استقبال رسمی رییس جمهور در کاخ سعدآیاد از روت پاخور
استقبال رسمی رییس جمهور در کاخ سعدآیاد از روت پاخور

روت پاخور رئیس جمهوری اسلوونی در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعد آباد مورد استقبال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

به گزارش یوپنا، رییس جمهور اسلوونی به همراه یک هیات ۵۰ نفره از فعالان اقتصادی این کشور روز گذشته وارد تهران شد.


قرار است همزمان با مذاکرات دوجانبه وچند جانبه روسای جمهوری دو کشور، فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور نیز در نشستی مشترک راه های گسترش همکاری میان تهران- لیوبلیانا را بررسی کنند.
اردیبهشت ماه سال جاری نشست مشترک اقتصادی دو کشور در اتاق ایران برگزار شد و شماری از مدیران و نمایندگان شرکت‌های تجاری و اقتصادی و بانک‌های اسلوونی، درباره راه‌های توسعه همکاری جمهوری اسلامی ایران و اسلوونی تبادل نظر کردند.
به گفته مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ایران و اسلوونی می‌توانند در زمینه انرژی، نفت و گاز، ساختمان و مسکن، حمل و نقل، معدن، کشاورزی، صنایع فولاد و داروسازی با یکدیگر همکاری داشته باشند.
تخت روانچی به سرمایه گذاری متقابل همراه با افزایش صادرات وواردات بین دو کشور اشاره کرد و افزود: انعقاد قرارداد در بخش انرژی، پتروشیمی، داروسازی، صنایع فولاد، کشاورزی و صنایع خودروسازی بین طرف‌های اسلوونیایی و ایرانی اهمیت داردو
علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نیز پیشتر اعلام کرده بود که دو کشور روابط مطلوب سیاسی دارند اما حجم روابط اقتصادی و تجاری آنها در حد قابل توجه و مناسب نیست که امیدواریم اجرای برجام و رفع تحریم ها، زمینه تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور را فراهم سازد.
اریا بادواژ کورت، معاون وزیر امور خارجه اسلوونی نیز در دیدار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان از امضاء چندین سند همکاری در طول سفررییس جمهوری کشورش به تهران خبر داده بود و اظهارداشت:هم‌زمان با این سفر، سفارت جمهوری اسلوونی در تهران افتتاح خواهد شد.
اسلوونی ساختار اقتصاد صنعتی دارد و ۷۵ درصد تولید ناخالص داخلی آن به صادرات متکی است.
بر اساس آمارهای رسمی، حجم مبادلات تجاری ایران و اسلونی در سال های گذشته کاهش یافت و از ۹۶ میلیون یورو در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ خورشیدی) به ۴۶ میلیون یورو در سال ۲۰۱۲ و به ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو در سال ۲۰۱۳رسید.

منبع: ایرنا