آمارهای هشداردهنده از اختلالات رواني و افسردگي در کشور/ پیشنهاد دکتر محسنی بندپی برای ارتقاء سلامت روان
آمارهای هشداردهنده از اختلالات رواني و افسردگي در کشور/ پیشنهاد دکتر محسنی بندپی برای ارتقاء سلامت روان

گروه اجتماعی – معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه برای ارتقاء سلامت روان در کشور این موضوع باید در اولویت‌های نظام سلامت قرار گیرد، گفت: باید شبکه سلامت روانی – اجتماعی کشور و دیده‌بانی ملی شاخص‌های سلامت روانی اجتماعی کشور و همچنین سیستم سنجش تاثیرات اجتماعی طراحی و استقرار یابد. به […]

گروه اجتماعیمعاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه برای ارتقاء سلامت روان در کشور این موضوع باید در اولویت‌های نظام سلامت قرار گیرد، گفت: باید شبکه سلامت روانی – اجتماعی کشور و دیده‌بانی ملی شاخص‌های سلامت روانی اجتماعی کشور و همچنین سیستم سنجش تاثیرات اجتماعی طراحی و استقرار یابد.

به گزارش خبرگزاری «یوپنا»، دکتر “انوشیروان‌ محسنی بندپی” در نخستين کنگره علمی بین‌المللی عوامل اجتماعی موثر بر توسعه سلامت که در شیراز برگزار شد، با اشاره به ابعاد سلامت مشتمل بر جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، تصریح کرد: همبستگی اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی و مشارکت اجتماعی از  شاخص‌های سلامت اجتماعی بشمار می‌روند.

49739

 وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات موجود در جامعه امروز اختلالات روانی است، گفت: ۵۰ درصد اختلالات روانشناختی در سنین زیر ۱۴ سالگی و ۷۵ درصد آن در سن زیر ۲۴ سالگی آغاز می‌شود، لذا توجه به عوامل اجتماعی پیش از تولد تا دوران سالمندی مورد تاکید است.

دکتر محسنی بندپی با بیان اینکه ۲۵ درصد افراد جامعه به نوعی با اختلالات روانی دست به گریبان هستند، افزود: در ایران حدود ۲۰۰ هزار نفر از اختلالات روانی مزمن رنج می‌برند.

  وی با بیان اینکه در حال حال حاضر زنان ۱٫۳ درصد بیشتر از آقایان در معرض اختلالات رونی و افسردگی هستند که در استانی شاهد ۳۶ درصد و استانی دیگر آمار ۹ درصد را شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: افراد بیوه بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند.

محسنی بندپی افزود: هم اکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند که یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آنها  همسرانشان فوت شده، ۳۵۰ هزار نفر همسر از کار افتاده و ۲۵۰ هزار نفر از آنان از همسر خود طلاق گرفته اند و در این راستا ۱۳۵ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار ازدواج نکرده‌اند

وی تاكيد كرد كه به استناد مطالعات انجام شده، افراد بيوه ۱٫۵ برابر افراد داراي همسر به اختلالات رواني مبتلا مي‌شوند.

اين مقام مسئول اجتناب از رویکردهای کوتاه مدت صرف، عدالت در سلامت روان در تمامی استراتژی‌ها و داشتن سیاست‌های کشوری را از عوامل ارتقاء سلامت روان برشمرد و تصریح کرد: باید شبکه سلامت روانی – اجتماعی کشور و دیده‌بانی ملی شاخص‌های سلامت روانی اجتماعی کشور و همچنین سیستم سنجش تاثیرات اجتماعی طراحی و استقرار یابد.

به گفته محسني‌بندپي، مهمترين اخلالات رواني كه نيازمند مداخله و پايش دارد، افسردگي، وسواس و نارسائي‌هاي خلقي را شامل مي‌شود و در این زمینه مسائل اقتصادي، درآمدسرانه و فقر هم موثر است.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است ۷۰ درصد همبستگی مثبت بین فقر و اختلالات روانی شایع وجود دارد؛ لذا به منظور ارتقاء سلامت روان در کشور این موضوع باید در اولویت‌های نظام سلامت قرار گیرد.

محسنی بندپی در پایان، در خصوص روند پیر شدن جامعه  یادآور شد: بر اساس مطالعات و پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال ۲۰۵۰ جمعیت زیر ۱۵ سال و جمعیت بالای ۶۰ سال در کشور برابر می‌شود که باید برنامه‌ریزی دقیقی در این راستا داشته باشیم. متاسفانه امروز شاهد شیوع افسردگی در دهک‌های ۱۰ تا ۱۵ سال جامعه هستیم.

گفتنی است؛ نخستين کنگره علمی بین‌المللی عوامل اجتماعی موثر بر توسعه سلامت با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور روز چهارشنبه در شيراز آغاز به‌كار كرد.

به گزارش خبرگزاری «یوپنا»، نشست هم‌اندیشی کارکنان بهزیستی فارس با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از مدیران ستادی بهزیستی کشور در سالن اجتماعات بهزیستی فارس برگزار شد.

همچنین، با حضور دکتر محسنی بندپی و هیات همراه، جلسه شورای اداری بهزیستی شهرستان زرین دشت استان فارس و با حضور نماینده مردم داراب و زرین دشت در خانه ملت، فرماندار و جمعی از مدیران شهرستان و کارکنان بهزیستی در حال برگزار شد.