«سرآمد» بیست و هشتم منتشر شد
«سرآمد» بیست و هشتم منتشر شد

بیست و هشتمین شماره از ماهنامه «سرآمد» با نگاهی به نمونه‌های موفق عرصه کسب و کار فناورانه و گزارش‌هایی از فعالان این عرصه منتشر شد.

بیست و هشتمین شماره از ماهنامه «سرآمد» با نگاهی به نمونه‌های موفق عرصه کسب و کار فناورانه و گزارش‌هایی از فعالان این عرصه منتشر شد.

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیست و هشتمین شماره از ماهنامه «سرآمد» با نگاهی به نمونه‌های موفق عرصه کسب و کار فناورانه و گزارش‌هایی از فعالان این عرصه منتشر شد.
پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری در این شماره ماهنامه سرآمد، بر ضرورت بازگشت به ارزش‌های خود، توجه به توانمندی‌ها و خودباوری تاکید کرده است. وی در بخشی از یادداشت خود باور غلط بالاتر و والاتر بودن بیگانه اشاره داشته و گفته است: تکنولوژي در چشم ما عظمتي داشته که باعث شده آن‌ها را باور کنيم و خودباوري خود را از دست بدهيم. در صد سال گذشته مهم‌ترين حرف مصلحان اجتماعي و احياگران فرهنگي مشرق زمين اين بوده که در برابر غرب نبايد خود را ببازيم و رسيدن به قله‌هاي علمي و پيشرفت را امري محال برشمريم. کافي است به اشعار و انديشه‌هاي علامه اقبال لاهوري به‌عنوان سرآمد مصلحان و محييان نگاه کنيم تا ببينيم نگراني ايشان چقدر بجا و حقيقي و جدي بوده است. مهمترين چيزي که اقبال به ما مي‌آموزد -آن هم در يک قرن پيش- اين است که مسلمانان مشرق زمين بايد مومن خود و کافر غرب شوند: «مومن خود، کافر افرنگ شو».

نخبگان و پیوند نامشان با هنر
گفت و گو با محمدجلیل رسولی، از چهره‌های ماندگار هنر نقاشی و برنده جایزه شهید آوینی از بخش‌های خواندنی و جذاب این شماره از ماهنامه سرآمد است. رسولی که آثار ماندگاری از خود به به جای گذاشته است و می‌توان هنرمندی او را در كتابت كتاب نفيس «گلشن راز»، کتابت داستان «فرود از شاهنامه فردوسی» و کتابت «نهج البلاغه» و خو شنویسی بیتی از فردوسی در بخش پشتی اسکناس۵۰ هزار ریالی دید، ضمن ارائه تعریفی از نخبگی از ضرورت‌های پیشرفت هنر و اقبال جوانان از آن و همچنین بایدها و نبایدها برای هنرمند جوان سخن گفته است.
شعر فارسی و میراث‌بانی از شعر معاصر
بهاءالدین خرم‌شاهی، نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار، طنزپرداز، فرهنگ‌نویس، شاعر و استاد دانشگاه در گفت و گویی خواندنی مهمان این شماره ماهنامه سرآمد شده است. خرم‌شاهی که نامش با ادبیات کهن و شاعر شناسی گره خورده است، درباره شعر، ترجمه و تاثیر آن بر زبان فارسی سخن گفته و فارسی را جزو زبان‌هایی می‌داند که «ظرفیت خوبی داشته و اکنون هم ظرفیت‌هایی درخور زمانه خود را دارد».
بایدها و نباید راه‌انداختن یک کسب و کار دانش‌بنیان
ماهنامه سرآمد که در شماره‌های پیشین خود به معرفی کارآفرینان موفق و جوان پرداخته بود در این شمار نیز در گفت و گویی با محبوبه ایدرآبادی مدیر عامل شرکت سخت‌افزاری راه سبز چهلستون به معرفی این کسب و کار فناورانه و چالش‌ها و بایدها و نبایدهای فعالیت این حوزه از زبان یک کارآفرین پرداخته است.
چگونه یک استارت‌آپ «موسیقیایی» سر پا بماند؟
گپ صمیمانه با علیرضا جعفری، یکی از بنیان‌گذاران استارت‌آپ «نواک»، گفت و گوی دیگر این شماره از سرآمد است که ساز و کار فعالیت در حوزه استارت‌آپ چگونگی موفق شدن در این فضا آن‌هم در حوزه موسیقی واکاوی شده است. جعفری در این گفت و گو ضمن اشاره به چگونگی شکل‌گیری ایده راه‌اندازی این استارت‌آپ، از سختی‌ها، استانداردها و مدل درآمدزایی یک استارت‌آپ موفق سخن می‌گوید.
برای آن‌هایی که می‌خواهند مدیران موفق شوند
«هدفمند، کارآمد و مؤثر» گزارشی است که برای کسانی که می‌خواهند یک مدیر قرن بیست و یکمی باشند مفیدفایده خواهد بود. در این گزارش، با نگاهی وژه به نگاه صاحب‌نظران و فعالان شناخته شده عرصه مدیریت، مهم‌ترین ویژگی‌های مدیریت و چگونگی کسب توانمندی‌ها لازم برای موفقیت در این عرصه بیان شده است.
راه‌کارهایی برای بهبود زندگی
سرآمد بیست و هشتم در گزارشی خواندنی، به ۱۰ راه‌کار برای موفقیت بیش‌تر پرداخته است. در این گزارش با رویکرد استفاده بهینه از فرصت موجود، توصیه‌هایی برای بهبود زندگی شغلی و حرفه ای ارائه شده است که انجام آن‌ها می‌تواند بالارفتن سریع‌تر پله‌های ترقی را به همراه داشته باشد.
«وقف» پشتیبان آموزش در ایران
«میراث فرهیختگی» عنوان صفحه‌ای در این شماره از ماهنامه سرآمد است که با نگاهی به سه مسجد مدرسه تاریخی کشور، جایگاه وقف در توسعه علم و آموزش در ایران را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش به پیشینه و چگونگی شکل‌گیری مسجد مدرسه معمارباشی، مدرسه سپهسالار و مدرسه مروی به عنوان ۳ مکان تاریخی و سرنوشت‌ساز در روند آموزش کشور که به مدد وقف ایجاد شدند پرداخته است.
ماهنامه سرآمد، با فناوری های جدید، عجین است و اگر مخاطبان این نشریه، بر روی موبایل های هوشمندشان، برنامه کدخوان نصب کنند، می توانند از طریق کدQR، فیلم ها و صداها و عکس های متعدد و متنوعی را دریافت کنند و با ابعاد دیگر ماجرا نیز آشنا شوند.

بیست و هشتمین شماره ماهنامه «سرآمد» ویژه مردادماه ۱۳۹۵، به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با مدیریت سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در دسترس علاقه‌مندان گرفته است.