در جولای سال ۲۰۱۵ دولت آمریکا حدود ۸۴۸ هزار دلار بابتِ مطالبۀ خسارات برایِ نقشه‌های معماری و فسیل‌هایی که اکنون به ترتیب در موزۀ هنر هایِ معاصرِ تهران و سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری می‌شوند، به ایران پرداخت کرده است. سپس در ماه آوریل سال ۲۰۱۶، ایالات متحده حدود ۹ میلیون دلار بابت خرید ۳۲ تن آب سنگین، به ایران حوالۀ بانکی داشته است.

به گزارشِ یوپنا به نقل از خبرگزاری پُلیتیکو، آمریکا پیش از پرداخت ۱٫۷ میلیارد دلاری به ایران، دستِ کم دو حوالۀ بانکی به این کشور داشته است، این در حالی ست که اوباما پیش‌تر گفته بود که انتقالِ وجه از طریقِ حواله بانکی به ایران غیر ممکن بود، و به این خاطر ۱٫۷ میلیارد دلار را به صورتِ نقدی به ایران پرداخت کرده‌اند.
سخنگویِ دپارتمانِ خزانه داریِ آمریکا، روزِ شنبه اعلام کرد که در ۱۴ ماهِ گذشته دستِ کم دو پرداختِ جداگانه به ایران از طریقِ حوالۀ بانکی صورت گرفته است. این گفته ای تناقض آمیز با گفتۀ رئیس جمهور اوباما ست که پیش‌تر امکانِ چنین انتقالی را غیرِ ممکن اعلام کرده بود.
در کنفرانسی خبری که در ماهِ آگوست برگزار شد، اوباما در پاسخ به سؤالِ یکی از خبرگزاران که علتِ پرداختِ ۴۰۰ میلیون دلار به صورت نقدی به ایران را جویا شده بود، چنین پاسخ داد: “دلیلِ این که ما مجبور شدیم به آن‌ها به صورتِ نقدی پول بدهیم دقیقاً به این علت است که ما در باقی ماندنِ تحریم‌ها بسیار مصمم بودیم و رابطۀ بانکی با ایران نداشتیم و به همین خاطر نمی‌توانستیم به آن‌ها چک بدهیم و نمی‌توانستیم حواله بانکی کنیم.”
اما سخنگوی خزانه داریِ آمریکا روزِ شنبه گفت که آمریکا دو پرداختِ جداگانه به ایران داشته و هر دویِ این‌ها از طریقِ حوالۀ بانکی صورت گرفته است.
در جولای سال ۲۰۱۵ یعنی همان ماهی که آمریکا ، ایران و سایرِ کشورها خبر از توافق هسته‌ای دادند، دولت آمریکا حدود ۸۴۸ هزار دلار به ایران پرداخت کرد. آمریکا این پول را بابتِ مطالبۀ خسارات برایِ نقشه‌های معماری و فسیل‌هایی که اکنون به ترتیب در موزۀ هنر هایِ معاصرِ تهران و سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری می‌شوند، به ایران پرداخت کرده است. سپس در ماه آوریل سال ۲۰۱۶، ایالات متحده حدود ۹ میلیون دلار  بابت خرید ۳۲ تن آب سنگین، به ایران حوالۀ بانکی داشته است.