ارائه طرح بستنی سفيده تخم‌مرغ به وزارت بهداشت
ارائه طرح بستنی سفيده تخم‌مرغ به وزارت بهداشت

دبير ستاد کشوري ترويج مصرف تخم‌مرغ با بيان اينکه ايران دهمين کشور دنيا در توليد تخم‌مرغ است، گفت: : با کارهای پژوهشی و تحقيقاتی بسيار زياد توانسته‌ايم طرح بستنی سفيده تخم‌مرغ و ديگر محصولات بر پايه تخم‌مرغ را به وزارت بهداشت ارائه دهيم که اکنون منتظر صدور مجوز آن و تلاش کارخانه‌های لبنی کشور برای توليد آن هستيم.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، سيد فرزاد طلاکش با بيان اينکه امسال بيست و يکمين سال بنيانگذاري روز جهاني تخم‌مرغ است که متأسفانه در ايران هفتمين سال برگزاري آن است، گفت: تخم‌مرغ کامل‌ترين، ارزان‌ترين و فراوان‌ترين غذاي پروتئيني است که جايگاه ويژه‌اي را در تغذيه اقشار مختلف جامعه مي‌تواند داشته باشد، ولي متأسفانه به دلايل غيرعلمي و باورهاي اشتباه از مصرف اين ماده مغذي خودداري مي‌شود.

دبيرستاد کشوري ترويج مصرف تخم‌مرغ اظهار داشت: تخم‌مرغ عالي‌ترين منبع پروتئيني است که تمامي ۹ اسيدآمينه ضروري را در خود دارد و يک جعبه مغذي کوچک حاوي تمام مواد ويتاميني و معدني ضروري بدن از قبيل کلسيم، سديم، يد، سلينيوم، کولين، لوتئين، ويتامين‌هاي B،A،D،E را در خود داراست.

وي خاطرنشان کرد: در دو سال اخير مراکز مهم تغذيه جهان در کشورهاي پيشرفته تخم‌مرغ را به عنوان يک غذاي عملگرا مطرح مي‌کنند که با کمترين توليد انرژي، نياز مواد مغذي معادل يک رژيم ۲۰۰۰ کالري را فراهم مي‌کند، ضمن اينکه قند آن هم بسيار پايين است.

طلاکش گفت: پروتئين تخم‌مرغ از چنان ارزش بالايي برخوردار است که به عنوان استاندارد سنجش کيفيت ساير مواد غذايي قرار مي‌گيرد و به دليل مواد بسيار مهم و ضروري زرده آن مانند کولين که براي تکامل مغز جنين و نوزاد و تقويت حافظه و يا لوتئين که براي حفظ و پايداري چشم از تخريب‌هاي طبيعي در سالخوردگي جلوگيري مي‌کند، نبايد مورد بي‌مهري قرار گيرد.

وي افزود: گرچه عمده چربي تخم‌مرغ که در زرده موجود است، از نوع غيراشباع بوده و کلسترول تخم‌مرغ نقشي تأثيرگذار در افزايش کلسترول خون ندارد، اما متأسفانه توصيه به کم خوردن تخم‌مرغ توسط برخي از پزشکان و کارشناسان تغذيه، بي‌بهره ماندن جامعه جوان و در حال رشد و حتي سنين بالاتر را رقم زده و در نتيجه تعداد قابل توجهي از کودکان و نوجوانان ما به دليل عدم مصرف کافي پروتئين دچار کوتاهي قد و مشکلات ضعف ايمني، ضعف يادگيري و… هستند. به همين جهت مي‌کوشيم حداقل مصرف سرانه کشور در تخم مرغ را به ۲۵۰ عدد برسانيم. وی افزود: طی ۴۰ سال گذشته ثابت شده که کلسترول‌های غذایی تخم‌مرغ نقشي را در عوارض قلبی ـ عروقی، کبدی و بسياری از ادعاهای غير علمب و سنتی نداشته و تمامی متخصصان تأکيد بر کنترل مصرف اسيدهای چرب اشباع و ترانس دارند که تخم‌مرغ نه تنها عاری از اين چربی های مضر است، بلکه نوع کلسترول آن و ساير ترکيبات موجود در زرده، برخلاف باور عام به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

دبير ستاد کشوری ترويج مصرف تخم‌مرغ، گفت: با کارهای پژوهشی و تحقيقاتی بسيار زياد توانسته‌ايم طرح بستنی سفيده تخم‌مرغ و ديگر محصولات بر پايه تخم‌مرغ را به وزارت بهداشت ارائه دهيم که اکنون منتظر صدور مجوز آن و تلاش کارخانه‌های لبنی کشور برای توليد آن هستيم.

وی تصريح کرد: تخم‌مرغ ۱۳ نوع ويتامين اساسی و مواد معدنی ضروری بدن را در خود دارد.

طلاکش گفت: در سال آينده چهار نوع تخم‌مرغ غنی شده که تخم‌مرغ غنی شده با امگا۳، تخم‌مرغ غنی شده با سلنيوم E، تخم‌مرغ غنی شده با D3، و همچنين تخم‌مرغ غنی شده با اسيدفوليک و روب به جامعه ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق تحقيقات جهانی انجام شده مصرف خام سفيده تخم‌مرغ آلرژی زاست ضمن اينکه ۶۰ درصد پروتئين تخم‌مرغ در سفيده آن است، اما کيفيت پروتئين زرده تخم‌مرغ بسيار بالاتر از کيفيت سفيده است.