جمال زهی: سطح علمی پیام نور بالاتر از سایر دانشگاه هاست/ برای اولین بار دانشجوی بلوچ در انگلستان بورسیه شد
جمال زهی: سطح علمی پیام نور بالاتر از سایر دانشگاه هاست/ برای اولین بار دانشجوی بلوچ در انگلستان بورسیه شد

گروه دانشگاه – درباره نقش دانشگاه پیام نور در مناطق محروم بخصوص منطقه محروم سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان در بحث آموزش؛ چه آموزش و پرورش و چه آموزش عالی در جنوب استان واقعا محروم بود. دکتر  قادربخش جمال زهی در گفتگو با خبرنگار حوزه و دانشگاه خبرگزاری «یوپنا»، چون متولیان آموزش و […]

گروه دانشگاه – درباره نقش دانشگاه پیام نور در مناطق محروم بخصوص منطقه محروم سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان در بحث آموزش؛ چه آموزش و پرورش و چه آموزش عالی در جنوب استان واقعا محروم بود.

دکتر  قادربخش جمال زهی در گفتگو با خبرنگار حوزه و دانشگاه خبرگزاری «یوپنا»، چون متولیان آموزش و پرورش و آموزش عالی به نوعی گمانه زنی ها گروه های افراطی – قومی بودند، لذا تا قبل از ورود دکتر رستمی ابوسعیدی و دکتر کریمی در دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان هیچ دانشجویی بورسیه نمی گرفت و برای اولین بار در زمان مدیریت دکتر رستمی ابوسعیدی دانشجوی بلوچ در انگلستان بورسیه شد.

photo_2016-12-18_08-24-50 وی بیان داشت: زمانی که دکتر دیانت رئیس دانشگاه پیام نور استان شد، به عنوان یک سیستانی شیعه برای اولین بار تبعیض مثبت انجام داد، چون که نگاه دیانت، نگاه توسعه ای بود.

دکتر جمال زهی  افزود: ۵ واحد دانشگاه پیام نور در جنوب استان با تلاش های دکتر دیانت، دکتر کریمی و دکتر ظهور تاسیس شد.همچنین برای اولین بار دکتر دیانت توانست در شهرستان زهک واحدی فارغ بال از مسائل قومیتی – مذهبی در بخش سیب و سوران بنا کند.

این کارشناس مسائل جامعه شناسی سیاسی خاطر نشان کرد: حرکت پیام نور چند بُعد داشت که می توان آنها را اینگونه برشمرد:

– تبعیضات کاسته شد و پیام نور به سمت تبعیض مثبت رفت.

– در حوزه توسعه آموزشی درصد زیادی توانستند تحصیل کرده شوند.

– پیام نور توانست نگرش بلوچ ها را تغییر دهد و این مسئله به امنیت جنوب شهر کمک کرد.

– سطح علمی پیام نور در مقایسه با سایر دانشگاه های غیردولتی، به دلیل اینکه پیام نور کتاب محور است افزایش یافت و دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در دانشگاه پیام نور بودند درصد زیادی از آنها توانستند در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های سراسری پذیرفته شوند.

گفت و گو: مریم سن شناس