از هيچ كس نمي پذيريم كه مطالب نادرستي راجع به تماميت ارضي ايران عنوان كند/ دولت و ملت ايران در جريان كودتا همبستگي فوري خود را با دولت تركيه اعلام كردند
از هيچ كس نمي پذيريم كه مطالب نادرستي راجع به تماميت ارضي ايران عنوان كند/ دولت و ملت ايران در جريان كودتا همبستگي فوري خود را با دولت تركيه اعلام كردند

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه شيعيان هيچ گاه به دنبال تفرقه مذهبي نيستند و واقعيت ها عليه شيعه تحريف مي شود، گفت: گاهي در قالب مخالفت با جنگ شيعه و سني، به اختلافات ميان شيعه و سني دامن زده مي شود كه لازم است همه تلاش كنيم هرچه سريعتر ثبات در منطقه خاورميانه برقرار شود.

به گزارش یوپنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، دكتر اسحاق جهانگيري پيش از ظهر امروز (شنبه) در ديدار « نهاد زيبكچي» وزير اقتصاد جمهوري تركيه با بيان اينكه همواره روابط دوستانه و برادرانه اي ميان مردم دو كشور برقرار بوده است، اظهار داشت: خوشحال هستيم كه كودتا در تركيه ناكام ماند و خطري بزرگ از سر تركيه و منطقه دور شد.
وي افزود: دولت و ملت ايران از اولين لحظات وقوع كودتا همبستگي خود را با دولت برخاسته از رأي مردم تركيه اعلام كردند و در اين گونه حوادث است كه دوستان و دشمنان واقعي دولت ها و ملت ها مشخص مي شوند.

21

معاون اول رييس جمهور تصريح كرد: ممكن است جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركيه در خصوص برخي مسائل منطقه اختلاف نظر داشته باشند اما اين اختلاف نظر هرگز موجب نمي شود كه ايران تركيه را در برابر تهديدات منطقه اي و عوامل ايجاد بي ثباتي تنها بگذارد.
دكتر جهانگيري ادامه داد: اگر ايران و تركيه از تهديداتي كه قدرت ها در منطقه ما به وجود آورده اند، به درك مشتركي برسند، مي توانند بازي آنها را به هم بزنند.
وي با اشاره به برخي مواضع و اقدامات اخير تركيه، گفت: ايران علاقه ندارد تركيه نسبت به بغداد، شيعيان و ايران در همان مواضعي باشد كه رياض در آن مواضع است. رياض از تروريست ها و داعش حمايت مي كند و ما تاكنون بين مواضع آنكارا و رياض تفاوت قائل بوده ايم.
دكتر جهانگيري با تاكيد براينكه بيانيه مشترك شوراي همكاري خليج فارس و تركيه كه در آن از جزاير سه گانه ايراني به عنوان محل مناقشه ياد شده آشكارا پيامي ضد ايراني دارد،‌ تصريح كرد: ما از هيچ كس نمي پذيريم كه راجع به تماميت ارضي ايران مطالب نادرستي عنوان كند.
معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران علاقمند است روابط خود را بدون هر محدوديتي با تركيه افزايش دهد، برضرورت سرعت بخشيدن به روند حل موانع پيش روي توسعه مناسبات اقتصادي دو كشور تاكيد كرد.
وي همچنين با اشاره به روند رو به رشد مناسبات تجاري ميان تهران و آنكارا، اظهار داشت: سطح همكاري هاي دو كشور كه از روند رو به رشدي برخوردار است، نيازمند مراقبت جدي است و بايد از روند توسعه اين مناسبات مراقبت كنيم.
دكتر جهانگيري مسئوليت كميسيون مشترك همكاري هاي ايران و تركيه را در توسعه مناسبات، خطير و پراهميت ارزيابي و خاطرنشان كرد: ملت هاي دو كشور انتظار دارند كه اين كميسيون موانع فراروي گسترش روابط و مناسبات دو كشور را برطرف كند.
معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به اينكه ايران و تركيه مي توانند علاوه بر توسعه روابط دو جانبه، همكاري هاي خود را در كشور ثالث نيز افزايش دهند، بر ضرورت برگزاري كميسيون مشترك حمل و نقل دو كشور تاكيد كرد و گفت: اين كميسيون بايد هرچه زودتر تشكيل و مسائل بخش حمل و نقل را حل و فصل نمايد.
وي امضاي موافقت نامه تجارت ترجيحي با تركيه را گامي در جهت آسان سازي و افزايش حجم تجارت ميان دو كشور دانست و اظهار اميدواري كرد مذاكرات ميان وزراي مربوطه دو كشور در خصوص اجراي اين موافقت نامه، به نتايج خوبي منتج شود.
دكتر جهانگيري همچنين با تاكيد بر ضرورت گسترش روابط دو كشور در زمينه گردشگري افزود: دولت جمهوري اسلامي ايران به گردشگران ايراني اطمينان داده است كه عليرغم شرايط تركيه، اين كشور از امنيت لازم برخوردار است اما متاسفانه برخي ناامني ها موجب شد كه به گردشگران و رانندگان كاميون هاي ايراني در تركيه خسارات مالي و جاني وارد شود كه انتظار داريم اين خسارات از سوي دولت تركيه جبران گردد.
معاون اول رييس جمهور ضرورت رفع موانع همكاري هاي بانكي ميان دو كشور را براي توسعه مناسبات تجاري پراهميت دانست و گفت: هم اكنون مدت زيادي از لغو تحريم هاي ايران سپري شده اما همچنان مناسبات بانكي ميان دو كشور مطابق انتظارات پيش نرفته است و تحقق هدف گذاري مناسبات تجاري و اقتصادي و رسيدن آن به ميزان ۳۰ ميليارد دلار با محدوديت هاي بانكي امكانپذير نيست.
دكتر جهانگيري با يادآوري اينكه پس از لغو تحريم ها شركت هاي خارجي زيادي براي مذاكره و همكاري به ايران سفر مي كنند، گفت: جمهوري اسلامي ايران از حضور شركت هاي كشور دوست، برادر و همسايه تركيه استقبال مي كند و انتظار داريم حضور اين شركت ها در اقتصاد ايران جدي تر شود.
وزير اقتصاد جمهوري تركيه هم در اين ديدار از امضاي موافقت نامه تجارت ترجيحي ميان دو كشور به عنوان يك قرارداد تاريخي ياد كرد و گفت: هم اكنون حدود دو سال از اجراي اين موافتنامه سپري شده و ميزان صادرات و واردات ميان دو كشور افزايش پيدا كرده است.
نهاد زيبكچي با اشاره به كودتاي تركيه كه در ۱۵ جولاي صورت گرفت، گفت: اين كودتا خسارات زيادي به تركيه وارد كرد اما خوشبختانه تركيه توانست همه اين اتفاقات را از سر بگذراند.
وزير اقتصاد جمهوري تركيه با بيان اينكه مردم تركيه نقش فراواني در ناكام ماندن اين كودتا ايفا كردند، افزود: تركيه از برادران ايراني خود كه قاطعانه در جريان كودتا در كنار ملت و دولت تركيه بودند قدرداني مي كند.
وي هدف از سفر خود به تهران را توسعه مناسبات تجاري و اقتصادي ميان دو كشور عنوان كرد و افزود: وجود موانع پيش روي توسعه روابط اقتصادي به نفع هيچ يك از طرفين نيست و معتقد هستيم توسعه روابط و مناسبات تجاري به نفع دو ملت خواهد بود.
وزير اقتصاد جمهوري تركيه با اشاره به اينكه در اين سفر در مذاكره با وزراي ايراني دستور كار گسترده و برنامه فشرده اي تنظيم شده است، گفت: تركيه در تلاش است تا مراكز تجارت خود را در كشورهاي ديگر افتتاح كند و اميدواريم نخستين مركز به زودي در تهران گشايش يابد.
نهاد زيبكچي همچنين با اشاره به زمينه هاي فراوان براي ارتقاء سطح همكاري هاي دو كشور، گفت: ايران و تركيه در زمينه هاي فراواني همچون صنعت، معدن، كشاورزي، آهن و فولاد مي توانند همكاري هاي خود را گسترش دهند و علاوه بر آن شركت هاي دو كشور مي توانند در كشور ثالث نيز نسبت به همكاري و اجراي پروژه اقدام كنند.
وزير اقتصاد جمهوري تركيه از اهتمام دولت اين كشور براي بررسي خسارات وارد شده به گردشگران و رانندگان ايراني خبر داد و افزود: اين موضوع را بصورت جدي پيگيري خواهيم كرد.
وي افزود: تركيه پيش از برداشته شدن تحريم ها در اقتصاد ايران حضور داشت و پس از تحريم ها نيز در اين زمينه نقش آفرين خواهد بود چرا كه ايران و تركيه دو كشور همسايه هستند و سرنوشت آنها به يكديگر گره خورده است.
نهاد زيبكچي با تاكيد براينكه تركيه همواره در كنار ايران بوده است، گفت: زماني كه اكثر كشورهاي جهان به دنبال وضع تحريم عليه ايران بودند، تركيه با آن مخالفت كرد و در دوران تحريم ها، صنايع دارويي تركيه صادرات خود را به ايران قطع نكرد.
وي در خصوص بيانيه نشست شوراي همكاري خليج فارس نيز با بيان اينكه تركيه در اين شورا عضويت ندارد و تنها به عنوان مدعو در اين نشست حضور داشت، گفت: وزير خارجه تركيه در اين نشست هيچ عبارتي بر خلاف منافع ايران در خصوص جزاير سه گانه عنوان نكرد چرا كه اين موضوع از حساسيت فراواني براي ما برخوردار است.
وزير اقتصاد تركيه همچنين با بيان اينكه بزرگترين ميكروبي كه مي تواند به جهان اسلام آسيب وارد كند داعش است، گفت: داعش ويروسي است كه از آن عليه اسلام استفاده مي شود و ما بايد تلاش كنيم تا جهان اسلام را از اين بيماري نجات دهيم.