حضور وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در کمیسیون های تخصصی مجلس
حضور وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در کمیسیون های تخصصی مجلس

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با حضور در کمیسیون های مختلف مجلس به ارائه گزارش و برنامه های خود پرداخت.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با حضور در کمیسیون های مختلف مجلس به ارائه گزارش و برنامه های خود پرداخت.

به گزارش یوپنا به نقل از خانه ملت، مسعود سلطانی‌فر، وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان امروز یکشنبه ( ۹ آبان ماه ) با حضور در جلسات مختلف کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارش برنامه های خود پیرامون وزارتخانه متبوعش پرداخت.

شرح وظایف وزارت ورزش و جوانان به صورت کامل مشخص نیست

سلطانی فر با حضور در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ضمن قبول انتقاد برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه بخش جوانان در وزارتخانه ورزش و جوانان مغفول مانده و به این بخش رسیدگی نشده است، گفت: باید اذعان کرد ابزارهای مالی و قانونی برای رسیدگی به بخش جوانان در این وزارتخانه محدود است.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه شرح وظایف وزارت ورزش و جوانان به صورت کامل مشخص نیست، اظهار کرد: هنوز رویکردهای کلی و سیاست های حوزه ورزش و جوانان توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین و توسط رهبر انقلاب ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز سند توسعه ملی در حوزه ورزش و جوانان تدوین نشده و شورای عالی ورزش و شورای عالی جوانان جلسات مدونی را برگزار نکرده اند، گفت: به دلیل نبود اسناد بالادستی با مشکلاتی مواجه هستیم ولی با توجه به شرح وظایف و اختیارات قدم های مثبتی در حوزه جوانان برداشته شده ولی باید با برنامه ریزی تلاش بیشتری انجام داد.

نمایندگان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در حوزه ورزش کشور انجام شده است، نسبت به توجه کافی در حوزه جوانان انتقاد داشتند.

توجه به برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی بین دستگاه ها در حوزه جوانان

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با حضور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت ورزش و جوانان وظیفه برنامه ریزی، رصد، نظارت و هماهنگی بین بخش ها و دستگاه های مختلف در حوزه جوانان را بر عهده دارد، تصریح کرد: برای رسیدگی به بخش جوانان در حوزه مادی و معنوی نیازمند ابزار و امکانات مختلفی هستیم.

وی با بیان اینکه جوانان در حوزه مادی نیاز به اشتغال، مسکن، تحصیل و…دارند، افزود: برخی از نمایندگان مجلس معتقد هستند امور این وزاتخانه باید بر روند فعلی طی شود و برخی دیگر بر تفکیک حوزه ورزش و جوانان تاکید دارند که هر دو دیدگاه قابل تامل است.

سلطانی فر با اشاره به کمبود اعتبارات در حوزه ورزش نیز افزود: برای اتمام پروژه های عمرانی ورزشی در سراسر کشور نیاز به ۸ هزار میلیارد تومان بودجه است که این رقم مربوط به سال گذشته بوده و با احتساب شرایط، این رقم به بیش از ۹ هزار میلیارد افزایش می یابد.

نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز به موضوعاتی مانند توجه جدی به حوزه جوانان، شفاف سازی و ارائه راهکار در مورد خصوصی سازی حوزه ورزشی، واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس، توجه به ورزش بانوان و بکارگیری بانوان در وزارت ورزش و جوانان، جلوگیری از فساد مالی در ورزش پرداختند.

ضرورت بهره گیری از تمام ظرفیت ها برای توسعه ورزش همگانی

در ادامه سلطانی فر با حضور در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به دلیل نبود سیاست مشخص در توزیع امور مالی در کشور بخش هایی از منابع مالی محقق نمی شود، ادامه داد: منابع محدود بین تعداد زیادی پروژه تقسیم می شود و این مهم تاثیری بر پیشرفت فیزیکی پروژه ها ندارد و موجب می شود به نتیجه مطلوب نمحقق نشود.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه فساد در ورزش وجود دارد ولی هیاهوی این مهم بیشتر از واقعیت ها است، ادامه داد:باید جلوی فساد در ورزش گرفته شود و می توان با حضور بیشتر نهادهای نظارتی این مهم را کم رنگ کرد.

سلطانی فر با اشاره به اینکه در ورزش همگانی نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا فاصله جدی وجود دارد، تصریح کرد: توجه به ورزش همگانی موجب تحقق اقتصاد مقاومتی، کاهش ناهنجاری ها و سلامت جامعه می شود.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته ۶۰ الی ۷۰ درصد مردم ورزش می کنند، افزود: باید از تمام ظرفیت ها مانند وزارت آموزش و پرورش، شهرداری ها و غیره برای توسعه ورزش همگانی بهره برد.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه باید شرایط مناسب برای سرمایه گذاری در بخش ورزشی فراهم شود، ادامه داد: فعال کردن اقتصاد ورزش با خصوصی سازی کنونی تفاوت دارد و باید به نکات در این مورد توجه جدی شود.

نمایندگان کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی نیز به موضوعاتی مانند لزوم تدوین راهکارها و برنامه کوتاه مدت در حوزه وزارت ورزش و جوانان، توجه به ورزش قهرمانی و همگانی، توجه به کمبود نیروی انسانی در استانها، خصوصی سازی مناسب در حوزه ورزش، مبارزه با فساد در ورزش، توسعه امکانات ورزشی و توجه به جوانان اشاره کردند.

ضرورت واگذاری امور اجرایی به فدراسیون های ورزشی

سلطانی فر با حضور در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به فدراسیون های ورزشی امور اجرایی واگذار شود، ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان باید در این راستا اقدام به سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان با محدودیت های جدی در حوزه ساختار، جایگاه و تامین منابع مالی مواجه است، افزود: باید با برنامه ریزی اقدامات جدی در این حوزه صورت بگیرد تا مشکلات برطرف شود.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه فعال کردن اقتصاد ورزش با مشارکت بخش غیر دولتی و خصوصی از دیگر سیاست های در نظر گرفته شده برای حوزه ورزش است، افزود: این امر به این معنا است که بودجه های در نظر گرفته شده را بیشتر در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته توزیع و در کلان شهرها به سمت بهره گیری از مشارکت بخش غیر دولتی و خصوصی بپردازیم.

سلطانی فر با اشاره به اینکه باید با تحلیل و آمایش منابع مالی را به طور صحیح بین استانها خصوصا استانهای محروم و کمترتوسعه یافته توزیع کرد، گفت: باید برای همه جامعه تبیین شود که جوانان سرمایه های ملی و اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: باید وضعیت فعلی وزارت ورزش و جوانان آسیب شناسی شود و موضوعاتی مانند تمرکز زدایی و غیره نیز در این راستا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز به موضوعاتی مانند توجه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، انتخاب مدیران بومی در استان ها، توجه به تمرکز زدایی، ایجاد مجموعه های ورزشی مخصوص بانوان و توجه به ورزش بانوان پرداختند.

کوچک کردن ستاد وزارت ورزش و جوانان و دور شدن از تصدی گری

در ادامه وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست های اتخاذ شده در حوزه ورزش، اظهار کرد: کوچک کردن ستاد وزارتخانه و پرداختن به مسائل حاکمیتی و دور شدن از تصدی گری از جمله سیاست های اتخاذ شده است.

سلطانی فر با اشاره به سیاست های در نظر گرفته شده در چهار حوزه ورزش همگانی، قهرمانی، حرفه ای، تربیت بدنی (پرورشی)، گفت: تلاش کردم برنامه ام را در بازه زمانی یک ساله و پنج ساله تدوین و ارائه کنم از این رو تمام تلاش ام را انجام خواهم داد تا برای بازی های آسیایی ۲۰۱۸ و جام جهانی روسیه مقدمات در حوزه ورزش فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت ورزش و جوانان نیازمند پشتیبانی، مساعدت و همفکری نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، ادامه داد: تعامل و ارتباط نزدیک با نماینگان خانه ملت بسیار مهم تلقی می شود.

سلطانی فر با اشاره به اینکه وزارت ورزش و جوانان، وزارتخانه جدی التاسیس است، اظهار کرد: اقدامات خوبی در این دو حوزه انجام شده و باید از تلاش مسئولان گذشته تشکر کرد.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه تلاش خواهد شد تا پیش نویس طرح سند توسعه ورزش در آینده تدوین شود، خاطرنشان کرد: طرح جامع ورزش نیز می تواند در بازه زمانی ۲ الی ۳ سال آینده تدوین شود.

نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز به موضوعاتی مانند لزوم تدوین ارائه برنامه کوتاه مدت، توجه به ورزش بانوان روستایی، احداث مجموعه های ورزشی مختص بانوان، ایجاد بانک اطلاعاتی از متخصصان حوزه ورزش، بکارگیری مدیران کارآمد در فدراسیون های ورزشی پرداختند.