تمدید تحریم‌های ۱۰ ‌ساله علیه ایران نقض صریح برجام است
تمدید تحریم‌های ۱۰ ‌ساله علیه ایران نقض صریح برجام است

خطیبان نماز جمعه سراسر کشور در خطبه های این هفته با انتقاد از مصوبه شب گذشته مجلس سنای آمریکا مبنی بر تمدید تحریم ها علیه ایران، گفتند: آمریکایی ها در جریان برجام، از حسن نیت ایران سوء استفاده کردند و تمدید تحریم‌های ۱۰ ‌ساله علیه ما، نقض صریح برجام است.

خطیبان نماز جمعه سراسر کشور در خطبه های این هفته با انتقاد از مصوبه شب گذشته مجلس سنای آمریکا مبنی بر تمدید تحریم ها علیه ایران، گفتند: آمریکایی ها در جریان برجام، از حسن نیت ایران سوء استفاده کردند و تمدید تحریم‌های ۱۰ ‌ساله علیه ما، نقض صریح برجام است.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، نمایندگان ولی فقیه در استانها و امامان جمعه می گویند: آمریکا با تمدید این قانون در عمل از برجام خارج شده و این درحالیست که ایران در عمل به تعهدات خود در برجام هیچ کوتاهی نکرده است.
خطیبان نماز جمعه سراسر کشور همچنین معتقدند که مسئولان نظام اسلامی باید پاسخ درخوری به جریان نقض برجام آمریکا بدهند.
‘اعضای مجلس سنای آمریکا روز گذشته به اتفاق آرا، تحریم های این کشور بر علیه ایران را ۱۰ سال دیگر تمدید کردند.’

بیرجند
امام جمعه موقت بیرجند مرکز خراسان جنوبی با انتقاد از مصوبه مجلس سنای آمریکا مبنی بر تمدید تحریم ها علیه ایران، گفت: این کشور نماد کامل استکبار در پیمان شکنی عرصه جهانی است.
حجت الاسلام علیجان دلدار افزود: با این مصوبه دیدیم، آمریکا چگونه نقض عهد و پیمان می کند و پیمانی هم که بست، به آن پای بند نیست.
وی اضافه کرد: قرآن تاکید دارد، اگر پیمانی بسته شد، دشمن نقض عهد کرد، دین شما را مورد تهدید قرار دارد، بدانید کفر و استکبار تنها با مقاومت و ایستادگی ملت ها مجبور به عقب نشینی خواهد شد، آن وقت از خطر دشمن نجات پیدا خواهید کرد.
وی با بیان بخشی هایی از توطئه آمریکا علیه انقلاب و نظام اسلامی ایران از سال ۱۳۵۷تاکنون یادآور شد: مسئولان نظام در ارتباط با برجام بر اساس وظایف مشخص، نهایت تلاش را انجام دادند .
وی تصریح کرد: هرچند مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا مبنی بر تمدید تحریم ها از نظر ما ارزشی ندارد، قرآن وظیفه ما را در مقابل استکبار بیان کرده است که آنها زبانی جز مقاومت و ایستادگی نمی شناسد.
خطیب جمعه بیرجند ادامه داد: تمدید تحریم ها ثابت کرد، هرگز نباید به استکبار اعتماد کرد و به فرموده رهبر معظم انقلاب باید برای توسعه، پیشرفت و سربلندی انقلاب و نظام به امکانات و ظرفیت های داخلی تکیه کرد، به وعده های پوشالی آنها دل نبندیم و نسبت به آن نباید هم خوش بین باشیم.

شهرکرد
نماینده ولی فقیه در چهارمحال وبختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: مسئولان در روند اجرای برجام شتابزده عمل نکنند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری که طرف مقابل دشمن مکار و سابقه بدعهدی دارد، هشیارانه عمل کنند.
حجت الاسلام محمدعلی نکونام افزود: تحریم های چدید اقتصادی علیه ایران نشان از بدعهدی، نقض پیمان و خوی استکباری آمریکاست.

کرمانشاه
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: تحریم های جدید امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بدون شک واکنش ما را به همراه خواهد داشت.
آیت الله مصطفی علما با اشاره به تصویب تحریم های ١٠ ساله امریکا علیه ایران افزود: این تحریم ها نقض برجام است و بدون شک واکنش ایران را به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: بد عهدی امریکایی ها بارها ثابت شده و چنین اقدام هایی از سوی آنان پیش بینی می شد.

زنجان
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: مسئولان نظام اسلامی باید پاسخ درخوری به جریان نقض برجام آمریکا بدهند.
حجت الاسلام علی خاتمی افزود: برجام یک قرارداد بین المللی است و بی تعهدی یک دولت به آن نشان دهنده غیر قابل اعتماد بودن آن دولت است.
وی یادآورشد: طی ۶۰ سال گذشته دولت آمریکا غیر قابل اعتماد بودن خود را به همه نشان داده است.
حجت الاسلام خاتمی اظهار کرد: برخی از مسئولان تصویب تحریم های جدید علیه ایران را باور نمی کردند اما روز گذشته با ۹۹ رای این موضوع در سنای آمریکا تصویب شد.

اردبیل
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل تمدید قانون تحریم موسوم به ISA را که به تصویب نمایندگان آمریکا رسید نقض برجام دانست و گفت: آمریکا با تمدید این قانون در عمل از برجام خارج شده و این درحالیست که ایران در عمل به تعهدات خود در برجام هیچ کوتاهی نکرده است.
آیت الله سیدحسن عاملی افزود: حرف آمریکایی ها این است که ایران به روح برجام عمل نکرده است درحالی که تفاوت قائل شدن به متن و روح برجام یک شیطنت ماهرانه است.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند : ‘ اگر این تمدید اجرایی و عملیاتی شود بطور قطع نقض برجام است و بدانند جمهوری اسلامی ایران بطور حتم در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد ‘ بیان کرد : تکلیف دولت و مجلس و شورای نظارت بر اجرای برجام بطور کامل روشن است.

تبریز
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: در جریان برجام، آمریکایی ها از حسن نیت ایران سوء استفاده کردند و تمدید تحریم‌های ۱۰ ‌ساله علیه ما، نقض صریح برجام است.
آیت‌الله محسن مجتهد شبستری با اشاره به سخنان رهبری در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی، در خصوص تمدید تحریم‌های ده‌ ساله علیه ایران گفت: آمریکا باید بداند که در صورت محقق شدن تمدید تحریم‌ها، از سوی ایران اقدامات پیش‌بینی شده‌ای به عنوان پاسخ دندان شکن به سرعت اعمال می‌شود.

همدان
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: سیاستمداران آمریکا با تمدید تحریم ها علیه ایران ، دشمنی خود را بار دیگر تثبیت و نشان کرد.
آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی افزود: نباید هرگز به دشمن اعتماد کرد چرا که بر اساس گفته های رهبر معظم انقلاب تصویب تحریم ها علیه ایران نقض برجام است.
وی اظهار کرد: شب گذشته نمایندگان پارلمان آمریکا تحریم های ۱۰ ساله علیه ایران را تمدید کردند و رهبر معظم انقلاب اعلام فرمودند که این تصمیم آنها نقض تعهدات برجام است.

اصفهان
امام جمعه موقت اصفهان گفت: تصویب و تمدید تحریم های آمریکا علیه مردم ایران، نشانه ناتوانی دشمنان است و این تحریم ها در مقابل قدرت بزرگ ملت ایران، هیچ اثری ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی میردامادی افزود: اگر آمریکا مرتکب جنایت بزرگ نقض سند برجام شود، مطمئن باشد که روی میز ما نیز پرونده و طرح هایی وجود دارد.
حجت الاسلام میردامادی با تاکید بر اینکه ما اهل مذاکره هستیم اما اهل تسلیم نیستیم، گفت: در مذاکره ها، تعجیل نکنیم و به جزئیات دقت کنیم زیرا غفلت از جزئیات باعث ایجاد رخنه در آن کار می شود.
امام جمعه موقت اصفهان با انتقاد از بدعهدی امریکا افزود: بر اساس مذاکره ها، مقرر شد که تحریم ها را بردارند اما هنوز برنداشتند و کنگره آمریکا نیز تصویب کرد که تحریم ها تا ۱۰ سال آینده باید باقی بماند.

رشت
امام جمعه موقت رشت به بدعهدی آمریکا اشاره کرد و گفت: علیرغم توافقی که انجام شد، آمریکا به تعهدات خود در این مدت عمل نکرده و نشان داده که همانند گذشته نمی توان به آن اعتماد کرد.
حجت الاسلام غلامرضا شفیعی زاده افزود: دوباره قانون تحریم ها علیه ایران را ۱۰ سال تمدید کردند و حجت برای همه تمام شد و آنهایی که به قول ها و حرف های آمریکا دل می بندند، ثابت شده که نمی توان به این حرف ها اعتماد کرد.

قزوین
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین گفت: با تمدید دوباره ۱۰ ساله تحریم های ایران از سوی سنای آمریکا، این کشور نشان داد که به هیچ وجه قابل اعتماد نبوده و هر کسی نیز به آن دل ببندد، زیان می بیند.

ایلام
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با اشاره به تصویب قانون تمدید ۱۰ ساله تحریم های علیه کشورمان در مجلس سنای آمریکا گفت: بدعهدی آمریکایی ها در مساله برجام به اوج خود رسیده است.
حجت الاسلام و المسلمین محمد نقی لطفی اظهار کرد: در مذاکرات مربوط به برجام بدعهدی های آمریکایی ها به نهایت اوج خود رسیده و در این زمینه تنها راه مقابله با تحریم ها، پاسخ های کوبنده و محکم به آنان است که باید دست اندرکاران مذاکرات هسته ای بخصوص مجلس شورای اسلامی به این گستاخی ها پاسخی قاطعانه بدهد.
وی افزود: تلخ ترین مساله در برجام این است که ما به همه تعهدات خود کاملا عمل کردیم و در مقابل مشاهده می کنیم ولی برجام نه تنها هیچ دستاوردی برای کشور نداشته بلکه برای طرف های مقابل پیروزی هایی داشته است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با تاکید بر لزوم برخورد بدون مسامحه با بدعهدی آمریکا تاکید کرد: به هر میزان مسئولان عقب نشینی کنند طرف های مقابل را گستاخ تر خواهند کرد.

بوشهر
نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه بوشهر گفت: با وجود تلاش مسئولان و بسیاری از شخصیت های موثر درعرصه مذاکرات برای موفقیت گفت وگوها و برجام اما آمریکا با تمدید ۱۰ ساله تحریم ها درعرصه مذاکرات عهد شکنی کرد.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری با اشاره به تمدید تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران افزود: آمریکا کانون شرارت جهانی است و فکر اینکه سردمداران این کشور با عدالت مذاکره کنند اشتباه است.
وی یادآورشد: آمریکا کشور حرمت شکنی است و تحریم هایی را که پس از برجام باید حذف می شد برای ۱۰ سال آینده تمدید شد و این موضوع نقض تعهدات از سوی دولتمردان امریکایی است.

کاشان
نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: تمدید ۱۰ ساله تحریم ایران توسط کنگره آمریکا محکوم و این مساله نشان از نشناختن ماهیت مقتدر ایران است.
آیت الله عبدالنبی نمازی اظهار داشت: دولتمردان و سیاستمداران صهیونیستی و آمریکایی هنوز ماهیت مقتدر ایران را نشناخته اند و نمی دانند که مسلمانان از یک هزار و ۴۰۰ سال پیش تاکنون تحت تحریم مستکبران هستند اما هیچگاه تسلیم نشده اند.
وی اظهارات برخی مسئولان امریکایی مبنی بر رعایت نکردن حقوق بشردر ایران را کذب و بهانه گیری دانست و افزود: این اظهاران درحالی شنیده می شود که آنان در برابر جنایت های آل سعود و صهیونیست ها سکوت می کنند و اسم خود را مدافع حقوق بشر می گذارند.

کرج
نماینده ولی فقیه دراستان البرز و امام جمعه کرج با اشاره به تصویب طرح تمدید تحریم های ۱۰ ساله علیه ایران در مجلس سنای آمریکا گفت: این اقدام نشان از نقض برجام دارد که البته هنوز به امضای رئیس جمهوری آمریکا نرسیده است.
آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی افزود: تلاش آمریکایی ها براین است که موجودیت ایران را با مسائل اقتصادی گره بزنند و در این راه به رغم مذاکرات هسته ای انجام شده باز می بینیم که دوباره قوانین جدید تحریم علیه ایران را مطرح و به تصویب سنا می رسانند.
وی اظهارکرد: این اقدام سنا در واقع نقض برجام است زیرا در آن برای ایران تحریم های جدید در حوزه بانکی ، تجاری ، هسته ای ، موشکی و … بسته می شود که این حرکت را ملت ایران نمی پذیرد.

ارومیه
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: صهیونیست ها اداره کننده اصلی کشور آمریکا هستند و به همین علت، بدعهدی آمریکایی ها به ویژه در برابر ایران، ذاتی و برگرفته از خصلت آنهاست.
حجت الاسلام سید مهدی قریشی افزود: بدعهدی آمریکایی ها در قضیه برجام هم به خوبی نمایان شد و روز گذشته تحریم های ۱۰ ساله علیه ایران در سنای آمریکا به تصویب همه نمایندگان شامل دموکرات ها و جمهوری خواهان رسید.
وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب پیشتر موضوع بدعهدی آمریکا را گوشزد فرموده بودند.
حجت الاسلام قریشی با اشاره به اینکه صهیونیست ها اداره کننده اصلی آمریکا به شمار می روند، اظهار کرد: اعتماد به چنین کشوری، ساده لوحی است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: همه آمریکایی ها اعم از دموکرات و جمهوری خواه با اسلام و ایران دشمن هستند و این دشمنی خود را همواره به اثبات رسانده اند.

شیراز
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: تمام دولتمردان ما بر نقض آشکار برجام اذعان دارند ، آنها تحریم های ایران را برای یک مدت ۱۰ ساله تمدید کردند ، دولت و ملت باید پاسخی قاطع به پیمان شکنی آمریکا بدهند.
آیت الله اسدالله ایمانی افزود: آمریکا تحریم ۱۰ ساله را تمدید کرد و قانون داماتو را هم مجددا به نام دیگری فعال کرده است ، همه مسئولین و دست اندرکاران ما هم اعلام کردند که این تمدید تحریم ضد برجام است و نقض برجام است. خود آمریکایی ها هم معتقدند که نقض برجام بوده و هست .
امام جمعه شیراز ادامه داد : غرور و تکبر آمریکایی ها آنها را وادار به این کار کرد که در صحبت های بعضی از آنها که آن غرور دیده می شود.
وی گفت: اینجا دستگاه دیپلماسی ما در مسیر یک آزمون بزرگ قرار گرفته، دولت در مسیر یک آزمون واقع شده که آیا باز هم با لَیتَ و لعلَّ می خواهد کار را جلو ببرد و باز هم چراغ سبز نشان دهد یا قاطعیتی در تراز انقلاب اسلامی و ملت رشید ایران نشان بدهد؟
آیت الله ایمانی اضافه کرد: بعضی ها می گویند ممکن است رئیس جمهوری آمریکا این موضوع را وتو کند اما رئیس جمهوری منتخب آمریکا که اول بهمن مراسم تحلیف او انجام می شود آیا آن را امضا نمی کند؟ او که پیشاپیش اعلام کرده و نظر خود را گفته است.
امام جمعه شیراز به برخی نظرات دیگر در این زمینه اشاره کرد و گفت : بعضی ها هم معتقدند که اگر رئیس جمهوری آمریکا هم امضا نکرد مجددا به مجلس برگردانده می شود و رای گیری می شود و اگر رای آورد اجرایی می شود در هر صورت این نقض انجام گرفته و انتظار است از سوی دولت و ملت ما پاسخی در حد و قواره جمهوری اسلامی به آنها داده شود.

کرمان
امام جمعه موقت کرمان با اشاره به موضوع تمدید تحریم های ۱۰ ساله آمریکا علیه ایران گفت: آمریکایی ها به هیچ تعهدی پایبند نیستند.
حجت الاسلام محمد قاسمی زاده افزود: وقتی جمعیتی به عنوان مجلس از یک طرح حمایت کند رئیس جمهوری آمریکا نمی تواند کاری انجام دهد.
خطیب جمعه کرمان گفت: دیدیم که در مجلس سنا آمریکا یکصد نماینده بدون حتی یک رای مخالف تمدید تحریم ها را تایید کردند اما پشت صحنه آمریکا اینها نیستند بلکه دست اندرکاران و برنامه ریزانی هستند که هیچ کس چهره آنها را نمی بیند.
وی افزود: آمریکایی ها باید بفهمند با چه انسان ها و با چه نظامی مواجه هستند و اگر ما در این مقطع، موضعی انقلابی نگیریم یقین داشته باشید که عقب نشینی ها یک به یک صورت خواهد گرفت.
‘سنای آمریکا لایحه تصویب شده در مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر تمدید ۱۰ ساله «قانون تحریم ایران» موسوم به I.S.A را با ۹۹ رای موافق و بدون هیچ رای مخالف روز گذشته تصویب کرد و به این ترتیب، کنگره آمریکا به ابقای تحریم های ایران تا پایان سال ۲۰۲۶ میلادی رای داد.’