وزیر علوم: تفاهمنامه‌های دانشگاهی باید زمینه اجرا داشته باشند
وزیر علوم: تفاهمنامه‌های دانشگاهی باید زمینه اجرا داشته باشند

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به روند افزایشی امضای تفاهم نامه میان دانشگاه‌ها و مراکز مختلف، تاکید کرد که زمینه اجرای عملی تفاهم نامه‌های دانشگاه‌ها با سایر مراکز باید فراهم باشد.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، دکتر محمد فرهادی روز دوشنبه در نهمین نشست مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری منتخب که با حضور دکتر مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه همراه بود، با بیان این که در حال حاضر امضای تفاهمنامه از سوی برخی از دانشگاه ها بسیار زیاد و حتی شمارش آن زمان بر شده است، گفت: دانشگاهی که ۳۵۰ تفاهم نامه امضاء کرده است باید از توان عملی اجرای مفاد آن نیز برخوردار باشد.
وی تاکید کرد: از این پس نباید هیچ گونه تفاهم نامه ای امضا شود، مگر این که زمینه اجرای آن بررسی شده باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که شاید کمتر از ۱۰ درصد از تفاهم نامه های امضاء شده از سوی دانشگاه ها قابل اجرا باشد، گفت: این مسئله به طور حتم اعتبار دانشگاه ها را مخدوش خواهد کرد.
فرهادی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که سفر مسوولان دانشگاهی و امضاء تفاهمنامه با طرف های خارجی به منظور رعایت برخی مسائل و جلوگیری از آسیب های احتمالی به کشور باید با هماهنگی وزارت امور خارجه صورت گیرد.
وی افزود: در مواردی، هیات های دانشگاهی به سایر کشورها سفر کرده و تفاهم نامه هایی به امضاء رسانده اند، اما وزارت امور خارجه و سفارت ایران در آن کشور از این سفر مطلع نبوده اند.
دکتر فرهادی در ادامه بر اهمیت تعاملات و همکاری های بین المللی به عنوان نیاز کشور تاکید کرد و گفت: این موضوع در حال حاضر مورد تایید همه مراجع و مسئولین است.
وی با بیان این که برنامه اساسی حوزه علم و فناوری کشور تحرک بیشتر در حوزه همکاری های بین المللی است، تصریح کرد: دنیا در حال پیشرفت و توسعه است و ما نباید از قافله دور باشیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: کار گروهی و مشارکتی آن هم به صورت بین المللی ما را در دستیابی به اهداف خود در حوزه علم و فناوری کمک خواهد کرد.
دکتر فرهادی با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت های دانشگاهی و تعداد اساتید و محققین کشور در خور توجه است، گفت: ایران در حال حاضر دارای بیش از دو هزار و ۸۰۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی است ضمن اینکه سرانه محققین کشور به تازگی اضافه شده و هم اکنون قریب به ۷۶ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه ها فعالیت می کنند.
وی همچنین با بیان اینکه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی چهار طرح وزارت علوم به تصویب رسیده است، گفت: یکی از این طرح ها ارتقاء و رسیدن سطح تعدادی از دانشگاه ها به تراز بین المللی است.
فرهادی تصریح کرد: در حال حاضر کشورهای چین و روسیه را به عنوان کشورهای برخوردار از رشد مناسب از لحاظ علم و فناوری، برای همکاری راهبردی انتخاب کرده ایم و در اروپا نیز کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، اتریش و همچنین ایتالیا، از اولویت های همکاری علمی ما به شمار می روند.