تصویب طرح الزامی شدن آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج در کمیسیون تلفیق
تصویب طرح الزامی شدن آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج در کمیسیون تلفیق

گروه اجتماعی – عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: طرح الزامی شدن آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج اقدام لازمی است که باید صورت بگیرد. حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «یوپنا»، با اشاره به اجرای آزمایشی موفق این طرح توسط سازمان بهزیستی در یکی استان های کشور بیان داشت: نظر به تعداد […]

گروه اجتماعی – عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: طرح الزامی شدن آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج اقدام لازمی است که باید صورت بگیرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «یوپنا»، با اشاره به اجرای آزمایشی موفق این طرح توسط سازمان بهزیستی در یکی استان های کشور بیان داشت: نظر به تعداد معلولینی که در کشور وجود دارد، الزامی شدن آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج ضروری است.

 وی ابراز کرد: با توجه به آمار تولد معلولین در کشور و زحمتی که برای خانواده ها ایجاد می کنند و درد و رنجی که خود این عزیزان متحمل می شوند با توجه به تجربیات پزشکی، انجام آزمایشات پیشگیری برای کاهش معلولیت ضروری است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح در کمیسیون تلفیق تصویب شده است، خاطرنشان کرد: اگر زوجی قبل از ازدواج با آزمایش های ژنتیک از احتمال معلول زایی مطلع شوند، می توانند از راههای درمانی استفاده کنند و یا اگر امکان درمان وجود نداشته باشد، این ازدواج نباید صورت گیرد.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: این طرح هم اکنون در کمیسیون تلفیق تصویب شده است و باید به تصویب نمایندگان مجلس برسد و سپس به تائید شورای نگهبان برسد تا بصورت قانون درآید.

وی در خصوص اجرای غربالگری اختلالات ژنتیکی در یکی از استان های کشور به صورت پایلوت توسط سازمان بهزیستی که سال گذشته انجام گرفت، بیان داشت: قطعا این موضوع و سایر مباحث و استدلال های پزشکی در تصویب این طرح برای کمیسیون تلفیق ملاک بوده است چرا که معتقدیم هزینه پیشگیری کمتر از درمان است.