یک بام و دو هوای پرداخت یارانه به احزاب؛ از نبود تشکل‌های شناسنامه‌دار تا شائبه دولتی شدن
یک بام و دو هوای پرداخت یارانه به احزاب؛ از نبود تشکل‌های شناسنامه‌دار تا شائبه دولتی شدن

نمایندگان مجلس معایب و مزایای پرداخت یارانه به احزاب را تشریح کردند.

به گزارش یوپنا به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛  مسئله پرداخت یارانه در چند سال اخیر همواره یکی از موضوعات مورد بحث در حیطه سیاسی کشور بوده است، این موضوع با روی کار آمدن دولت یازدهم بار دیگر پررنگ شده و اخیر مقامات وزارت کشور و حتی اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بر لزوم پرداخت یارانه و حمایت از احزاب کشور تأکید کرده اند.

در هفته گذشته نیز قاسم میرزایی نیکو عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اعلام کرد که کمیسیون متبوعش موافق یارانه به احزاب بوده و همه اعضا معتقدند که باید احزاب شکل بگیرد و با اختصاص یارانه به احزاب سازوکار حزبی یک قدم به جلو خواهد رفت.

حال تعدادی از نمایندگان مجلس به تشریح ابعاد مثبت و منفی این مسئله پرداخته اند.

پرداخت یارانه به احزاب بدون وجاهت قانونی و سیاسی است/دریافت یارانه، احزاب را دولتی می کند

حسن نوروزی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به موافقت اعضای کمیسیون ماده ۱۰ با پرداخت یارانه به احزاب، گفت: احزاب در تمام کشورها به صورت مستقل عمل کرده و براساس اساسنامه خودشان، اهداف مربوطه را دنبال می کنند.

حسن نوروزی

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در ایران نیز از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون احزاب فعال بودند و در آینده نیز این تشکل ها به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

وی با اشاره به منابع اعتباری محدود در بودجه های سالیانه برای پرداخت یارانه به احزاب، گفت: اعتبارات این حوزه بسیار کم است و اگر قرار باشد به احزاب یارانه داده شود، قطعا در آینده ای نزدیک با مشکلاتی مانند وضعیت پرداخته یارانه نقدی به مردم روبه رو می شویم و در آن موقع به علت کمبود اعتبارات، احزاب در رو به روی هم قرار می گیرند.

نوروزی ادامه داد: از طرف دیگر پرداخت یارانه به احزاب، شائبه دولتی شدن این تشکل ها را ایجاد می کند و این قابل قبول نیست که احزابی که می خواهند مستقل باشند، از دولت یارانه دریافت کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: به نظر من پرداخت یارانه به احزاب بدون وجاهت قانونی و سیاسی و مغایر با رویکرد استقلال طلبی و آزادی خواهی احزاب است.

عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با بیان اینکه کمیسیون متبوعش موافق یارانه به احزاب است، گفت: همه اعضا معتقدند که باید احزاب شکل بگیرد و با اختصاص یارانه به احزاب سازوکار حزبی یک قدم به جلو خواهد رفت.

دولت باید به احزاب مخالف و موافق یارانه پرداخت کند/منش دولت دهم استفاده ابزاری از احزاب در کشور بود

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به موافقت اعضای کمیسیون ماده ۱۰ با پرداخت یارانه به احزاب، گفت: حمایت از احزاب امر درست و قابل قبولی است، منتهی این حمایت ها به ویژه پرداخت یارانه موجب دولتی شدن احزاب شود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به نظر من دولت باید یک سیاست و منطقی را برای پرداخت یارانه نقدی با نظارت مجلس تدوین و تعیین کند و به تمام تشکل ها و احزاب شناسنامه دار و رسمی کشور چه مخالف، چه موافق، چه منتقد و چه همراه یارانه دهد.

وی گفت: دولت ها نباید در پرداخت یارانه، احزاب را برای خود خرید نکند و روش دولت ها مانند اقدامات و منش دولت نهم و دهم نباشد که احزابی را برای خودش به خدمت بگیرد.

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: در شرایط کنونی نبود احزاب یکی از نواقص پارلمان های محلی و ملی است و همواره کشور به علت نبود احزاب در دوران انتخابات دچار مشکل است.

وی افزود: البته دولت ها نباید از فرصت استفاده کرده و احزاب را در اختیار خودشان بگیرند.

پرداخت یارانه به رونق احزاب کمک می کند/احزاب باید در چارچوب ارزشهای انقلاب اسلامی حرکت کنند

محمد مهدی مفتح در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به موافقت اعضای کمیسیون ماده ۱۰ با پرداخت یارانه به احزاب، گفت: به طور حتم کشور در تمام امور و جوانب از جمله امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پیشرفت کند و مسئله احزاب نیز در حیطه سیاسی نقش مهم و اساسی در شرایط و آینده کشور دارد.

محمد مهدی مفتح

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پیشرفت همه جانبه و در همه ابعاد قطعا می تواند مشکلات را حل کند، البته این مسائل چند بعدی و چند وجهی بوده و پیشرفت و توسعه باید متوازن در تمام این حوزه ها صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: به طور حتم کشور در چارچوب جمهوری اسلامی نیاز به پیشرفت سیاسی دارد و برای تحقق این مسئله، تقویت احزاب بسیار دارای اهمیت است و اگر احزاب در چارچوب ارزشهای انقلاب اسلامی به درستی عمل کنند، قطعا موجب افزایش حضور سیاسی مردم و توسعه و پیشرفت سیاسی در تمام ابعاد می شود.

وی افزود: به نظر من حال برای افزایش فعالیت و رونق احزاب در کشور، می توان با پرداخت یارانه به احزاب، به این فرآیند کمک کرد، البته در قوانین بودجه سالیانه ردیف اعتباری برای این حوزه در نظر گرفته می شود، تا مسئولان اجرایی بر اساس مقررات مربوطه و نحوه عملکرد تشکل ها بر اساس قوانین، یارانه را در نظر بگیرند.

پرداخت یارانه برای قوام گرفتن تشکل‌های شناسنامه‌دار انکارناپذیر است/یارانه به صورت عادلانه میان احزاب تقسیم شود

احمد علیرضا بیگی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به موافقت اعضای کمیسیون ماده ۱۰ با پرداخت یارانه به احزاب، گفت: قطعا تشکیل احزاب در کشور در شرایط کنونی یک ضرورت است، تا این تشکل ها در قالب احزاب شناسنامه دار در عرصه های سیاسی فعالیت کنند، که این مسئله به طور حتم بدون کمک و پشتیبانی مالی نظام امکان پذیر نیست.

احمد علیرضابیگی

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از طرف دیگر اگر حمایت های مالی در قالب یارانه از احزاب صورت نگیرد، آن وقت این تشکل ها به سمت گروه های اقتصادی گرایش پیدا میکنند که نتیجه آن این است که تشکل های اقتصادی از احزاب کشور برای پیش برد اهدافشان استفاده کنند.

وی گفت: قطعا پرداخت یارانه به احزاب برای قوام گرفتن تشکل های شناسنامه دار بسیار ضروری و انکار ناپذیر است، البته این اعتبارات محدود و قلیل است.

علیرضا بیگی افزود: از طرف دیگر موضوع توزیع و میزان پرداخت یارانه به احزاب مختلف نیز مطرح است، از این رو باید یارانه به صورت عادلانه میان احزاب تقسیم شود. زیرا این مسئله در کشور در پرداخت یارانه به مطبوعات آزمایش شده و در این عرصه مطبوعات انتقاد دارند که چرا دولت به رسانه هایی که مقرب تر هستند، یارانه بیشتری پرداخت می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: دولت شدن احزاب در صورت پرداخت یارانه یکی از آسیب های این حوزه است که برای ممانعت از بروز این مسئله باید نظارت های جدی و اساسی صورت گیرد که در این عرصه نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس بسیار برجسته است.

پرداخت یارانه به احزاب به نفع کشور است/یارانه دادن، احزاب را دولتی نمی کند

شهاب الدین بیمقدار در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به موافقت اعضای کمیسیون ماده ۱۰ با پرداخت یارانه به احزاب، گفت: به طور حتم تقویت احزاب و پرداخت یارانه به آن ها بسیار برای کشور مفید خواهد بود.

شهاب الدین بیمقدار

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متأسفانه در شرایط کنونی به علت عدم ساماندهی امور، احزاب به صورت پراکنده فعالیت کرده و معمولا در فصول انتخابات سر کار می آیند و این مسئله قطعا به نفع کشور نخواهد بود.

وی افزود: به نظر من پرداخت یارانه به احزاب هیچ ارتباطی با دولتی شدن این نهادها ندارد، زیرا در تمام کشورها به احزاب یارانه پرداخت می شود و این اعتبارات صرف هزینه های آن ها می شود.

بیمقدار ادامه داد: احزاب همواره بر اساس یک مرامنامه و اساسنامه تشکیل شده و طبق آن فعالیت می کنند، البته در کل احزاب به دو دسته طرفدار دولت و منتقد دولت تقسیم می شوند و قطعا در سیستم حزبی، دولت ها از دل احزاب بیرون کشیده می آیند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: به طور حتم یکی از محورهای ساماندهی و تقویت اقتصاد کشور، توجه به احزاب و افزایش نقش پذیری این نهادها در کشور است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس، ادامه داد: احزاب برای انجام فعالیت های حزبی خود نیاز دارند که به صورت مداوم تحت حمایت های مالی در قالب یارانه قرار گیرند و به نظر من این مسئله باید به صورت مداوم صورت گیرد.