جایگاه ویژه دانشگاه پیام نور در ایجاد نظام آموزش عالی پژوهش محور در کشور
جایگاه ویژه دانشگاه پیام نور در ایجاد نظام آموزش عالی پژوهش محور در کشور

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: دانشگاه پیام نور با توجه به در اختیار داشتن شبکه آموزش مجازی در کشورهای اسلامی و همچنین گستردگی مراکز آموزشی در کشور، دارای جایگاه ویژه ای در ایجاد نظام آموزش عالی پژوهش محور، نوآور و خلاق می باشد.

img_1575معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: دانشگاه پیام نور با توجه به در اختیار داشتن شبکه آموزش مجازی در کشورهای اسلامی و همچنین گستردگی مراکز آموزشی در کشور، دارای جایگاه ویژه ای در ایجاد نظام آموزش عالی پژوهش محور، نوآور و خلاق می باشد.
به گزارش یوپنا، وحید احمدی در چهارمین جشنواره هفته پژوهش دانشگاه پیام نور گفت: جامعه زمانی قدردان دانشگاه و دانشگاهیان است که مردم تأثیر آن را در زندگی خود درک کنند.
وی جهت گیری دانشگاه های مطرح دنیا را در حال حاضر نه تولید علم، بلکه نقش آنها در ضریب تأثیر در توسعه جامعه عنوان کرد و افزود: در صورتی که علم و دانش مسیری غیر از کاربرد عملی آن در جامعه را در پیش گیرد، جایگاهش تشریفاتی خواهد بود.
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم ضمن اشاره به تحول در تعاریف آموزشی در دنیا تصریح کرد: مبنای رده بندی دانشگاه ها در سطح بین المللی دارای شاخص هایی همچون: میزان تعامل با اساتید خارجی، تعداد دانشجویان خارجی در کشور، تعداد پروژه های دانشگاهی در حوزه صنعت و فناوری و میزان مشارکت مراکز دانشگاهی در پروژه های بین المللی عنوان کرد.
احمدی با بیان این که جامعه علمی کشور با وجود مشکلات زیرساختی در نظام آموزش عالی تمام توان خود را در راه اعتلای جامعه به کار بسته، از حرکت آنان تحت عنوان جهاد علمی یاد کرد و رشد چشمگیر مقالات علمی ایران در عرصه جهانی از ۰/۸۵ درصد در بازه زمانی ۲۰۱۱-۲۰۱۰ به ۲/۲ درصد در حال حاضر را شاهدی بر این مدعا دانست.
وی جهت گیری وزارت علوم را در عرصه پژوهش پیگیری چرخه علم تا تولید ثروت و همچنین تولید ارزش افزوده برشمرد.
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم حضور ۱۷۸مرکز رشد علم و فناوری، ۳۹ پارک علم و فناوری و فعالیت بیش از ۴۴۰۰ شرکت فناوری در پارک های علم و فناوری را بخشی از خیزش علمی کشور ذکر کرد و افزود: ارزش ریالی قراردادهای منعقد شده میان مراکز علم و فناوری کشور با متقاضیان از سال گذشته تا کنون ۲۲۰ میلیارد تومان بوده است.
احمدی در پایان با اشاره به توانمندی های دانشگاه پیام نور در عرصه بین المللی و در اختیار داشتن شبکه آموزش مجازی در کشورهای اسلامی و همچنین گستردگی مراکز آموزشی در کشور نقش این دانشگاه را در ایجاد نظام آموزش عالی پژوهش محور، نوآور و خلاق حائز اهمیت عنوان کرد.

 

تهیه و تنظیم: میثم خاکپور