“مرمره” مختومه شد
“مرمره” مختومه شد

دادستان ترکیه حکم بازداشت ۴ تن از نظامیان اسرائیلی در رابطه به حمله به کشتی «ماوی مرمره» را لغو کرد.

به گزارش یوپنا به نقل از خبرآنلاین، دادستان استانبول، طی حکمی پرونده‌ بازداشت ۴ تن از نظامیان صهیونیستی از جمله گابریل اشکنازی در زمان حمله کشتی «ماوی مرمره» فرمانده ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش اسرائیل بود، را مختومه اعلام کرد.

این دادستان همچنین بر الغای حکم جلب بين المللی افراد مذکور حکم کرد.

خبرگزاری دولتی آناتولی گزارش داد: حادثه حمله سربازان رژیم صهیونیستی به کشتی ماوی مرمره حامل کمک‌های بشردوستانه به مردم تحت محاصره غزه در آب‌های بین‌المللی در تاریخ ۳۱ مه ۲۰۱۰ رخ داد. در این حمله ۱۰ تن از شهروندان ترکیه کشته شدند.

ترکیه پس از این حادثه سفیر خود در تل آویو را فراخواند و از اسرائیل خواستار عذرخواهی و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان این حادثه و برداشتن محاصره غزه شد، اما به دلیل عدم موافقت اسرائیل، روابط خود را با این کشوردر پایین ترین سطح سیاسی قرار داد و تمام قراردادهای نظامی را به حالت تعلیق درآورد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در تاریخ ۲۲ مارس سال ۲۰۱۳ با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تلفنی تماس گرفت و برای قربانیان ماوی مرمره و مجروحان آن حادثه از ملت ترکیه عذرخواهی کرد. رجب طیب اردوغان نیز این عذرخواهی را پذیرفت.

بنعلی یلدرم، نخست وزیر ترکیه در تاریخ ۲۶ ژوئن از امضای «توافق نامه عادی سازی روابط میان ترکیه واسرائیل» در شهر رم پایتخت ایتالیا خبر داد. وی گفت: “تمام شروط ترکیه پذیرفته شده است. پس از تصویب این توافق نامه از طرف کابینه دو کشور، سفیران متقابل تعیین خواهند شد. به بازماندگان قربانیان حمله به کشتی ماوی مرمره نیز ۲۰ میلیون دلار غرامت پرداخت خواهد شد”.