پرونده ای برای «آلودگی هوا» / دود کم کاری کدام مسئول به «ریه مردم» می رود!؟
پرونده ای برای «آلودگی هوا» / دود کم کاری کدام مسئول به «ریه مردم» می رود!؟

ریه های مردم بسیاری از نقاط ایران سخت ترین روزهای خود را طی امسال سپری می کنند؛ آلودگی هوا نفس بسیاری از شهرها را گرفته است.

گروه اجتماعی – ریه های مردم بسیاری از نقاط ایران سخت ترین روزهای خود را طی امسال سپری می کنند؛ آلودگی هوا نفس بسیاری از شهرها را گرفته است.

به گزارش خبرگزاری «یوپنا»، مردم کلان شهرهای تهران، کرج و اهواز بیش از سایر استان ها درگیر آلودگی هوا هستند که باعث شده برخی از مقاطع مدارس در این شهرها را به تعطیلی کشانده شود.

طبق آخرین شاخص‌های کیفی، هوای ۱۰ کلانشهر کشور در شرایط ناسالم قرار دارد. شاخص کیفی هوای کلانشهرها و مراکز برخی استان‌ها، از سوی مرکز کنترل و پایش محیط‌زیست کشور  اعلام شده که بر اساس آن ۵  کلانشهر در شرایط هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار دارند و ۵ شهر دارای هوای ناسالم برای گروه‌های حساس هستند.

Nic374905

توپ شهرداری در زمین دولت

روی ناخوش قضیه آنجاست که شهرداری تهران و مسئولان دولتی بیش از آنکه از اقدامات عملیاتی برای مقابله با این وضعیت بگویند، فرصتی یافته اند تا توپ را در زمین دیگری بیاندازند و به دعوای رسانه ای روی آورده اند.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران، با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد منبع آلودگی هوا در شهر تهران ریشه در وسایل متحرک دارد، افزود: قطعا ترافیک + سوخت +خودروی نامناسب + ویژگی‌های اقلیمی + فرهنگ نامناسب در ترافیک = با آلودگی هوا خواهد بود و ترافیک به تنهایی نمی‌تواند باعث آلودگی هوا باشد.

پاسخ ابتکار به قالیباف

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست بصورت اینستاگرامی توضیح داده است که تعداد روزهای پاک نسبت به سال ۹۲ افزایش داشته و تعداد روزهای سالم نیز بیشتر از قبل بوده است و دلیل آلودگی این روزها را «پدیده اینورژن یا وارونگی دما» عنوان می کند که به دلیل شرایط جوی است.
وی نوشته است: در به وجودآمدن چنین پدیده ای، آلاینده ها دخیل نیستند و وضعیت جوی تعیین کننده است. در چنین مواقعی باید با اتخاذ تدابیری که تردد وسایل نقلیه و هر گونه منشاء آلایندگی را کاهش می دهد، از تشدید وضعیت جلوگیری کرد تا اینورژن خاتمه یابد. این تدابیر در کمیته اضطرار آلودگی هوا در استانداری و زیر نظر استاندار تشکیل می شود و دستگاههای مختلفی در آن عضو هستند مانند وزارت بهداشت که براساس شاخص های مربوطه برای مواردی مانند تعطیلی مدارس و سایر موارد تصمیم می گیرند.

لزوم ورود دستگاه قضایی از نظر وزیر بهداشت

دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از  آلاینده‌های ۲۰ درصدی در مواد غذایی سنتی و ۷ درصدی در مواد غذایی صنعتی می گفته است و با تاکید بر ضرورت تعاملات دستگاه‌های مختلف برای کاهش تقلبات و آلاینده‌های مواد غذایی یادآور شد: امیدواریم مسئولان دستگاه غذایی به پرونده‌های این حوزه به‌گونه‌ای رسیدگی کنند که احکام صادر شده احکام بازدارنده باشد و اگر خلع قانونی در این زمینه وجود دارد باید مسوولان به آن رسیدگی کنند.

پلیس دست به کار شد

سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم از تمهیدات جدید پلیس راهور و محدودیت‌های بیشتر برای تردد خودروها در محدوده مرکزی پایتخت خبر داد و اظهار داشت: به دنبال افزایش آلودگی هوا در کلان‌شهر تهران، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مقرر کرد تا محدودیت‌های ترافیکی در مرکز شهر تهران و در محدوده طرح زوج و فرد افزایش یابد.

درخواست مجمع نمایندگان تهران از رئیس جمهور

در پایان جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بیانیه ۳۵ عضو مجمع نمایندگان تهران در خصوص آلودگی هوای کلانشهرها در صحن علنی قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: معضل آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها ناشی از عدم مدیریت صحیح و منطبق بر استانداردهای جهانی است و جنس آن با گرد و غبارهایی که منشاء خارجی دارند متفاوت است. با مدیریت صحیح می توان گفت در کوتاه مدت با مقابله با آن پرداخت. لذا از رئیس جمهور می خواهیم به این مورد ورود فرموده و با قید فوریت دستگاه ها را ملزم به اقدامات اساسی در این خصوص کنند.

اعضای شورا از مرگ تدریجی مردم می گویند

اعضای شورای شهر تهران نیز از وضعیت پیش آمده نگران هستند و رئیس شورای شهر تهران با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت: درباره آلودگی هوا فقط حرف می زنیم و کاری اساسی صورت نمی دهیم. مهدی چمران در سیصد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا همه کشور را گرفتار کرده و همانطور که سال‌هاست بحث می کنیم این آلودگی مرگ تدریجی برای مردم همه کلان شهرهاست.

شهردار تهران کارشناس شده است!

محسن سرخوهم با تاسف معتقد است  آلودگی هوا، همه را کارشناس کرده است. رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: یکی از افرادی که در این زمینه اظهارنظر می کند شهردار تهران است که عنوان می کند کار را برعهده من بگذارید تا من مشکل آلودگی هوا را حل کنم. نمی دانم ایشان انتظار دارند چه کسی این مسئولیت را به او بدهد. اگر منظور شورای شهر است ما این همه طرح تصویب کرده ایم که متاسفانه بسیاری از آنها یا عملیاتی نشده یا نامناسب عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری از برنامه های مصوب هم عقب تر است گفت: بخشی از این برنامه ها ورود سالانه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای نوسازی این ناوگان بوده که در حال حاضر به ازای هر سال ۳۰۰ دستگاه عقب هستیم. بر اساس تبصره ۱۷ ماده ۳، نوسازی مینی بوس در دستور کار بوده که متاسفانه ماحاصل آن تا این لحظه صفر است.

“بی غیرتی” و “مسئولان بی کفایت” عوامل قتل عام مردم!

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران مواضع تندتری دارد و در این باره گفته است: تعطیلی مدارس ناکارآمدترین راه برای مقابله با آلودگی هواست. وی با بیان اینکه ۸۰ درصد آلودگی ها از طریق وسایل نقلیه بی کیفیت ایجاد می شود، گفت: تا کی باید این مسئولان بی‌کفایت حضور داشته باشند؟

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به اتوبوس های فعلی که در تهران تردد می کنند، گفت: دیدن قیافه این اتوبوس ها مردم را به وحشت می اندازد چه برسد به حجم آلودگی آنها، باید کمک کنیم هزار واگن مترو و سه هزار اتوبوس به مجموعه حمل و نقل عمومی اضافه شود.

شاکری با تاکید بر اینکه یک جو حمایت و غیرت برای سلامتی مردم نداریم، گفت: آلودگی به جایی رسیده که قتل عام می کند. برخی مدیران به جای اینکه ماسک آلودگی هوا را روی دهان خود بزنند آن را روی چشم هایشان زده اند. مسئولان ما در مورد همه موضوعات به ویژه مسائلی که در دیگر کشورها اتفاق می افتد اظهار نظر می کنند اما چرا در مورد قتل عام مردم در کلان شهرها کسی صحبتی نمی کند؟ امیدوارم مسئولان هرچه زودتر به خودشان بیایند.

مراقبت های بهداشتی برای کاهش عوارض آلودگی هوا

دکتر مریم محلوجی‌راد، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی با توجه به افزایش آلودگی هوای تهران، اظهار کرد: اگر افراد ناچار به خارج شدن از منزل شدند، توصیه می‌شود حتما ماسک فیلتردار داشته باشند و برای تردد از مترو استفاده کنند و پس از بازگشت به منزل استحمام کنند و سطح پوست خود را به خوبی شست‌و‌شو دهند و مایعات فراوان مصرف کنند. افراد می‌توانند علاوه بر مصرف زیاد مایعات انار مصرف کنند. این میوه دارای آنتی اکسیدان است که مصرف آن می‌تواند تا حدی عوارض آلودگی هوا را کاهش دهد.

نیش و کنایه رسانه ها برای یافتن مقصر آلودگی هوا

به گزارش خبرگزاری «یوپنا»، آلودگی هوا در کانون توجه رسانه ها قرار دارد. برخی رسانه ها آنرا دستاویزی برای حمله به دولت کرده اند و برخی دیگر هم از بی توجهی مردم، توصیه ها و راهکارهای برون رفت از این وضعیت نوشته اند.

روزنامه ابتکار در گزارش مفصلی با عنوان “چرا ایرانیان به بحران آلودگی هوا بی اعتنایی می کنند” نکات جالبی از واکنش های مردمی به این موضوع را آورده است و در بخشی از آن هم آورده است که برخی از شهروندان به این دلیل بر آوردن خودروی شخصی به خیابان تاکید دارند که می گویند؛ خودروی داخلی خریده اند و از تولید ملی حمایت کرده اند، عوارض آنرا پرداخت کرده اند و الگر استاندارد نیست مشکل آنها نیست و همچنین خودروی خارجی را با قیمت ۱۲۰ درصد گران تر نمی خرند که آلایندگی کمتری دارد.

در این گزارش آمده است: نارضایتی ها از وضعیت حمل و نقل عمومی و همچنین فرهنگ نابجای استفاده از وسائل نقلیه عمومی توسط برخی از شهروندان از جمله دلایل دیگری است که برخی شهروندان حاضر نیستند به این وسیله تردد کنند و از خودروی خود دست بکشند.

روزنامه وطن امروز هم با تیتر “تدبیر نمی‌کنید تعطیل کنید” با انتقاد از وضعیت پیش آمده به تذکرات یکی از نمایندگان مجلس درباره آماده نشدن لایحه هوای پاک پرداخته است و به نقل از محمد دهقان، نماینده مردم طرقبه و چناران نوشته است: مرگ و میرها به واسطه آلودگی هوا افزایش ۲۰ درصدی داشته است و باید به دولت تذکر داد که قبل از اینکه کار به اینجا برسد به فکر چاره باشد.

روزنامه جام جم در گزارشی کوتاه با عنوان “نسخه‌های تکراری برای آلودگی مزمن” ضمن گفتگو با برخی مسئولان زیست محیطی تداوم آلودگی هوا در کلانشهرها شهروندان را نسبت به تلاش مسئولان دلسرد کرده است و به نظر می رسد مسئولان همچنان نسخه‌هایی تکراری برای این آلودگی مزمن دارند.

همشهری هم با عنوان “خفگی امروز نتیجه مدارای دیروز با خودروهای دودزا” در گزارش خود آورده است: تردد روزانه ۱۶ میلیون دستگاه خودروی سواری در قالب ناوگان حمل‌ونقل کشور، کیفیت پایین سوخت، تردد خودروهای فرسوده، هزینه پایین استفاده از خودروهای شخصی، ضعف مسئولیت‌پذیری اجتماعی در قبال آلایندگی هوا و حدود مجاز برای معاینه فنی خودروها متهمان اصلی به شماره افتادن نفس ساکنان کلانشهرهای آلوده لقب گرفته‌اند.

این روزنامه در گفتگو با مديركل صنايع خودرو وزارت صنعت افزوده است: تعلل سازمان ملي استاندارد در اعلام نتايج استانداردهاي كيفي بنزين و گازوئيل و سهم ناچيز سوخت استاندارد از چرخه توزيع سوخت سراسري كشور متهم ديگر آلايندگي هواست.

روزنامه دولتی ایران هم “آسمان سربی تهرانی ها” را تحریر درآورده است و با اشاره به اینکه هوای پایتخت همچنان در وضعیت قرمز مدارس شهر بازهم تعطیل شد و جلسات کمیته اضطرار را بررسی کرده است و به انتقاد از اجرایی نشدن برخی مصوبات دولت در مورد کاهش آلودگی هوا پرداخته است و نوشته است: براساس مصوبات روز گذشته کمیته اضطرارعلاوه بر تعطیلی مهدهای کودک، پیش دبستانی و مدارس ابتدایی استان بجز شهرستان های فیروزکوه، دماوند و پردیس در روز سه‌ شنبه همچنین مقرر شد طرح ترافیک و زوج و فرد تا اطلاع ثانوی تا ساعت ۱۹ در سطح شهر تهران اجرا شود. موافقت مدیران دستگاه های اجرایی با مرخصی مادران شاغل از دیگر مصوبات این جلسه بود، ضمن اینکه برخورد با خودروها وموتورسیکلت‌های دودزا و آلاینده و همین طور خودروهای فاقد معاینه فنی، توقف فروش مجوز روزانه طرح ترافیک تا پایان شرایط ویژه برای کاهش میزان تردد خودروها درهسته مرکز شهر تهران و توقف فعالیت همه معادن تهران تا عادی شدن شرایط، لغو ورزش همگانی در پارک‌ها و مجموعه‌های ورزشی شهر تهران، نظارت براستفاده نکردن اتوبوس‌های دودزا، جلوگیری از روشن بودن اتوبوس های متوقف درپایانه ها و جایگاه‌های اتوبوسرانی و پایانه های شهری و نظارت بر توقف جلوگیری از فعالیت‌های عمرانی شهر تهران مؤثر بر تولید و افزایش آلودگی هوا و استقرار تیم‌های سیار از سوی اورژانس در میدان های پرتردد و آلوده از مصوبات دیگر این جلسه بود.

تعداد قابل توجه خودروهای فرسوده و همچنین تردد خودروهای تک سرنشین از دیگر عواملی است که رسانه آنها را مقصر در جریان آلودگی هوا عنوان می کنند.

فتوای رهبر انقلاب درباره آلودگی هوا

در همین حال برخی از سوالات شرعی درباره احکام مرتبط با آلودگی هوا مشاهده می‌شود که حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده -عضو دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و رئیس مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی- مطابق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پاسخ داده‌اند.

طبق فتاوای رهبر انقلاب، اگر کسی سبب افزایش آلودگی هوا شود و تنفس این هوا برای مردم به‌ویژه افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند ضرر قابل توجه داشته باشدو ضرر معتنابه به مردم برساند، کار حرام مرتکب شده است.