وزیر مستعفی امور خارجه آلمان: غرب در ایجاد بحران سوریه مقصر است
وزیر مستعفی امور خارجه آلمان: غرب در ایجاد بحران سوریه مقصر است

وزیر مستعفی امور خارجه آلمان با اشاره به کارشکنی‌های غرب در تلاش‌های کوفی عنان برای حل بحران سوریه، کشورهای غربی را در ایجاد بحران سوریه مقصر دانست. به گزارش یوپنا، فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه سابق آلمان در گفت‌وگویی با روزنامه “زوددویچه تسایتونگ” غرب را به دلیل از دست‌دادن فرصت‌های مناسب برای برقراری صلح و ثبات […]

اشتاینمایروزیر مستعفی امور خارجه آلمان با اشاره به کارشکنی‌های غرب در تلاش‌های کوفی عنان برای حل بحران سوریه، کشورهای غربی را در ایجاد بحران سوریه مقصر دانست.

به گزارش یوپنا، فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه سابق آلمان در گفت‌وگویی با روزنامه “زوددویچه تسایتونگ” غرب را به دلیل از دست‌دادن فرصت‌های مناسب برای برقراری صلح و ثبات در سوریه به باد انتقاد گرفت و گفت که غرب هم در به‌وجودآمدن بحران سوریه مقصر است.

اشتاین‌مایر که در ابتدای ناآرامی‌های سوریه به دمشق رفته و با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور مذاکره کرده بود، می‌گوید: «من واقعا طرفدار بشار اسد نبودم اما اعتقاد داشتم که باید به این رئیس جمهور جوان راه‌های همکاری با غرب را نشان داد. اما این موضع با مخالفت شدید واشنگتن و پاریس روبرو شد.»

اشتاین‌مایر  گفت: آن زمان بعضی‌ها ترجیح می‌دادند، “سوریه را به یک محور شیطانی تخیلی” نسبت بدهند.

وزیرسابق امور خارجه آلمان همچنین اظهار داشت که پیشنهادهای صلح کوفی عنان، میانجی وقت سازمان ملل متحد در سوریه، با مخالفت برخی کشورهای غربی روبرو شد، زیرا کسی گمان نمی‌کرد که حکومت بشار اسد دوام داشته باشد.

اشتاین‌مایر گفت: «فقط کمی واقع‌بینی می‌توانست جلوی شکست دو کنفرانس نخستین صلح سوریه را بگیرد.»

روز جمعه وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت که دور بعدی مذاکرات صلح سوریه در ژنو در اواخر ماه فوریه برگزار می‌شود. این نشست قرار بود روز ۸ فوریه برگزار شود.

سخنگوی استفان دمیستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، درباره تعویق نشست ژنو اظهار بی‌اطلاعی کرد.