نگاهی به زندگی روحانی صریح اللهجه؛ از آغاز تاکنون
نگاهی به زندگی روحانی صریح اللهجه؛ از آغاز تاکنون

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین جعفر شجونی در سال ۱۳۱۱ در فومن به دنیا آمد. وی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران بود و یکی از صریح اللهجه ترین افراد این تشکل هم به شمار می رفت و مواضع خود را بدون هیچ ملاحظه سیاسی نسبت به افراد مختلف و حتی هم طیفی های خود در جامعه روحانیت هم ابراز می کرد.

139508161112025909119064مرحوم حجت الاسلام والمسلمین جعفر شجونی در سال ۱۳۱۱ در فومن به دنیا آمد. وی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران بود و یکی از صریح اللهجه ترین افراد این تشکل هم به شمار می رفت و مواضع خود را بدون هیچ ملاحظه سیاسی نسبت به افراد مختلف و حتی هم طیفی های خود در جامعه روحانیت هم ابراز می کرد.
وی در دوران مبارزات انقلابی بر ضد رژیم ستم شاهی از همراهان شهید نواب صفوی محسوب می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در باب مبارزات وی در مصاحبه اخیرش گفت: در همه این سال‌ها مرحوم شجونی جزء مبارزان بود و شاید بیش از ۳۰ تا ۴۰ بار به دلیل مواضع سریع و انقلابی‌اش در زمان انقلاب و مبارزه با مستکبرین زندانی شد. وی همان مبارزه را پس از انقلاب نیز ادامه دادند.
نمونه ای از فعالیت ها و مسئولیت های این روحانی مبارز به شرح زیر است:
– یک ماه پس از انقلاب با حکم امام خمینی (ره) سرپرستی کاخ شمس را عهده دار بود.
– نماینده کرج در اولین دوره مجلس شورای اسلامی و جزو اولین کسانی بود که در مجلس نطقی بر ضد اولین رئیس‌جمهور کرد و بعد از آن امام خمینی(ره) نیز فرمان عزل بنی صدر را صادر کرد.
– به گفته خود از بازجویان زندان اوین نیز بوده است.
مرحوم شجونی از حامیان ریاست جمهوری احمدی نژاد به ویژه در چهار ساله اول ریاست جمهوری وی بود، او همچنین از منتقدان جدی آیت الله هاشمی رفسنجانی به شمار می رفت و نسبت به عملکرد حجت الاسلام حسن روحانی و دولت تدبیر و امید هم انتقادات زیادی را مطرح کرده بود.
شجونی در جریان فتنه ۱۳۸۸ موضع قاطعی را اتخاذ نموده و فتنه گران را خیانت کاران به آرمان های انقلاب و امام راحل خواند و گفت: ۷۰ میلیارد ریال خسارت به اموال عمومی در جریان فتنه ۸۸ چه مشکلی را حل کرد؟ این بچه بازی ها و تهدیدات چه معنی داشته؟ اینها اصلا ایرانی نیستند، شهید فروشی می کنند، امام فروشی می کنند و عکس های محرم را آتش می زنند.
وی همچنین در ۲۱ آذر ۱۳۸۸ در تجمعی که در مدرسه مروی و تحت عنوان اعتراض به پاره کردن عکس امام خمینی (ره) برگزار شد، نسبت به برخی اقدامات به شدت اعتراض کرد و در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ در یک برنامه تلویزیونی در صداوسیما، خواستار محاکمه سران فتنه شد.
شجونی در اظهارنظر اخیر خود درباره فیش های نجومی نیز مدیران نجومی را خائن به انقلاب خواند و گفت: طلبه‌های ما با حقوق ۸۰ الی ۱۲۰ هزار تومان طلبگی خود، مدافع حرم می‌شوند، اما برخی مدیران اشرافی از بیت المال برداشتهای نامتعارف انجام می‌دهند.
این روحانی همیشه در صحنه در خصوص مرز میان افراطی گری و انقلابی بودن نیز گفته بود: خود ائمه این را معنا کردند. هرکس از امام جلوتر برود، افراطی است، عقب‌تر بیاید تفریطی است. همراه با ائمه باید باشید. یک‌جا تقیه می‌کنند اگر همراه، آدم باشد با ائمه، آن قوم مسلمان واقعی است. هر کسی جلوتر باشد، عقب‌تر باشد، این‌ها مورد قبول نیست.
مرحوم شیخ جعفر شجونی در صبح روز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ (۶ صفر ۱۴۳۸ قمری) در سن ۸۴ سالگی در حالی که در بیمارستان فیروزگر بستری بود بر اثر سکته قلبی درگذشت.
پیکر آن مرحوم صبح امروز از مسجد هدایت به سوی امامزاده صالح تهران تشییع و در آنجا به خاک سپرده شد.
مقام معظم رهبری در بخشی از پیام تسلیت به مناسبت درگذشت این روحانی مبارز فرمودند: آن مرحوم از مبارزان دیرین با رژیم طاغوت و از وفاداران به امام و انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی در سراسر عمر تبلیغی خود بود. منبرهای روشنگر و بیان صریح و شیرین او خاطره‌های ماندگاری در ذهن و دل آشنایان این روحانی شجاع بر جای گذاشته است.