همکاری فرهنگی بین ایران و الجزایر
همکاری فرهنگی بین ایران و الجزایر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در دیدار با وزیر فرهنگ الجزایر، از تفاهم فرهنگی دو کشور در حوزه‌های کتاب، هنرهای تجسمی، فیلم و سینما و مرمت نسخ خطی خبر داد.

صالحی امیریوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در دیدار با وزیر فرهنگ الجزایر، از تفاهم فرهنگی دو کشور در حوزه‌های کتاب، هنرهای تجسمی، فیلم و سینما و مرمت نسخ خطی خبر داد.

به گزارش یوپنا به نقل از ایسنا، سیدرضا صالحی امیری – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – به تفاهم‌هایی که در این زمینه انجام شد، اشاره و اظهار کرد: علاوه بر مرور وجهه انقلاب اسلامی و انقلاب ضد استعماری الجزایر، این دیدار روی سه محور تمرکز داشت؛ اولین محور تبادلات فرهنگی در حوزه کتاب، هنرهای تجسمی، فیلم و سینما بود.

او درباره محور دوم این دیدار گفت: توافق شد درباره همکاری مشترک در صحنه‌های بین‌المللی برای روشن‌تر کردن چهره رحمانی اسلام است، زیرا این دو کشور به‌صورت مشترک در حوزه تقابل با تروریست فعالیت دارند. به همین دلیل می‌توانیم برای روشن‌تر نشان دادن چهره رحمانی اسلام، با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گسترش گفت‌وگو با اصحاب فرهنگی ایران و الجزایر تفاهم دیگری بود که انجام شد و با پیگیری مسئولان ذی‌ربط دنبال خواهد شد. وزیر الجزایر حامل پیام رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور برای رئیس‌جمهور ایران و معاون اول او بود. در این پیام، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر الجزایر علاقه‌مندی خود را برای روابط با ایران اعلام کرده‌اند که من نیز آن را به آقای روحانی منعکس می‌کنم.

او همچنین درباره همکاری در حوزه مرمت نسخ خطی با کشور الجزایر، گفت: با توجه به سابقه من در کتابخانه ملی و سابقه وزیر فرهنگ الجزایر در این حوزه، قرار شد همکاری‌هایی برای مرمت کتاب‌ها انجام شود و این همکاری را گسترش می‌دهیم. عصر امروز نیز نمایشگاه هفته فرهنگی الجزایر افتتاح خواهد شد.

عزالدین میهوبی – وزیر فرهنگ الجزایر – نیز درباره این دیدار اظهار کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران با استقبال گرم و مهمان‌نوازی معروف ایرانی‌ها روبه‌رو شدیم. ملت ایران به سلیقه بالای فرهنگی معروف‌اند و نمونه‌های زیاد فرهنگی سال‌های سال مورد افتخار این کشور بوده است. حضور شاعران و اندیشمندان ایرانی نیز نشان‌دهنده این سلیقه بالای فرهنگی است. ایران کشوری است که شاهد دستاوردهای مهمی در آن بوده‌ایم، به همین دلیل ما به ایران سفر کرده‌ایم.

او ادامه داد:‌ این سفر فقط برای تقویت روابط سیاسی نیست، بلکه برای تقویت روابط فرهنگی انجام شده و توافق‌هایی را در حوزه فرهنگی خواهیم داشت، زیرا فرهنگ در طول سال‌ها به‌عنوان یک اصل ثابت برای مردم خواهد ماند.

میهوبی با اظهار خوشحالی نسبت به دیدار با وزیر ایران، بیان کرد: ما در این دیدار توافق کردیم با توجه به این‌که همواره هجمه‌هایی به اسلام وارد می‌شود، تلاش کنیم آن‌هایی را که ما را به‌عنوان متحجر متهم می‌کنند، از طریق سلاح فرهنگی متوجه اشتباه‌شان کنیم. در واقع می‌خواهیم با استفاده از سلاح فرهنگی به عقل آن‌ها وارد شویم که آن‌ها این راه اشتباه را ادامه ندهند. یکی از این راه‌ها سینما، کتاب یا تابلو است که می‌تواند حرف ما را به ذهن آن‌ها نزدیک‌تر کند. ایران در این زمینه امکانات خوبی دارد.

او با بیان این‌که چرا الجزایر و ایران فیلم سینمایی مشترک نسازند تا پاسخگوی اتهاماتی باشد که به اسلام وارد می‌کنند، گفت: گرچه این مسئولیت بزرگی است، اما ما تلاش می‌کنیم تا آن را انجام دهیم، زیرا ایران در زمینه سینما پیشرفت‌های خوبی داشته است.

وزیر فرهنگ الجزایر بیان کرد: من از شهرک سینمایی ایران دیدن کردم و از نزدیک شاهد پیشرفت سینمای این کشور بودم. همچنین چند راهبرد در زمینه ترمیم کتب خطی و ساخت فیلم خواهیم داشت تا کار مشترکی را در اختیار ایران و الجزایر قرار دهیم.

میهوبی تأکید کرد: براساس رهنمودهای روسای جمهور الجزایر و ایران حرکت می‌کنیم و امیدوارم در این زمینه موفق باشیم.

خبرنگارانی که به این برنامه دعوت شده بودند، حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه منتظر ماندند تا گفت‌وگوهای مقامات ایران و الجزایر به پایان برسد و بتوانند با وزیر ارشاد درباره این دیدار مصاحبه کنند؛ اما در پایان، صالحی امیری با خبرنگاران گفت‌وگو نکرد.

وزیر فرهنگ الجزایر و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از این ملاقات، هدایایی را به یکدیگر اهدا کردند.

افتتاحیه هفته فرهنگی الجزایر، عصر امروز (۲۲ آذرماه) ساعت ۱۶ در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار می‌شود و اعلام شده است که حضور سیدرضا صالحی امیری – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی -، عزالدین میهوبی – وزیر فرهنگ الجزایر -، ابوذر ابراهیمی ترکمان – رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی -، مقامات فرهنگی ایران، سفرا و دیپلمات‌های مقیم تهران در آن حضور خواهند داشت.