دیدار وزیر علوم با همتای ایتالیایی
دیدار وزیر علوم با همتای ایتالیایی

همزمان با ديدار دكترمحمد فرهادی؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری كشورمان با استفانیا جانینی وزیر آموزش و پرورش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا در رم ،کمیسیون مشترکی برای پیگیری مفاد توافقنامه دو کشور در زمینه گسترش همکاری های علمی، دانشگاهی و فناوری تشکیل شد.

همزمان با ديدار دكترمحمد فرهادی؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری كشورمان با استفانیا جانینی؛ وزیر آموزش و پرورش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا در رم ،کمیسیون مشترکی برای پیگیری مفاد توافقنامه دو کشور در زمینه گسترش همکاری های علمی، دانشگاهی و فناوری تشکیل شد.
به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومي وزارت علوم ، در این دیدار که در ساختمان وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا برگزار شد، دو طرف بر توسعه مناسبات علمی میان ایران و ایتالیا، گسترش روابط میان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و فعالیت ها و تحقیقات مشترک پیرامون توافقنامه ای در زمینه علمی و فنی که فروردين گذشته در تهران به امضا رسیده بود، تاکید کردند.
دکتر فرهادی پس از این دیدار در خصوص موارد مطرح شده دراين نشست اظهار داشت : در اين ديدارکمیسیون مشترکی درخصوص توافقنامه به امضارسیده پارسال در تهران در زمینه همکاری های علمی، دانشگاهی و فناوری تشکیل شد كه پس از آن بسیاری از دانشجویان ايراني دوره دکترا برای گذراندن دوره های مطالعاتي ۶ تا ۹ ماهه راهی دانشگاه های ایتالیایی شدند و تعداد زيادي از هیئت های ایتالیایی نيز برای گذران دوره های مختلفی به خصوص هنر، باستان شناسی ، معماری و یادگیری زبان فارسی به ایران سفر کردند.
وزير علوم كشورمان در ادامه افزود: در این دیدار طرح های تحقیقاتی مورد تفاهم نیز مشخص و تعریف شدند و دو پروژه به اجرا گذاشته شد و سایر طرح ها نيز به زودی اجرا می شوند .
دكترفرهادی همچنین به مذاکرات در باره تاسیس صندوق حمایت مالی از تحقیقات علمی مشترک و شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: از هر دو طرف نمایندگانی مشخص شدند تا اين گونه امور را پیگیری کنند.
خانم جانینی وزیر آموزش و پرورش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا نيز در سخناني با اشاره به سفر دكتر روحاني به رم و همچنین سفر متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا به همراه هیئت اقتصادی به تهران، گفت: ما با ایران فعالیت ها و همکاری های بسیار مهمی در زمینه های مختلف از فیزیک تا پزشکی و میراث فرهنگی و مرمت آثار باستانی داریم و اراده ما توسعه و تشدید مناسبات، تحرک و همکاری های علمی جوانان است همانطور که دکتر روحانی و رنتزی در رم به آن اشاره کردند.
گفتني است موضوع تفاهم نامه ای که در فروردین گذشته در تهران به امضای دكتر فرهادی و خانم جانینی رسید، همکاری در زمینه تحقیقات علمی و فنی با بودجه مشترک و تبادل محققان و متخصصان در بخش های مختلف است.