تولید بیش از ۲۲۲ هزار کتاب در دولت یازدهم
تولید بیش از ۲۲۲ هزار کتاب در دولت یازدهم

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیش از ۲۲۲ هزار عنوان کتاب در مدت سه سال فعالیت دولت یازدهم شامل چاپ جدید و مجدد، تولید شده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیش از ۲۲۲ هزار عنوان کتاب در مدت سه سال فعالیت دولت یازدهم شامل چاپ جدید و مجدد، تولید شده است.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، سید عباس صالحی شبانگاه یکشنبه در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه کتاب کرمان افزود: ۱۳۱ هزار و ۱۸۳ عنوان کتاب طی سه سال گذشته در کشور چاپ اول و ۹۱ هزار و ۳۰۶ عنوان کتاب چاپ مجدد شده است.
وی اظهار کرد: در هفت ماه گذشته نیز بیش از ۳۹ هزار عنوان کتاب چاپ اول و چاپ مجدد در کشور تولید شده است.
وی گفت: تولید عناوین در حوزه کتاب قابل توجه است و این عناوین فراوان آمایش موضوعی متنوعی دارند به طوری که طی هفت ماه گذشته در حوزه دانش های طبیعی و ریاضی بیش از هفت هزار عنوان کتاب تولید داشتیم.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه علوم عملی یک هزار و ۳۸۱ عنوان، حوزه علوم طبیعی یک هزار و ۱۴۴ عنوان، حوزه علوم انسانی هشت هزار عنوان، حوزه علوم اجتماعی پنج هزار و ۴۳۰ عنوان، تاریخ و جغرافیا یک هزار و ۷۷۷ عنوان و حوزه فلسفه یک هزار و ۶۹۷ عنوان چاپ شده است.
وی گفت: در بخش دین نیز در هفت ماه گذشته چهار هزار و ۷۶۱ عنوان، ادبیات پنج هزار و ۷۰۵ عنوان، حوزه هنر یک هزار و ۳۷۹ عنوان و کودک پنج هزار و ۹۰۱ عنوان کتاب چاپ شده است.
صالحی افزود: آمایش موضوعی نیز قابل دفاع است یعنی در همه حوزه هایی که انسان به کتاب نیازمند است کتاب تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه کتاب به سه قسمت تقسیم می شود گفت: کتاب سازی ها، شبه کتاب ها و کتاب هایی که واقعا کتاب هستند.
وی از هفته کتاب و کتابخوانی (۲۴ تا ۳۰ آبان) به عنوان اتفاق مهمی در حوزه فرهنگ مکتوب کشور یاد کرد و افزود: بهار کتاب با نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت، حدود ۳۰ سال است که آغاز می شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: هفته کتاب تهرانی نیست اگرچه در تهران برگزار می شود بلکه جامعه ایرانی آن را مملو از انرژی می کند و هفته کتاب ملی است اما دولتی و فقط متمرکز بر فروش کتاب نیست.
وی افزود: هر چیزی که به نحوی با کتاب می تواند نسبتی برقرار کند در این هفته وجود دارد.
وی تصریح کرد: رقبای زیادی برای کتاب به وجود آمده و رسانه های متعددی خواسته اند جای کتاب را پر کنند اما کتاب بی بدیل است و همه چیز چون رسانه های مجازی و غیره در مقابل کتاب خاضع و خاشع اند و نمی توانند جای آن را بگیرند.
صالحی گفت: از رسانه های پرهیاهو نترسیم و آنها جای کتاب را تنگ نمی کنند، کتاب بین دنیای برون و درون ما ارتباط ایجاد می کند زیرا انسان ترکیبی از تعامل درونی و ارتباط بیرونی است و هیچ رسانه ای مانند کتاب این تعامل را برقرار نمی کند.
وی تاکید کرد: ما نیازمند موج های جدی برای خرید و خواندن کتاب هستیم و اقتصاد و فرهنگ نشر به این دو موج نیازمند است و در سبد مصرف مان کتاب را یک جزء قرار دهیم.
وی با اشاره به وضعیت دشوار اقتصادی برخی از اقشار گفت: بخشی از اقشار جامعه می توانند کتاب بخرند اما نمی خرند، سرانه مصرف فرهنگی ۲٫۵ درصد و پایین است و کتاب چهار درصد از این مقدار را به خود اختصاص می دهد.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: چگونه انتظار داریم اقتصاد نشر ما با این ده ها هزار تولید، سالانه بچرخد در حالی که مصرف و خرید کتاب بسیار پایین است و این احتیاج به عزم ملی دارد.
وی با بیان اینکه اخیرا موج های ترویج کتابخوانی پدید آمده است گفت: امسال در هفته کتاب سال سوم جشنواره مروجان کتابخوانی را داریم.
وی گفت: بیش از ۴۰۰ شخص و پویش های ترویج کتابخوانی با ایده های مختلف شناسایی شده اند و در حال فعالیت هستند.
صالحی افزود: امسال جرقه یک اتفاق زده شده است و می خواهیم در همه شهرها حمایت کنند و تا الان ۱۶ شهر و در افق یک ساله ۱۰۰ شهر برای ظهور جام باشگاه های ترویج کتابخوانی کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: کتاب ها در چندین رده سنی شناسایی شده است و در این مجموعه ها خوانده خواهد شد که تاکنون بیش از یکهزار و ۵۰۰ باشگاه کتابخوانی و بیش از ۱۸ هزار عضو داریم.
وی گفت: فردا با رئیس سازمان بهزیستی توافق نامه ای را امضا می کنیم که طبق آن دوشنبه ها در همه مهدهای کودک ایران فقط کتاب خوانده شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر کودکان از سنین پایین کتاب بخوانند به عادت تبدیل می شود و اگر کتاب نخوانیم آدم های خوبی تحویل آینده نخواهیم داد.
وی همچنین نمایشگاه کتاب کرمان را یکی از نمایشگاه های خوب کشور معرفی کرد و گفت: استاندار و مسئولان استانی همکاری خوبی در برگزاری این نمایشگاه داشته اند که به سهم خود از همه تشکر می کنم.
صالحی افزود: بیش از ۲۰۰ ناشر به نمایشگاه های کتاب استان های مختلف نمره می دهند و امسال در نمایشگاه کتاب کرمان یک بخش خصوصی متولی این قسمت است.
۴۴ هزار عنوان کتاب در ۲۵۰ غرفه با حضور ۳۰۰ ناشر که از این تعداد ۵۰ ناشر استانی است در پنج هزار و ۲۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی در کرمان به علاقه مندان عرضه می شود.