چه کسانی مستعد خودکشی هستند/ افزایش خودکشی در مصرف کنندگان مواد مخدر و الکل
چه کسانی مستعد خودکشی هستند/ افزایش خودکشی در مصرف کنندگان مواد مخدر و الکل

«خودکشی» پدیده شومی است که جنبه های روان شناختی، جامعه شناختی و فرهنگی دارد. این عمل مذموم دارای عوامل خطر سازی است که شناخت آن ها می تواند موجب کاهش پیشگیری از آن شود.

گروه اجتماعی خبرگزاری یوپنا، ژیلا آهنگرزاده: دکتر عبدالله امیدی، «خودکشی» را هر رفتاری که فرد با هدف آسیب به خود انجام می دهد، عنوان کرد و اظهار داشت: خودکشی ممکن است به دنبال آسیب روانی یا اجتماعی به وجود بیاید، بنابراین خودکشی از آن دسته رفتارهای نابهنجار است که جنبه روان شناختی، جامعه شناختی و فرهنگی دارد.

وی افزود: از جنبه روان شناختی، خودکشی ممکن است به دنبال آسیب های روانی ایجاد شود. تحقیقات نشان می دهد آمار خودکشی در افسردگی های شدید، برخی اختلالات شخصیتی، برخی اختلالات روانی که جنبه مزمن و ناتوان کننده دارند و برخی اختلالات اضطرابی مانند پنیک بالاست.

این متخصص حوزه سلامت روان، گفت: خودکشی از منظر جامعه شناختی به عنوان آسیبی اجتماعی مطرح می شود که با سایر آسیب های اجتماعی به ویژه سوءمصرف مواد مخدر و مصرف الکل ارتباط دارد.

وی با بیان این که خودکشی می تواند جنبه فرهنگی نیز داشته باشد، تصریح کرد: در برخی فرهنگ ها میزان و شکل های خاص خودکشی بیشتر است. مثلا ممکن است خودسوزی در برخی مناطق بیشتر از مصرف داروها و سموم گیاهی باشد، بنابراین به دلیل این که خودکشی جنبه روان شناختی، جامعه شناختی و فرهنگی دارد، در برخی کشورها آمار آن بیشتر از سایر کشورها است.

خودکشی دومین عامل مرگ و میر در نوجوانان و جوانان

به گفته این روان شناس بالینی، خودکشی دومین عامل مرگ و میر بین افراد ۱۵ تا ۲۵ ساله است.

وی آمار سالیانه خودکشی در جهان را حدود ۸۰۰ هزار عنوان کرد که  از تلفات ناشی از جنگ ها و قتل ها نیز بیشتر است.

وی با تاکید به این که خودکشی با سوء مصرف مواد و مصرف الکل ارتباط دارد، گفت: خودکشی مانند رفتارهای دیگر قابل پیشگیری است. وقتی که همه گیر شناسی اختلالات روانی در جامعه ای انجام می شود، از خودکشی هم پیشگیری می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تصریح کرد: دادن خدمات سلامت، پیشگیری از خودکشی محسوب می شود.

عوامل خطر ساز ارتکاب به خودکشی کدامند

وی افزود: خودکشی علائم و ریسک فاکتورهایی دارد که شناسایی آن ها به پیشگیری از این پدیده شوم کمک می کند. وجود اختلالات روانی در فرد به ویژه اختلالات مزمن و نسبتا ناتوان کننده، سابقه ارتکاب به خودکشی حتی اقدام های نمایشی که گاهی منجربه مرگ فرد می شود، تغییر در رفتارهای فردی مثلا نوشتن وصیت نامه، بخشش اموال و حلالیت خواستن جزو نشانه هایی است که باید به آن توجه شود.

این متخصص حوزه سلامت روان، گفت: افرادی که تصمیم های آنی می گیرند و رفتارهای تکانشی دارند، مستعد ارتکاب به خودکشی هستند، همچنین جنسیت عامل موثری در بروز خودکشی است. بر این اساس خودکشی موفق در جنس مذکر بیشتر از جنس مونث است. از طرفی شیوع خودکشی در جامعه ای که فرد زندگی می کند، وجود خودکشی در نزدیکان فرد و دسترسی به داروها و سموم آفات یا داروهای روان گردان جزو دیگر عوامل خطر ساز در ارتکاب به خودکشی است.

امروز شنبه، ۱۰ سپتامبر، روز جهانی پیشگیری از خودکشی است. این روز برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به خودکشی و پیشگیری از آن در نظر گرفته شده است. مجمع جهانی پیشگیری از خودکشی (IASP) با همکاری سازمان بهداشت جهانی (WHO) و فدراسیون جهانی سلامت روان این روز را میزبانی می‌کند. در سال ۲۰۱۱ مراسم این روز در ۴۰ کشور انجام شد. سازمان ملل متحد یک «سیاست‌نامه پیشگیری از خودکشی» را در دهه ۱۹۹۰ منتشر کرد که بسیاری کشورها از آن برای پیشگیری از خودکشی پیروی می‌کنند.

انتهای پیام