خواب زیاد به هماره بی تحرکی، مرگبار است
خواب زیاد به هماره بی تحرکی، مرگبار است

بر اساس یافته‌های یک مطالعه، بیش از ۹ ساعت خواب شبانگاهی به همراه نشستن زیاد در طی روز می‌تواند ترکیبی بسیار خطرناک برای سلامتی باشد.

 خواب زیاد به همراه بی تحرکی، مرگبار است به گزارش یوپنا به نقل از بهداشت نیوز، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند فردی که بیش از ۹ ساعت در شب خوابیده و سبک زندگی غیرفعالی دارد چهار برابر بیشتر از سایرین در معرض مرگ زودرس قرار دارد. البته این به شرطی است که عادت‌های ناسالمی نظیر مصرف دخانیات و یا مواد مخدر را نداشته باشد. همچنین معیار زندگی کم تحرک در این مطالعه، نشستن بیش از ۷ ساعت در روز و نیز تحرک بدنی کمتر از ۱۵۰ دقیقه در هفته بود.

دکتر ملودی دینگ، استاد دانشگاه سیدنی و سرپرست این تیم پژوهشی می‌گوید: «در چند سال اخیر، شواهد متعددی به دست آمده که نشان می‌دهد نشستن برای انسان بد بوده و کمیت خواب نیز تاثیر زیادی بر سلامت ما دارد. با این وجود این نخستین پژوهشی است که به بررسی نقش توامان این دو عامل بر سلامت انسان می‌پردازد.»

در این مطالعه، پژوهشگران با استفاده از اطلاعات به دست آماده از یک طرح ملی، به بررسی رفتارهای مرتبط با سلامتی بیش از ۲۳۰ هزار فرد بالای ۴۵ سال استرالیایی پرداختند.

در این پژوهش، رفتارهایی که تاثیر سوء آن بر سلامت مشخص است (نظیر مصرف دخانیات، تغذیه بد و بی تحرکی جسمی) و در کنار عوامل دیگری نظیر نشستن زیاد و نیز کمیت خواب مورد بررسی قرار گرفت.

آنها به این نتیجه رسیدند که ترکیب خواب زیاد در کنار نشستن طولانی مدت و نبود تحرک بدنی در کنار عادت‌های منفی نظیر مصرف دخانیات می‌تواند احتمال مرگ زودرس را تا ۴ برابر افزایش دهد.

امروزه بیماری‌های غیرواگیر (نظیر بیماری های قلبی، سرطان و دیابت) هر ساله ۳۸ میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می‌فرستد. در واقع شمار مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها به مراتب بیشتر از بیماری‌های عفونی و واگیردار است.

این پژوهشگران بر این باورند که چون اصلی‌ترین دلیل بروز این بیماری‌ها، سبک زندگی افراد است، پزشکان و مقامات رسمی نقش مهمی در اطلاع رسانی در این زمینه بر عهده دارند.

همچنین درک هر چه بهتر ترکیب رفتارهای پرخطری همانند خواب زیاد یا نشستن طولانی مدت می‌تواند به درک هر چه بهتر تاثیر سبک زندگی مدرن بر سلامت انسان کمک کند.