ایران تسلیم نخواهد شد
ایران تسلیم نخواهد شد

حسن روحانی؛ رئیس جمهور ایران هشدار داد: زبان تهدید درباره ایران کاربردی ندارد.

حسن روحانی؛ رئیس جمهور ایران هشدار داد: زبان تهدید درباره ایران کاربردی ندارد.

Iran's President Hassan Rouhani gestures as he speaks during a ceremony marking National Day of Space Technology in Tehran, Iran February 1, 2017. President.ir/Handout via REUTERS
به گزارش یوپنا به نقل از سی ان ان، حسن روحانی روز جمعه در جریان سالگرد سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب ایران در جمع هزاران نفر در تهران سخنرانی کرد، کسانی که بسیاری از آنها، از تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر ممنوعیت سفر به این کشور خشمگین بودند.
روحانی در سخنرانی حدود یکساعته خود به نام ترامپ اشاره ای نکرد و به جای آن از “تازه‌کاران قدرت را در دست گرفته‌اند” نام برد.
وی در جمع مردم گفت: همه باید بدانند زمانی که می خواهند با این ملت سخن بگویند، باید با احترام با این ملت بزرگ حرف بزنند.
این ملت بزرگ در برابر تهدیدها ایستادگی خواهند کرد و کسانی که دولت و نیروهای مسلح ما را تهدید می کنند باید بدانند ملت ما، ملتی یکپارچه و آگاه است و در برابر کسانی که قصد آسیب رساندن به آنها را دارد تا آخر ایستادگی خواهد کرد.

این سخنرانی پس از رد درخواست دولت ترامپ مبنی بر ایجاد ممنوعیت سفر به آمریکا از سوی یکی از دادگاه های استیناف فدرال آمریکا انجام شد.

با وجود دستور رئیس جمهور آمریکا مبنی بر ممنوعیت سفر به این کشور، حکم اجماع هیئت سه نفره قضات این دادگاه به این معنی است که شهروندان هفت کشور مسلمان، که ایران نیز جزء آن است همچنان می توانند به آمریکا مسافرت کنند.

Presentation1
در روز راهپیمایی پیروزی انقلاب (ایران) در تهران مردم پلاکاردهایی را حمل می کردند که روی آن نوشته شده بود “مرگ بر آمریکا” و همچنین بر روی پرچم آمریکا که در خیابان پهن شده بود راه می رفتند. برخی دیگر نیز پوسترهایی را حمل می کردند که روی آن نوشته شده بود از مردم آمریکا متشکریم که از مسلمانان حمایت می کنند.
تنش های میان ایران و آمریکا با روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور افزایش یافته است.
ممنوعیت سفر به آمریکا و تحریم های جدید آمریکا که در راستای آزمایش موشک های بالستیک ایران صورت گرفت در وخیم شدن روابط میان دو کشور تأثیرگذار بوده است.
همچنین نگرانی ها درباره آینده توافق هسته ای که در زمان دولت اوباما انجام شده بود نیز افزایش یافته است؛ این توافق محدودیت های سنگینی را بر برنامه هسته ای ایران تحمیل می کند.
در آغاز این هفته آیت الله خامنه ای؛ رهبر ایران در سخنانی اعلام کرد، ما از آمریکا به خاطر نشان دادن چهره واقعی آمریکا متشکریم.
رهبر ایران در جمع فرماندهان نیروی هوایی در تهران گفت: دولت جدید آمریکا عمق فساد در دستگاه حاکمه این کشور را نشان داد.
آیت الله خامنه ای به فرماندهان گفت: ما از این فرد جدیدی که به کاخ سفید راه پیدا کرده متشکریم، چون کاری را انجام داد که ما در دهه های گذشته در تلاش برای انجامش بودیم، و آن برملا کردن چهره واقعی آمریکا بود.

شنبه گذشته نیز یک روز پس از اعلام اعمال تحریم های جدید آمریکا بر آزمایش های موشکی ایران، جیمز ماتیس؛ وزیر دفاع این کشور از ایران به عنوان بزرگ ترین دولت حامی تروریسم در جهان یاد کرد.
دو روز پیش از این نیز ترامپ در توئیتی اعلام کرده بود که ایران می باید از دولت اوباما به خاطر توافق بدش متشکر باشد. وی همچنین هر گونه اقدام نظامی بر علیه ایران را نیز رد کرد.
آیت الله خامنه ای در ماه نوامبر در جریان رقابت های انتخاباتی آمریکا در انتقاد از کلینتون و ترامپ از آن ها تحت عنوان برملا کنندگان ضعف اخلاقی آمریکا یاد کرد.

 

منبع اصلی

مترجم: میثم خاکپور