لزوم نظارت بر استمرار صلاحیت نمایندگان مجلس تا پایان دوره ماموریت آن‌ها/ باید مسیر دریافت کمک‌ها در هزینه‌های انتخاباتی مشخص شود
لزوم نظارت بر استمرار صلاحیت نمایندگان مجلس تا پایان دوره ماموریت آن‌ها/ باید مسیر دریافت کمک‌ها در هزینه‌های انتخاباتی مشخص شود

سیاست های کلی انتخابات در برنامه نگاه یک با حضور کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش یوپنا، سیاست های کلی انتخابات امشب یک آبان در برنامه نگاه یک با حضور “عباسعلی کدخدایی” سخنگوی شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کدخدایی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون ابلاغ سیاست های کلی انتخابات گفت: در قوانین باید شاهد رشد، تغییر و تحولات بود تا بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.
وی با بیان اینکه، رقابت های سیاسی نسبت به دهه اول انقلاب سنگین تر شده است ادامه داد: متاسفانه قوانین نتوانسته است خود را با تحولات سیاسی و اجتماعی هماهنگ کند لذا مجلس به عنوان مرجع اصلی در این رابطه ورود یافته اما قوانین به گونه ای نگارش شده که با نیازهای امروزی منطبق نیست.
قوانین انتخابات متعلق به سه دهه قبل است
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه، قوانین انتخابات متعلق به سه دهه قبل است خاطرنشان کرد: کاستی ها و ضعف های مسئله قانون انتخابات برای همه مسئولان روشن است و بسیاری از مردم آن را لمس می کنند .
وی با اشاره به، اصل ۱۱۰ قانون اساسی گفت: هیچ کشوری را نمی توان مثال زد که نظارتی بر امر هزینه های تبلیغات داوطلبان انتخابات نداشته باشد.
کدخدایی با اشاره به اینکه، دولت لایحه خود را آماده کرده است و امیدواریم مجلس بتواند در فاصله چند ماه آینده به بررسی این مهم بپردازد گفت: در نهایت شورای نگهبان نظر خود را مطابق قانون اساسی و موازین شرعی اعلام خواهد کرد.
وی با اشاره به اصل ۱۱۵ افزود: این اصل شرایط متعددی را در نظر گرفته اما شاخص ها و معیارهای رجل سياسي ، مدیر و مدبر مشخص نشده است لذا در قانون جدید باید این معیارها برای داوطلبان مشخص شود.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه، دبیر شورای نگهبان از سیاست های کلی انتخابات استقبال کرده است عنوان کرد: در بخش های پژوهشی کارهای اولیه آغاز شده است.
وی با اشاره به مسئله رد صلاحیت داوطلبان انتخابات در هیات اجرایی بیان کرد: در هیات اجرایی مدارک تحصیلی و سن داوطلب بايدلحاظ شود لذا وقتی این امر صورت نمی گیرد سیستم داوطلب را نمی پذیرد.
وی در خصوص بحث هزینه های انتخاباتی نیز اظهار داشت: هیچ آماری از هزینه های انتخاباتی ثبت و ضبط نیست لذا باید بر اساس سازوکاری که قانون مقرر می کند آمار هزینه های انتخاباتی حتی علی رغم اعلام برای عموم در مرجعی ثبت شود.
کدخدایی با تاکید بر اینکه باید مسیر دریافت کمک ها در هزینه های انتخاباتی به موجب قانون مشخص شود، گفت: اگر قانون گذار مکانیزم روشنی در این رابطه مشخص کند مسئله هزینه های انتخاباتی و همچنین مسیر دریافت کمک ها در راستای هزینه های انتخاباتی قابل احراز و برخورد است.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان در رابطه با ممنوعیت ورود نیروهای نظامی به بحث انتخابات نیز بیان داشت : در قانون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ، منع مداخله نظامیان در انتخابات مورد توجه قرار گرفته و مجازات هایی نیز برای آن مقرر شده است اما به نظر می رسد برای شفافیت بیشتر در این رابطه، بند ۱۶ سیاست های کلی انتخابات این موضوع را به صورت جامع تری مورد تایید قرار داده است.
تعریف مشخصی از معیار تبلیغات انتخاباتی نداریم
کدخدایی درباره تبلیغات زود هنگام انتخاباتی نیز با بیان اینکه این مسئله از دیگر دشواری ها است که در گذشته با آن مواجه بودیم گفت:  مصادیق از تبلیغات زود هنگام انتخاباتی در قوانین فعلی ذکر شده اما تعریف مشخصی نداریم که معیار تبلیغات انتخاباتی چیست.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه مجازات ها در این رابطه مجازات های حداقلی است، تصریح کرد: تبلیغات خلاف واقع یا تبلیغات زود هنگام باید مورد پیگرد دستگاه قضایی قرار گیرد.
لزوم نظارت بر استمرار صلاحیت نمایندگان مجلس تا پایان دوره ماموریت آنها
وی در خصوص استمرار نظارت شورا بر شرایط نامزدهای انتخاباتی نیز اظهار داشت: شورای نگهبان در گذشته بر اساس نظارت استصوابی معتقد بود که تائید صلاحیت نمایندگان مجلس باید تا پایان دوره چهار ساله ماموریت آنها استمرار داشته باشد اما از آنجا که این موضوع خیلی در قوانین شفاف نبود، اختیارات شورا در این زمینه تا زمان تصویب اعتبار نامه نمایندگان در مجلس شورای اسلامی بود و پس از آن اختیارات این شورا برگشت می کرد ولی هم اکنون استمرار بر حسن اجرای وظایف نمایندگی در بند سیاست های ابلاغی انتخابان مورد تاکید قرار گرفته است.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه باید سازو کاری برای نظارت به استمرار شرایط صلاحیت نمایندگان مجلس مشخص شود، اضافه کرد: اینکه چه مرجعی باید بر این استمرار صلاحیت نظارت کند در قانون مشخص خواهد شد.
هیچ گونه اختلافی بین وزارت کشور و شورای نگهبان در خصوص لزوم برگزاری انتخابات الکترونیک وجود ندارد
سخنگوی شورای نگهبان در بخش پایانی این برنامه با تاکید بر اینکه هیچ گونه اختلافی بین وزارت کشور و شورای نگهبان در خصوص لزوم برگزاری انتخابات الکترونیک وجود ندارد اظهار داشت: در حوزه فنی و امنیتی این مسئله، باید به روشهای مطمئنی برای انتقال داده های  انتخاباتی دست یابیم  و اگر نتوانیم در مسایل امنیتی  اطمینان  حاصل کنیم بهتر است که از روش های قدیمی استفاده کنیم.