سخنان سخیف و تاسف برانگیز یک نماینده درباره مردم قزوین و خراسان
سخنان سخیف و تاسف برانگیز یک نماینده درباره مردم قزوین و خراسان

گروه سیاسی – اواخر تیرماه بود که کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا در جلسه علنی مجلس شعری درباره ریاست علی لاریجانی خواند و انتقاد بسیاری از نمایندگان را در پی داشت. به گزارش خبرگزاری «یوپنا»، وی طی تذکری شعر را در صحن خوانده بود که به این شرح بود: «هر کس به ریاست رئیس بد بین […]

گروه سیاسی – اواخر تیرماه بود که کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا در جلسه علنی مجلس شعری درباره ریاست علی لاریجانی خواند و انتقاد بسیاری از نمایندگان را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری «یوپنا»، وی طی تذکری شعر را در صحن خوانده بود که به این شرح بود:

«هر کس به ریاست رئیس بد بین است

چاره درد او شهر داوود محمدی است»

بر اساس این گزارش، مجلس شورای اسلامی دارای ۲ نماینده به نام داوود محمدی و یکی دیگر نیز نماینده قزوین است.

 این اشعار باعث شد تا داوود محمدی در اعتراض به دلخوش با ارسال نامه ای به هیأت رئیسه مجلس اعتراض خود را به نمایندگی از مردم قزوین اعلام کند.
وی در صحن علنی مجلس به اظهارات دلخوش نماینده صومعه سرا که در قالب طنز با استفاده از ادبیات نامناسب شان مردم قزوین را مورد خدشه قرار داده بود اعتراض کرد و در نامه ای کتبی به هیأت رئیسه به کارگیری این نوع ادبیات را دون شأن نمایندگی و موجب وهن مجلس و عدم مراعات جایگاه رفیع مردم با فرهنگ و شهیدپرور قزوین دانسته و خواستار تذکر جدی از سوی هیات رییسه به ایشان شد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در پست اینستاگرامی خود نیز به این حرکت دلخوش اعتراض کرد. وی در این پست گفت: امروز و در صحن علنی مجلس، آقای دلخوش نماینده صومعه سرا در بیان مطلب خود و در قالب طنز با استفاده از ادبیات نامناسب شأن مردم قزوین را مورد خدشه قرار داده بود که اینجانب بلافاصله مراتب اعتراض خود را به نمایندگی از مردم شریف قزوین و فرهیختگان تاریخ قزوین به هیأت رئیسه اعلام کرده و در نامه ای کتبی به هیأت رئیسه به کارگیری این نوع ادبیات را دون شأن نمایندگی و موجب وهن مجلس و عدم مراعات جایگاه رفیع مردم با فرهنگ و شهیدپرور قزوین اعلام کردم و خواستار تذکر جدی از سوی هیأت رئیسه به ایشان شدم. قطعا در هیچ مقطع زمانی و مکانی نباید شاهد توهین حتی در قالب طنز به مردم عزیز هر نقطه از کشورمان و قومیتهای بزرگوار ایران اسلامیمان باشیم.

 اما این پایان ماجرا نبود و نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس تأکید کرد: اگر در زمان خودش به توهین نماینده ارومیه به مردم قزوین پاسخ داده می‌شد امروز شاهد توهین مجدد یکی دیگر از نمایندگان نبودیم.

 سیده حمیده زرآبادی در جلسه شورای اداری شهرستان قزوین با احترام به مردم سراسر کشور خصوصاً ارومیه و صومعه‌سرا، رفتار برخی نمایندگان را رفتار هنجارشکن دانست و توهین را خلاف قانون اساسی و در تضاد با فرمایشات حضرت امام راحل (ره) و منویات مقام معظم رهبری دانست و اظهار کرد: باید با راهکار قانونی مانع از تکرار این قبیل بدرفتاری‌ها شد و ضرورت دارد با این توهین برخورد قانونی صورت گیرد.

البته سخنان دلخوش باعث شد تا محمود صادقی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر هم طی تذکری بر اساس بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین‌نامه در همان تاریخ خطاب به لاریجانی رئیس مجلس گفت: دلخوش شعری را در صحن قرائت کردند که به نظرم در شأن مجلس نبود.

سخنان سخیف و توهین آمیز دلخوش درباره خراسانی ها و تحریک به عدم پرداخت مالیات!

پس از آنکه سازمان امورمالیاتی از انتصاب گزینه مورد حمایت چند تن از نمایندگان گیلان به دلیل سیاست فراگیر خود در عدم انتصاب مدیران بومی به دلیل مشکلاتی که در گذشته رخ داده بود امتناع کرد با تهدید نمایندگان به طرح تحقیق و تفحص در محلس مواجه شد در پی انتصاب جواد انوری به عنوان مدیرکل جدید سازمان امور مالیاتی استان گیلان برخی از نمایندگان این استان به مخالفت با آن پرداختند و حتی گفته می شود سازمان مزبور را تهدید به تحقیق و تفحص کردند.

 در این باره دلخوش گفته است: از مردم گیلان می خواهم با اداره امور مالیاتی همکاری نکنند چراکه اگر پاسخ درخوری به وزارت اقتصاد و دارایی به علت انتصاب یک مدیر از مرز افغانستان و پاکستان داده نشود ممکن است دفعه ی بعد از خود افغانستان و پاکستان برای این استان مظلوم مدیر وارد کنند.

565466666این نماینده مجلس در اظهارنظری که با سیاست های اقتصاد مقاومتی کاملا در تضاد است، از مردم گیلان می خواهد “با اداره امور مالیاتی همکاری نکنند چرا که اگر پاسخ درخوری به وزارت اقتصاد و دارایی به علت انتصاب یک مدیر از مرز افغانستان و پاکستان داده نشود، ممکن است دفعه بعد از خود افغانستان و پاکستان برای این استان مظلوم مدیر وارد کنند”!

اظهارات این نماینده از سه بعد قابل نقد و پیگیری است:

شواهد نشان می دهد سازمان امور مالیاتی کشور در یک سال اخیر سیاست انتصاب مدیران غیربومی را در پیش گرفته است و بخش اعظمی از مدیران استانی به گونه ای غیر بومی منصوب می شوند و این انتصاب ها تاکنون مورد انتقاد قرار نگرفته است.

اما این سخنان در حالی توسط یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی که قاعدتاً باید منادی و حامی قانون و اجرای طرح جامع مالیاتی است، بیان شده است که از نمایندگان مجلس انتظار می رود مصلحت و بعضاً ضرورت انتصاب مدیران غیر بومی را که خصوصاً در حوزه مالیات، امری طبیعی و کاملا معمول در نظام مدیریتی کشور است درک کند. نمایندگان مجلس حتماً اذعان دارند که در انتصاب مدیران دولتی، اصل بر توانمندی و تخصص و تعهد آنها است و زادگاه، قومیت و نژاد نمی تواند معیاری سنجیده و مبتنی بر عدالت برای انتصاب مدیران باشد.

۱ – این که نماینده از مردم می خواهد با مدیر سازمان مالیاتی همکاری نکنند چون مدیر به ذائقه نماینده خوش نمی آید مصداق عینی تحریک و تشویش اذهان عمومی است و مخالف با مصالح امنیت ملی و موجبات هرج و مرج در جامعه خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مردم با توجه به اهمیت مالیات فرمودند: مالیات فریضه است، سرمایه دارانی که از مالیات فرار می کنند مجرم هستند.

همچنین رهبر انقلاب موضوع مالیات را بسیار مهم و دادن مالیات را یک فریضه دانستند و افزودند: مسئولان مالیاتی برنامه ها و اقدامات خوبی را برای درآمد مالیاتی حاصل از تولید و تجارت طراحی کرده اند که باید با کمک مردم، هرچه سریعتر اجرایی شوند. (دیدار قشرهای مختلف مردم استان آذربایجان/۲۹/بهمن/ ۱۳۹۳)

حال جای سوال است که چطور یک نماینده به خود اجازه می دهد، مردم را تشویق به عدم همکاری با سازمان امور مالیاتی کنند و این خود مصداق عینی مخالفت با نص صریح سخنان معظم له درباره موضوع مالیات است و اگر بدانیم بخش عمده بودجه کشور از مالیات است به عمق فاجعه پی خواهیم برد.

 آیا اینگونه سخن گفتن از بی قانونی و مالیات گریزی آن هم در شرایطی که اقتصاد کشور با حمایت همه ارکان نظام به سمت اقتصاد مقاومتی و اتکای بودجه کشور به درآمدهای مالیاتی حرکت می کند، اقدامی اصولی است؟

آیا این نماینده مجلس ضررها و خساراتی که شهروندان این استان به دلیل عدم پرداخت مالیات گریبانشان را خواهد گرفت را به گردن می گیرد و جرایم عدم پرداخت مالیاتشان را که مطابق قانون وضع می گردد، متقبل می شود؟

۲ – انتصاب مدیری از استان خراسان در استان گیلان موجب شده تا این نماینده توهین کم سابقه ای را نثار مردم مرزنشین و شهیدپرور خراسان کند و به مباحث قومیتی دامن بزند.

اتفاقا خراسانی ها به خود می بالند که در جوار و سایه حرم حضرت امام رضا (ع) روزگار سپری می کنند و سال ها با عزت و افتخار و علیرغم تحمل تمامی از سختی های مرزنشینی، نگهبان مقتدری برای تمامیت ارضی مملکت بوده اند.

۳ – غیر از این که وی توهین بزرگی به مردمی کرده که نقش مهمی در انقلاب و جنگ داشته، مطالب سخیفی را نیز نسبت به همسایگان کشور بیان کرده که جاری شدن این کلمات از زبان یک نماینده مجلس کشور دور از انتظار است و ممکن است باعث پیامدهای بین المللی باشد.

آیا به این دلیل که خراسان هم مرز افغانستان است، باید با حقارت از آن سخن گفت؟ آن هم در شرایطی که مردم افغانستان هم از دیرباز برادران دینی ما محسوب می شوند و این روزها شهدای مدافع حرم افغانستانی با افتخار بر دوش همین مردم تشییع می شوند.

مرجع برخورد با ادبیات توهین آمیز نمایندگان کیست؟

سیدکاظم دلخوش که مردم استان قزوین دل خوشی از سخنانش ندارند، مشخص نیست با چه مجوزی اینچنین بی محابا مرزنشینان کشور را مورد توهین قرار می دهد.

این چنین اظهاراتی لطمه سنگینی به جایگاه مجلس که به گفته امام راحل در رأس امور است وارد می کند و اعتبار مجلس را بین مردم و د سطح بین المللی به شدت کاهش می دهد.

اینگونه سخن گفتن توسط نمایندگان البته موضوع تازه ای نیست و خود دلخوش هم نشان داده در این زمینه ید طولایی دارد و باید پرسید تا کی باید این گونه اظهارات ادامه یابد و مرجع رسیدگی کننده به اظهارات مغایر با مصالح عمومی کشور و امنیت ملی توسط نمایندگان کجاست؟

اکنون که کشور نیاز به همدلی برای توسعه دارد، بنظر می رسد ضروریست موضوع نظارت بر نمایندگان در طول دوره نمایندگی بصورت جدی تر دنبال شود و نباید اجازه داد با چنین اظهارنظرهای نسنجیده ای تنش بوجود بیاید و باید نمایندگان مجلس و مراجع نظارتی در سریعترین زمان به این موضوعات ورود کنند.

امید است؛ این نماینده هر چه سریعتر نسبت به سخنان خود، عذرخواهی کند و همدلی و وحدت را سرلوحه سخنان خود قرار دهد.