افزایش خشونت های مسلحانه در سودان جنوبی
افزایش خشونت های مسلحانه در سودان جنوبی

در حال حاضر تهدید اصلی در سودان جنوبی اختلافات شدید قبیله ای است که به مرحله هشدار رسیده است.

به گزارش یوپنا به نقل از روزنامه ‘سودان تریبون’، دینگ با بیان این مطلب افزود: واضح و مبرهن است که افزایش خشونت ها در این کشور آفریقایی، ریشه در اختلافات قومی – قبیله ای دارد.
وی تاکید کرد: با توجه به آنچه مشاهده کردم، خطر رخ دادن یک نسل کشی وحشتناک در این کشور وجود دارد.


دینگ در ادامه تصریح کرد : در حال حاضر تهدید اصلی در سودان جنوبی اختلافات شدید قبیله ای است که به مرحله هشدار رسیده است.
این مقام ارشد سازمان ملل ضمن ابراز ناامیدی از وضعیت کنونی سودان جنوبی افزود: هیچ امیدی به توقف خشونت ها نیست و بعید می دانم اختلافات قبیله ای در این کشور پایان یابد.
بر اساس گزارش های منتشرشده، رقابت دو قبیله اصلی در سودان جنوبی، جرقه اصلی آتش نبردها در این کشور محسوب می شود. سالوا کی یر رئیس جمهوری سودان جنوبی از قبیله «دنکا» و ماچار رهبر شورشیان از قبیله «نویر»است.
«هروه لادسوس» معاون دبیر کل سازمان ملل در امور صلحبانی سازمان ملل متحد پیشتر نسبت به تشدید وضعیت ناآرام سیاسی در سودان جنوبی ابراز نگرانی کرده بود.
لادسوس در جمع خبرنگاران یادآور شد که خروج نیروهای کنیایی از گروه صلحبانان سازمان ملل مستقر در سودان جنوبی (یونیمس) تبعات بسیار زیانباری برای این کشور به دنبال خواهد داشت.
لادسوس در ادامه بر ضرورت حضور نیروهای منطقه ای در این کشور تاکید کرد و گفت: به زودی این نیروها به مناطق گوناگون سودان جنوبی اعزام خواهند شد.
این در حالی است که «ماشاریا کاموآ» سفیر کنیا در سازمان ملل پیشتر از خروج نیروهای کنیایی از گروه صلحبانان سازمان ملل مستقر در سودان جنوبی (یونیمس) خبر داده بود.
کاموآ ضمن انتقاد از تصمیم اخیر دبیرکل سازمان ملل در اخراج فرمانده کنیایی از سودان جنوبی، تاکید کرد که کشورش یک هزار و ۵۳ سرباز و کارشناس نظامی خود را در اسرع وقت از خاک سودان جنوبی بیرون می برد.
‘بان کی مون’ دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه شنبه و به دنبال انتشار گزارشی مبنی بر ناتوانی نیروهای صلحبان سازمان ملل در حفاظت از جان غیرنظامیانِ سودان جنوبی، «جانسون اوندیکی» فرمانده کنیایی این نیروها را اخراج کرد.
پیشتر «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل تاکید کرده بود: اتهامات مرتبط با صلحبانان سازمان ملل مستقر در سودان جنوبی با جدیت رسیدگی می شود.
در همین خصوص، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که نتایج یک تحقیق و تفحص درباره نیروهای صلحبانی سازمان ملل، نشان می دهد که عملکرد این نیروها به ویژه در نگهبانی از ۲۷ هزار آواره سودانی در اردوگاه سازمان ملل، به شدت ضعیف بوده است.
بسیاری از نیروهای کلاه آبی سازمان ملل در سودان جنوبی را سربازانی از چین، اتیوپی، نپال و هند تشکیل می دهند.
تحقیق یادشده، نشان می دهد که نیروهای صلحبانی به ویژه در برخورد با مهاجمانی که در ماه ژوئیه (تیر) به تجاوز، ربودن و کشتن نیروهای امدادی در سودان جنوبی اقدام کرده بودند، ضعیف عمل کرده است.
در گزارش یادشده، آمده است که نیروهای صلح بانی سازمان ملل در سودان جنوبی، تحت فرماندهی واحد عمل نمی کردند و در مواجهه با تهدیدها، محافظه کار بودند و ترجیح می دادند، خطر نکنند.
این در حالی است که تبادل آتش و حملات مسلحانه میان نیروهای جنبش آزادی خلق سودان و نیروهای دولتی و نیز حضور قریب الوقوع نیروهای خارجی در این کشور، نگرانی های منطقه ای را در این خصوص افزایش داده است.
مشکلات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، نبود زیرساخت های لازم برای توسعه، تداوم اختلافات مرزی با ساکنان نوار شمالی، به ویژه در مناطق نفتی و وجود گروه های مسلح شورشی از مشکلاتی است که سودان جنوبی با آن مواجه است.
سودان جنوبی که پس از دو دهه جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱ از سودان جدا شد، با رد این اتهام ها، متقابلا خارطوم را به کمک تسلیحاتی به گروه های مسلح در خاک خود متهم کرده است.
سودان جنوبی کشوری در شمال شرق آفریقا و جنوب سودان است؛ جمعیت این کشور مستقل آفریقایی ۱۲میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برآورد می شود.