کدخدایی:زنان می توانند در انتخابات آینده ریاست جمهوری نامزد شوند
کدخدایی:زنان می توانند در انتخابات آینده ریاست جمهوری نامزد شوند

به گزارش یوپنا، عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری با گرامیداشت حماسه ۹ دی روز بصیرت و آگاهی در پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با تبریک میلاد عیسی مسیح و آغاز سال نو میلادی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که هنوز موضوع رجل سیاسی مشخص نیست […]

به گزارش یوپنا، عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری با گرامیداشت حماسه ۹ دی روز بصیرت و آگاهی در پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با تبریک میلاد عیسی مسیح و آغاز سال نو میلادی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که هنوز موضوع رجل سیاسی مشخص نیست آیا زنان می توانند در انتخابات آینده ریاست جمهوری نامزد شوند، اظهارداشت: زنان حتما می توانند ثبت نام کنند ولی بحث رجل سیاسی در شورای نگهبان هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است و به محض این که به نتیجه برسیم آن را اعلام خواهیم کرد.
وی همچنین درمورد تشکیل هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری که چهارشنبه گذشته تشکیل شد، خاطرنشان کرد: هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ۱۵ استان مشخص شده و تکلیف هیات های نظارت دیگر استان های کشور نیز در روز دوشنبه هفته جاری مشخص و اطلاع رسانی می شود.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری روز دوشنبه اعضای هیات های ۱۶ استان را انتخاب می کند.
کدخدایی همچنین درمورد برگزاری انتخابات سال آینده به صورت تمام الکترونیکی گفت: ما همکاری خوبی با وزارت کشور داریم وجلسات کارشناسی و مکاتبات متعددی برگزار شده و این همکاری رو به جلو است.
وی ادامه داد:در خصوص صندوق احرار هویت اعلام کردیم به شرط تامین شرایط امنیتی، احراز هویت می تواند در همه شعب و صندوق ها صورت بگیرد که وزارت کشور در تلاش است این مسئله را عملیاتی کند.
کدخدایی یادآور شد: شورای نگهبان در خصوص صندوق های الکترونیکی هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است ولی احتمال می دهیم با تعدادی از صندوق ها موافقت شود.
وی افزود: البته باید ببینیم کارشناسان در این مورد چه نظری خواهند داشت و پس از آن در جلسه عمومی شورای نگهبان این موضوع مطرح می شود.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: این شورا در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دخالت خاص و اختیارات قانونی ندارد ولی این نکته به وزارت کشور اعلام شده که برای استفاده از صندوق الکترونیکی باید شرایط کافی وجود داشته باشد تا انتخابات تحت الشعاع قرار نگیرد.
کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا از فراخوان شورای نگهبان در خصوص سیاست های انتخابات استقبال شده و چه پیشنهادهایی ارایه شده است ؟، گفت: خوشبختانه استقبال خوبی شده و نظرات خوبی ارایه شده است.
وی یادآور شد:این پیشنهادها در مرکز تحقیقات شورای نگهبان در دست بررسی است و امیدواریم طی هفته های آینده بتوانیم نتایجی از این بحث های کارشناسی اعلام کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به این که شورای نگهبان پیش از این اعلام کرده بود که فعالیت جبهه ها و گروه های بدون مجوز در بررسی احراز صلاحیت آنها مورد توجه قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: در خصوص تبلیغات و فعالیت های آنها پیش از این هم اعلام شد که اگر تبلیغات خلاف واقع یا زودهنگام باشد به طور طبیعی شورای نگهبان در بررسی احراز صلاحیت ها مدنظر قرار خواهد داد.
کدخدایی ادامه داد: این که وضعیت گروه ها و جبهه های سیاسی چگونه است مربوط به وزارت کشور می شود و آنها طبق قوانین و مقررات می توانند هر برخوردی را که قانون مقرر کرده است درخصوص آنها اعمال کنند.
وی همچنین درباره اظهار نظر شورای نگهبان درخصوص حقوق شهروندی گفت: تا زمانی که مصوبه ای از سوی مجلس یا هیات وزیران به این شورا ارسال نشود، اظهارنظر رسمی نخواهیم داشت. اما اعضای شورای نگهبان در خصوص فعالیت های افراد یا مواردی که مطرح می شود آزاد هستند که نظرات خود را اعلام کنند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا موافقتنامه پاریس که دارای ایرادات شکلی بوده، ایرادات ماهوی نیز دارد،یادآور شد: به طور طبیعی وقتی ما ایرادات شکلی در مصوبه ای داشته باشیم این ایرادات مقدمه بررسی ماهوی می شود و تا زمانی که ایراد شکلی برطرف نشود اظهار نظر درمورد محتوای مصوبه نمی شود.
کدخدایی ادامه داد: ضرورت این است که برای این که بتوانیم ماهیت و محتوای مواد را بررسی و اعلام کنیم مصوبه باید به صورت کامل برای ما ارسال شود.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا لایحه جامع انتخابات برای انتخابات آتی ریاست جمهوری به مجلس ارائه می شود، خاطرنشان کرد: دولتمردان زمامی در مورد لایحه جامع انتخابات گفتند، نمی‌توانند لایحه را به انتخابات آتی برسانند زیرا مراحل تصویب و ارائه آن از سوی دولت و مجلس طولانی است اما دوستان در مجلس ابراز امیدواری کردند که شاید در قالب طرح بتوانند برخی مواردی که در سیاست های کلی آمده است به عنوان اصلاح قانون انتخابات آن را پیشنهاد بدهند. اگر این کار انجام شود شاید برخی نواقص قانون انتخابات حداقل برای انتخابات پیش رو حل شود و در نوبت های بعدی و برای انتخابات بعدی بتوانیم لایحه جامع را داشته باشیم.
یکی از خبرنگاران نظر کدخدایی را درمورد یکی از مصوبه های مجلس در لایحه برنامه ششم توسعه پیرامون راه اندازی سامانه حقوق و مزایا کارکنان و مسوولان جویا شد که وی پاسخ داد: این نکته مربوط به قوانین و مصوبات است و تا زمانی که مصوبه از سوی مجلس به این شورا ارجاع نشود ، می توانیم اظهار نظر کنیم .
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در حال حاضر منتظر مصوبه مجلس هستیم اما اصل حقوق های نجومی خلاف است و امیدواریم دیگر تکرار نشود و مجلس تدابیر لازم را برای این کار اتخاذ کند.
کدخدایی همچنین در پاسخ به این سوال که یکی از اعضای شورای نگهبان اعلام کرده به دلیل روند تأیید یا رد صلاحیت نامزدها، این شورا تنها به یک مجری برای انتخابات تبدیل شده است، گفت: شورای نگهبان براساس قانون اساسی و قوانین انتخاباتی وظیفه نظارتی داشته و در حوزه نظارت هم ورود می کند.
وی در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان برای رد یا تایید صلاحیت ها آیا بنا ندارد مدلی شفاف ارایه دهد تا مردم بدانند که این شورا بر چه اساسی رد یا تایید می کند، اظهارداشت: با توجه به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب بحث شاخص های رجل سیاسی، مذهبی و مدیریت و مدبر بودن را در دست بررسی داریم و به طور قطع دنبال این هستیم که بتوانیم معیارها و شاخص های روشن و شفافی را در این جهت اعلام کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اما این که بررسی صلاحیت افراد چگونه است به طور طبیعی آن چه که قانون حکم می کند موارد مربوط به خود افراد است. همانطور که شما در مجازات ها هم وقتی کسی را مجازات کنند به مجرم و مرتکب نگاه می شود و حکمی را صادر می شود مگر این که در قانون ذکر دیگری به عمل آمده باشد. مثل آن چیزی که ما مباشر و مصوب در قانون مجازات داریم اگر قانون در واقع چنین اجازه ای داده باشد بستگان فرد هم مورد بررسی قرار می گیرد تا زمانی که قانون این اجازه را نداده باشد اقدامات و اعمال خود آن فرد است که ملاک بررسی قرار می گیرد.
در ادامه یکی از خبرنگاران سوال کرد: اخیرا شاهد هستیم تلاش زیادی از برخی تریبون های رسمی برای فراموشی فتنه می شود و با توجه به این که انتخابات شورا در پیش است آیا شورای نگهبان این موضوع را برای تایید صلاحیت نامزدهای شورای شهر مدنظر قرار خواهد داد ؟
سخنگوی شورای نگهبان گفت: رهبر معظم انقلاب در خصوص ۹ دی فرمودند نهم دی در تاریخ ماندگار خواهد شد و این روز پاسخی به حوادث سال ۸۸ است، بنابراین فتنه ۸۸ قابل فراموش شدن نیست و در جایی که ما ملاک قانون داشته باشیم طبیعا آنها هم مدنظر شورای نگهبان قرار خواهد گرفت.
کدخدایی در پاسخ به این سوال که در انتخابات با ثبت‌نام‌های زیاد انتخاباتی روبرو هستیم خاطرنشان کرد: نظارت بر انتخابات شوراها مربوط به شورای نگهبان نبوده و در حوزه مجلس و وزارت کشور است اما این ضرورت وجود دارد که ما در تمام انتخابات‌ها سازوکاری داشته باشیم که از ثبت‌نام بی‌رویه و بی‌فایده جلوگیری کند./ایرنا