایثار» و «شهادت» همه باید تلاش کنیم/ سوژه مجموعه «شوق پرواز» در برنامه های بنیاد کشف شد
برای انتقال فرهنگ «ایثار» و «شهادت» همه باید تلاش کنیم/ سوژه مجموعه «شوق پرواز» در برنامه های بنیاد کشف شد

یارنسب برگزاری این همایش ها و یادواره ها را زمینه ای برای کشف سوژه هایی عنوان کرد که مجموعه «شوق پرواز» که زندگی شهید «عباس بابایی» است نمونه ای از آن است.

گروه اجتماعی خبرگزاری یوپنا؛ ژیلا آهنگرزاده: اسکندر یارنسب، لازمه انتقال فرهنگ ایثار و شهادت را مسئولیت پذیری تمام نهادها و سازمان ها عنوان کرده و اظهار داشت: بحث فرهنگ و فرهنگ سازی به ویژه در ایثار و شهادت مفصل است، اما درباره انتقال این فرهنگ به جوانان شاید در این حوزه با آن چه باید باشیم فاصله زیاد است. امروز اکثر افراد جامعه دهقان فداکار را می شناسند و فداکاری او در ذهن ما نهادینه شده است.

وی افزود: در بحث ایثار و شهادت کسانی مطرح هستند که جان خود را برای دفاع از ارزش ها و میهن خود فدا کرده اند تا علاوه بر این که یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمنان نیفتد، عزت و سربلندی مردم این مرز و بوم نیز پا بر جا بماند.

_MG_0022

برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت همه باید تلاش کنیم

مدیر کل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران، با تاکید دوباره نسبت به این که برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت همه باید تلاش کنیم، تصریح کرد: برای ایجاد و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به مرور زمان همه باید کار کنند،  این که برخی فکر می کنند این کار فقط به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است شدنی و امکان پذیر نیست و تاثیر خودش را نیز ندارد.

این فعال حوزه فرهنگی، ادامه داد: در این راستا کار مشترکی با جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران انجام دادیم و کسانی مانند آتش نشان ها که در حوزه گذشت و ایثار کار می کنند را دعوت کردیم تا مخاطبان با جنبه های مختف ایثار آشنا شوند. همچنین در یکی از این برنامه ها ریزعلی خواجوی یا دهقان فداکار را در کنار پدر شهید فهمیده دعوت کردیم تا انواع ایثار چه در قالب دفاع مقدس و چه خدمت به همنوع بیان شود. ایثار در زندگی روزمره همه مردم هست، گرچه شهادت اوج ایثار است، اما باید جنبه های مختلف این رفتار و باور ارزشمند را به مخاطبان نشان دهیم.

یارنسب افزود: سعی می کنیم کنگره ها و مراسم ها را با همین رویکرد برگزار کنیم و افراد مختلفی را که ایثار کرده اند دعوت کنیم تا مخاطبان با انوع ایثار و شخصیت های ایثارگر آشنا شوند.

۲ هزار و ۲۰۰ شهید نوجوان داریم که در خط مقدم شهید شده اند

وی ادامه داد: در مقطعی کنگره شهدای نوجوان را برگزار کردیم. ۲ هزار و ۲۰۰ شهید نوجوان داریم که در خط مقدم شهید شده اند. در کنگره شهدای نوجوان تمام امور برگزاری را به خود نوجوانان واگذار کردیم تا آن ها بدانند که می توانند اداره بخشی از جامعه را بر عهده بگیرند.

این مدیر فرهنگی با بیان خاطره ای از شهید بالازاده، گفت: شهید بالازاده یکی از شهدای نوجوان است که به خاطر سن کم او را به جبهه اعزام نمی کردند. این شهید گران قدر در آن مقطع زمانی خود را پیش مقام معظم رهبری که آن زمان رئیس جمهور بودند می رسانند و به ایشان می گوید که چرا وقتی روحانیون و بزرگان دین از رشادت بزرگ مردانی چون حضرت قاسم بن حسن(ع) و حضرت علی اکبر(ع) سخن می گویند که در نوجوانی به میدان رفته و به درجه رفیع شهادت رسیده اند، ما به عنوان نوجوانانی که این آزاد مردان را الگو خود قرار داده ایم نباید به نبرد حق علیه باطل بپردازیم. حتی فیلم گریه این نوجوان شهید نیز موجود است و آن را برای مخاطبان پخش کردیم.

وی ادامه داد: یا مثلا شهید نوجوان دیگری که قبل از رفتن به جبهه تنها یادداشت:« برادر مجید دنبال من نگردین من رفتم جبهه.» را گذاشته است، یا نوجوانی در رشت که فرمانده گروهان بود و به درجه رفیع شهادت رسید.

۶ هزار و ۲۰۰ شهید زن داریم

مدیر کل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران، تصریح کرد: ۶ هزار و ۲۰۰ شهید زن داریم که بانک اطلاعاتی آن ها را تهیه کرده ایم و در قالب موضوعات مختلف و به تناسب جغرافیایی مراسم هایی برای یادبود این شیر زنان دلاور برگزار می کنیم.

وی افزود: وقتی کنگره ای برگزار می کنیم، بسته ای آماده کرده که در آن وصایا، زندگی نامه، فیلم ها، عکس ها و مستندات شهدا وجود دارد تا علاوه بر تنوع برنامه، مخاطبان با زوایای شخصیتی ایثارگران و شهدا آشنا شوند و بدانند که طی جنگ تحمیلی افرادی به دفاع از این آب و خاک پرداختند که همجنس خود این عزیزان بوده اند و در بخش های مختلف جامعه حضور داشتند و از اقشار مختلفی بوده اند.

یارنسب برگزاری این همایش ها و یادواره ها را زمینه ای برای کشف سوژه هایی عنوان کرد که مجموعه «شوق پرواز» که زندگی شهید «عباس بابایی» است نمونه ای از آن است.

همه ملت شریف ایران در دوران دفاع مقدس حضور داشتند

وی افزود: هدف مان این است که در مراسم ها همه اقشار، اصناف، اقوام و مذاهب را پوشش دهیم. زیرا در دوران دفاع مقدس همه ملت شریف ایران با هر زبان، قومیت، دین، صنف و قشری به دفاع از کشور پرداختند. در این رابطه نیز کنگره هایی برگزار کرده ایم که راجع به ادیان توحیدی است تا به معرفی و قدردانی از خانواده هایی بپردازیم که با جانفشانی از کشور خود دفاع کرده اند.

۹ میلیون سند و عکس از شهدا در مرکز اسناد بنیاد شهید وجود دارد

این مدیر فرهنگی، گفت: ۹ میلیون سند و عکس از شهدا در مرکز اسناد بنیاد شهید وجود دارد که در قالب ۲ موزه دفاع مقدس به صورت نمایشگاهی وجود دارد. به طور کلی ۲۲ موزه شهدا در کشور وجود دارد که در آن وسایل شهدا در معرض دید بازدید کنندگان قرار میگیرد. بخشی از خاطرات و صایای شهدا نیز در قالب کتاب منتشر شده است تا مخاطبان با خواندن این آثار با شخصیت ایثارگران به ویژه شهدا آشنا شوند. برخی از آثار مربوط به شهدا نیز در اختیار مراکز پژوهشی قرار می گیرد تا پژوهشگران و محققان از آن ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: برای این که بیان خاطرات آزادگان و ایثارگران عزیز  متناسب با گروه و مراسمی که در آن حضور دارند باشد برای ۲ هزار و ۲۰۰ ایثارگر که پیام آوران ایثار نام دارند، دوره های یادگیری سخنوری در نظر گرفته ایم که توسط حوزه و دانشگاه برگزار می شود. برخی از این ایثارگران از جامعه دانشگاهی هستند و برخی به ۴ زبان مسلط اند.

خانواده معزز شهدا به صورت خودجوش ترویج دهنده فرهنگ ایثار و شهادت هستند

این فعال فرهنگی، واگذاری امور فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به خانواده معظم شهدا و ایثارگران را بخش دیگری از مجموعه برنامه هایی عنوان کرد که در بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام می شود.

وی افزود: برخی برنامه ها به گونه ای است که خود خانواده معزز شهدا و ایثارگزان متولی برگزاری آن ها هستند. مثلا خدا رحمت کند پدر شهید غلامی را. ایشان در استان چهارمحال و بختیاری حسینیه ای ساخته بود که در آن کلاس های کمک آموزشی برای دانش آموزانی که به لحاظ اقتصادی ناتوان یا کم توان بود برگزار می شد. در این حسینیه با ایجاد کارگاه های خیاطی برای بانوان سرپرست خانوار زمینه ایجاد فعالیت اقتصادی و کسب درآمد حلال را ایجاد کرده بودند. همچنین با ساخت چند اتاق در این حسینیه، میهمانانی که به آن شهر می آمدند را اسکان می دادند.

مدیر کل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران، خاطر نشان کرد: فرهنگ مقوله ای گسترده است که برای نهادینه کردن آن باید از تمام قوا بهره گرفت. درونی کردن فرهنگ «ایثار» که بالاترین رفتار سودمند اجتماعی و ارزشی محسوب می شود، پیش نیازهایی دارد که معرفی جنبه های مختلف ایثار بخشی از آن است. باید این نگاه در جامعه وجود داشته باشد که ایثار، ایثارگر و ایثارگری مربوط به همه زمان ها و دوران ها است و اختصاص به زمان یا فرد خاصی ندارد و همه می توانند در تمام مقاطع زندگی خود ایثارگر باشند.

خبرگزاری یوپنا برای تمامی مدیران فرهنگی کشور به ویژه ترویج دهندگان فرهنگ ایثار و شهادت آرزوی عزت و سربلندی می کند.

انتهای پیام