ابتکار:ایران قربانی اثرات تغییر اقلیم است
ابتکار:ایران قربانی اثرات تغییر اقلیم است

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان خفاظت محیط زیست گفت: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در خصوص تاثیر تغییر اقلیم بر جوامع، این تاثیر در ایران زودتر مشاهده شد و در واقع کشور قربانی اثرات تغییر اقلیم است.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز دوشنبه در مراسم روز جهانی مقابله با تغییر اقلیم اظهار داشت: امروزه به طور متوسط شاهد افزایش ۱٫۵ درجه ای دما در برخی از مناطق کشور هستیم همچنین در برخی استان ها تا ۳ درجه افزایش دما را تجربه کردیم.
وی افزود: کاهش بارندگی یکی دیگر از تاثیرات تغییر اقلیم بر کشور است که لازمه مقابله با آن یک اقدام جدی ملی و همراهی جدی بین المللی است که به نظر می رسد به اندازه کافی به اثرات تغییر اقلیم توجه نشده است.
ابتکار تاکید کرد: خشک شدن تالاب ها، رودخانه ها ، کاهش آب های زیر زمینی و توسعه بیابان بطور قطع برخی از تاثیرات تغییر اقلیم است که باید با این پدیده بطور کاملا قاطع و هماهنگ مقابله کنیم چون مسئله آب و آینده ایران است.
وی اظهار کرد: در این خصوص نمی توانیم کوتاهی و تعلل کنیم شاید در گذشته به منابع آب توجه کافی نشده است اما اکنون به مرحله ای رسیده که مدیریت روان آب ها و منابع زیرزمینی نیازمند تجدید نظر و بازنگری است.
ابتکار گفت: برای رسیدن به مدیریت صحیح منابع آب و کشاورزی نیازمند دستیابی به فناوری های روز دنیا هستیم که دولت یازدهم گام های موثری در این زمینه برداشته است اما من تاکید می کنم که باید موضوع را جدی تر بگیریم و تهدید را کوتاه مدت ببینیم و بدانیم که در آینده مشکلات بیشتری به وجود خواهد آمد.
معاون رییس جمهوری گفت: بخشی از این وضعیت به نحوه مدیریت و بخشی به تاثیرات جهانی برمی گردد که نتیجه آن تاثیر پذیری ایران از یک واقعه جهانی است که باید در این راستا حقوق کشور خود را در نظر بگیریم هر چند که در طی چند سال اخیر تحریم ها موجب شد نتوانیم از کمک صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) استفاده کنیم.