امتیاز ارتقاء ویژه اعضای هیئت علمی دارای مجوز شرکت دانش بنیان
امتیاز ارتقاء ویژه اعضای هیئت علمی دارای مجوز شرکت دانش بنیان

رئیس امور مؤسسات و شرکت های دانش بنیان گفت: آن دسته از اعضای هیئت علمی که اقدام به تأسیس شرکت دانش بنیان می کنند امتیاز ارتقاء ویژه ای دریافت می کنند.

photo_2016-11-02_21-29-26رئیس امور مؤسسات و شرکت های دانش بنیان گفت: آن دسته از اعضای هیئت علمی که اقدام به تأسیس شرکت دانش بنیان می کنند امتیاز ارتقاء ویژه ای دریافت می کنند.
به گزارش یوپنا، محمد صاحبکار خراسانی در نشست خبری که روز چهارشنبه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، رمز پویایی شرکت های دانش بنیان را ارزیابی دوره ای عنوان کرد و افزود: مجوز شرکت های دانش بنیان دو ساله بوده و پس از پایان این دوره، مجدداً مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی بررسی مجدد مجوز این شرکت ها را بر اساس سرفصل های ۱۴ گانه کارگروه ارزیابی شرکت ها دانست که هر شش ماه و یا یکسال یکبار بنا بر نیازها و اولویت های کشور مورد بازبینی قرار می گیرد.
دبیر کارگروه ارزیابی و شناسایی شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اعلام این مطلب که بررسی درخواست های متقاضیان صرفاً از طریق سامانه daneshbonyan.ir مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: تا کنون ۱۳ هزار و ۸۴۹ شرکت در این سامانه ثبت نام کرده اند، که از این میزان ۶ هزار و ۷۵۳ مورد وارد فرآیند ارزیابی اولیه شده اند.
صاحبکار بررسی و ارائه گزارش مستند در خصوص بیان دلایل رد و یا پذیرش درخواست ها را براساس آئین نامه کارگروه ارزیابی عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۷۵۹ شرکت مجوز دو ساله استفاده از مزایای قانونی شرکت های دانش بنیان را دریافت کرده اند، که از این تعداد ۱۶۶۷ شرکت نوپا، ۲۴۸ شرکت بزرگ صنعتی و ۸۴۴ مورد تولید کننده کالاها و خدمات دانش بنیان می باشند.
رئیس امور مؤسسات و شرکت های دانش بنیان در ادامه مهمترین حمایت ها و تسهیلات در نظر گرفته شده برای شرکت های دارای مجوز دانش بنیان را معافیت های مالیاتی و گمرکی عنوان کرد.
وی معافیت های مالیاتی را بر مالیات مستقیم بر درآمد ناشی از فروش کالاها و خدمات دانش بنیان دانست و گفت: در سال مالی ۹۲ تعداد ۴۰ شرکت، سال مالی ۹۳ تعداد ۱۳۰۰ و سال مالی ۹۴ تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ شرکت به سازمان مالیاتی معرفی شده اند.
صاحبکار معافیت گمرکی را نیز شامل چهار دسته کالا عنوان کرد؛ که شامل کالاهای وارداتی جهت مهندسی معکوس، قطعات در حد ساخت نمونه اولیه یک محصول، تجهیزات آزمایشگاهی و تست کنترل کیفیت و ماشین آلات خط تولید می باشند.
دبیر کارگروه ارزیابی و شناسایی شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه افزود: از ۲۰۰ مورد تقاضای دریافت شده جهت دریافت این نوع معافیت، ۱۲۰ مورد به گمرک ارسال شده است.
وی همچنین به تسهیلات و حمایت های ویژه سایر دستگاه ها اشاره کرد، که از این میان امتیاز ویژه ارتقاء رتبه برای آن دسته از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها که اقدام به تأسیس شرکت دانش بنیان می کنند از مهمترین این موارد است.
نحوه ارزیابی و دریافت امتیازات در جداول زیر قابل مشاهده است:

01 02 03 04 05 06

07

 

تهیه و تنظیم: میثم خاکپور