انگلیس از امضای بیانیه پایانی کنفرانس پاریس خودداری کرد
انگلیس از امضای بیانیه پایانی کنفرانس پاریس خودداری کرد

انگلیس از امضای بیانیه پایانی کنفرانس پاریس درباره روند سازش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی خودداری کرد.

کنفرانس پاریسبه گزارش خبرگزاری یوپنا به نقل از روسیا الیوم، انگلیس با اعلام ملاحظاتی نسبت به نتایج کنفرانس سازش در پاریس از امضای بیانیه پایانی این کنفرانس خودداری کرد.

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد که این کشور در خصوص مفاد این بیانیه ملاحظاتی داشت و آن را در راستای «سخت تر شدن شرایط» خواند.
وزارت امور خارجه انگلیس روز یکشنبه اعلام کرد: ما در خصوص این کنفرانس بین المللی ملاحظات معینی داریم. در واقع این کنفرانس بر خلاف خواست اسرائیلی ها و تنها چند روز پیش از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا که ضامن نهایی هرگونه توافق [بین اسرائیل و فلسطین] است صورت می گیرد.

انگلیس همچنین به زعم خود بهترین راه برای دستیابی به راه حل بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها را بازگشت به مذاکرات دو جانبه دانست.

لازم به ذکر است که کنفرانس پاریس روز یکشنبه با شرکت نمایندگان بیش از ۷۰ کشور و با هدف یافتن راهکاری برای احیای روند سازش برگزار شد.
نمایندگان بیش از ۷۰ کشور و سازمان بین‌المللی حاضر در کنفرانس سازش خاورمیانه در پاریس در بیانیه پایانی این کنفرانس تنها راه دستیابی به صلح بین اسرائیل و فلسطین را راه حل دو کشور مستقل دانستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کنفرانس در بیانیه پایانی خود اسرائیل و فلسطین را فراخواند تا در راه ایجاد دو کشور مستقل تلاش کنند که بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند.

شرکت‌ کنندگان در کنفرانس از اسرائیل و فلسطین خواسته‌اند تا پس از سه سال وقفه به مذاکرات مستقیم روی آورند.

کنفرانس سازش در پاریس پیش از ظهر روز یکشنبه ۲۶ دی با سخنان «ژان مارک آیرو»، وزیر امور خارجه فرانسه آغاز شد. این کنفرانس از یک سال پیش به منظور از سرگیری مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و فلسطین به ابتکار فرانسه مطرح شد.

وزیر امور خارجه فرانسه در آغاز این کنفرانس در پاریس گفت: «راه حل دو کشور تنها راه برای احترام به خواسته‌های مشروع و حقوق هر دو ملت است.»

ژان‌ مارک آیرو همچنین اعلام کرد که هر قطعنامه‌ای درباره مناقشه اسرائیل و فلسطین باید بر اساس به‌ رسمیت شناختن مرزهای سال ۱۹۶۷ و قطعنامه‌ های مصوب سازمان ملل باشد.

اشاره وزیر خارجه فرانسه به قطعنامه سازمان ملل درباره لزوم بازگشت اسرائیل به پشت مرزهای سرزمین‌های اشغالی پس از جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ است.

نمایندگان رژیم صهیونیستی و فلسطین در این کنفرانس شرکت نداشتند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی آن را محکوم کرده اما محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از آن استقبال کرده بود.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه برگزاری کنفرانس سازش خاورمیانه را «بی‌ فایده» خوانده بود.

در کنفرانس سازش خاورمیانه بسیاری از شخصیت‌ها و رهبران جهان، از جمله نمایندگان تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل، تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و کنفرانس اسلامی و چند کشور آمریکای لاتین شرکت داشتند./مهر