نشست سراسری هم‌اندیشی قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، راه حل های بهزیستی و استقبال وزیر (+تصاویر)
نشست سراسری هم‌اندیشی قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، راه حل های بهزیستی و استقبال وزیر (+تصاویر)

وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان بهزیستی دو نوع شرایط دارند، اظهار کرد: عده‌ای از همان ابتدا بی‌سرپرست بوده و عده‌ای بدسرپرست، اما طبق آمارها ۸۵ درصد این کودکان و نوجوانان شامل گروه بدسرپرستان می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: متاسفانه در اجرای قوانین سازمان‌ها جزیره‌ای عمل می‌کنند به همین دلیل دست نیاز به سمت دادگستری دراز کرده‌ایم.

به گزارش یوپنا، انوشیروان محسنی بندپی در نشست سراسری هم‌اندیشی قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با بیان اینکه براساس نابرابری‌هایی که هر فردی در زندگی با آن مواجه می‌شود آسیب‌هایی گریبان‌گیر او خواهد شد، عنوان کرد: متاسفانه ۲۳٫۶ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله دچار نوعی اختلال روحی و روانی هستند، با وجود همه آسیب‌ها در خصوص کودکان بدسرپرست با کودکانی مواجه هستیم که خود هیچ نقشی در این موضوع نداشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان بهزیستی دو نوع شرایط دارند، اظهار کرد: عده‌ای از همان ابتدا بی‌سرپرست بوده و عده‌ای بدسرپرست، اما طبق آمارها ۸۵ درصد این کودکان و نوجوانان شامل گروه بدسرپرستان می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه رشد و تکامل همه جانبه کودک تا هشت سالگی امکان‌پذیر است، تصریح کرد: این دو دسته از کودکان از آموزش مهارت‌های زندگی محروم بودند و به همین دلیل با مشکلاتی مواجه شدند.

محسنی‌بندپی با اعلام اینکه سازمان بهزیستی به دلیل مشکلاتی که با آن مواجه شد طی تعامل با دادگستری به بررسی قانون سال ۵۳ اقدام کرد، گفت: با بررسی کارشناسان این قوانین طی لایحه‌ای که به مجلس ارائه شد و با دلایل فنی، تخصصی و حساسیت کار قانون جدید ارائه دادیم دراین قانون تلاش می‌کردیم که مسیر انتقال کودکان بی‌سرپرست را در کوتاه‌ترین زمان به خانواده‌های جایگزین فراهم کنیم زیرا تجربه نشان داده هرچقدر تعداد این افراد در مراکز بهزیستی کمتر باشد آموزش‌پذیری بهتر، رشد و تکامل شایسته‌تری در بهزیستی صورت خواهد گرفت.

وی مهم‌ترین ویژگی قانون جدید را موضوع امین موقت دانست و افزود: تلاش کردیم افرادی که ویژگی‌ها و شرایط لازم را دارند فرزندان را به صورت امین موقت در اختیار گیرند با قانونی که دختران و زنان مجرد می‌توانند فرزندخوانده داشته باشند این قانون زمینه بیشتری برای اجرا دارد امیدواریم تعداد افراد داوطلب که آمادگی پذیرش دارند بیشتر شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در کشور برای تولید قانون مشکلی نداریم، خاطرنشان کرد: اما در اجرای قانون هر دستگاه جزیره‌ای عمل کرده به همین دلیل ما برای مسائل فنی، قضایی و شرعی به دادگستری مراجعه کردیم و با استفاده از راهنمایی آنان طرح‌هایی اجرایی شدند.

محسنی بندپی با اعلام اینکه برای شناسایی خانواده‌های اصلی کودکان بی‌سرپرست از هر اهرمی استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: برای پیدا کردن خانواده این افراد اعلام آمادگی کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۳۵ درصدی فرزندخواندگی در کشور خبر داد.
به گزارش یوپنا،علی ربیعی د در نشست سراسری هم‌اندیشی اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست که در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار داشت: کمتر از سه دهم کودکان بی‌سرپرست هستند که عدد بزرگی نیست و ما ۱۴ هزار نفر را به بیرون سپردیم.

وی افزود: ۳۵ درصد واگذاری‌ها از دوسال قبل افزایش پیدا کرده و ما طرح امین موقت را گسترش دادیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: ایرانیان خارج از کشور و دختران و زنان مجرد در این طرح می‌توانند فرزند خوانده بگیرند.

وی با بیان اینکه فقر، اعتیاد و معلولیت همراه با ازدواج‌های نامتعارف علل بدسرپرستی بوده است، خاطرنشان کرد: عده‌ای هم بر اثر حوادث طبیعی خانواده خود را از دست داده‌اند و کسی را هم نداشته‌اند که از آن‌ها نگهداری کنند.

ربیعی ادامه داد: ترکیب جمعیتی ما در حال تغییر است و با توجه به افزایش زنان مجرد، تحولات جمعیتی ما در آینده این است که سالمندان زیادی خواهیم داشت و میل به گرفتن فرزند در زنان بیشتر می‌شود و به‌دنبال این تغییرات، تمایلات بیشتری برای گرفتن فرزند به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه تغییرات نگرشی و فرهنگی برای فرزندآوری موجب اتفاقات مثبتی بوده است، گفت: بچه‌ها اگر در خانواده بودند اجتماعی شدنشان بهتر اتفاق می‌افتاد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه استراتژی بهزیستی در برابر کودکان بی‌سرپرست را تشریح کرد و گفت: یکی طرح خانواده است یعنی اگر یکی از اعضای خانواده می‌تواند کودکان را با کمک مددکار نگه دارد بهزیستی به او کمک می‌کند، دوم طرح خانواده نسبی و سببی است که هزینه‌های نگهداری کودک را به یکی از اقوام او پرداخت می‌کنیم و سوم طرح خانواده‌های انتخابی است که خانواده‌ها اقدام به فرزند خوانده می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: باید گام‌های بیشتری برداریم که افزایش هماهنگی بین بخشی و هم‌افزایی‌ها به این قضیه کمک کرده است.