معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: توجه به فناوری‌های پیشرفته برای پیشرفت و توسعه فعالیت‌ها در کشور نیاز است تا با گسترش فعالیت‌ها اشتغالزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی را نیز شاهد باشیم.در واقع بسیاری از فناوری‌های این حوزه ارتباط مواد پیشرفته با تولید ثروت، صرفه جویی در انرژی و اشتغال زایی را نشان می‌دهند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: توجه به فناوری‌های پیشرفته برای پیشرفت و توسعه فعالیت‌ها در کشور نیاز است تا با گسترش فعالیت‌ها اشتغالزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی را نیز شاهد باشیم.در واقع بسیاری از فناوری‌های این حوزه ارتباط مواد پیشرفته با تولید ثروت، صرفه جویی در انرژی و اشتغال زایی را نشان می‌دهند.
به گزارش یوپنا به نقل از ستاد خبری نخستین نمایشگاه صنعت چاپ سه بعدی، سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه هر صنعت پیشرفته ای در دنیا به مواد مختلف نیاز دارد اظهار کرد: با توجه به اهمیت و نقشی که مواد و توسعه فناوری های این حوزه در صنایع گوناگون دارد نیازمند توجه بیشتر به این عرصه در کشور هستیم تا فاصله با سایر کشورها را کمتر کنیم. البته در این حوزه نیز ظرفیت های خوبی در کشور وجود دارد در واقع زمانی که صحبت از ظرفیت‌ و امکانات داخلی می‌شود افکار به سوی جوانان خوش فکر، با انرژی و مبتکر کشورمان می‌رود که کانون آنها در دل شرکت های دانش بنیان است.
ستاری ادامه داد: تاسیس شرکت های دانش بنیان و تکیه به اقتصادی که حاصل فعالیت های آنها است وابستگی به نفت و گاز را کاهش می دهد. دنیا به سرعت در حوزه مواد در حال پیشرفت است و باید توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته با رویکرد همه جانبه صورت گیرد. همچنین باید ابعاد مختلف توسعه فناوری‌های آن شامل بازار، صرفه اقتصادی، صادرات و تولید مواد با ارزش افزوده بالا پیگیری شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری توسعه اغلب فناوری های پیشرفته را در گرو دسترسی به مواد پیشرفته دانست و گفت: نگاهی به محدودیت های سال‌های گذشته كشور در دست یابی به برخی از این مواد، به خوبي اهمیت این حورزه را نشان می دهد. بنابراین ساماندهي، کمک به ارتقای وضعیت تولید، تجاری‌سازی، توسعه فناوری و زیرساخت‌های مرتبط با تولید مواد و ساخت پیشرفته در معاونت علمی پیگیری می شود. بنابراین توجه به فناوری های پیشرفته برای پیشرفت و توسعه فعالیت ها در کشور نیاز است تا با گسترش فعالیت ها اشتغالزایی وسیع را نیز شاهد باشیم.

رییس ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته همچنین بیان کرد: مواد پیشرفته به دلیل کاربرد بالقوه متنوع آن‌ها مثالی مناسب از فناوری هایی با کاربرد عمومی هستند. به عنوان مثال فناوری LED مثالی روشن از ارتباط مواد پیشرفته با تولید ثروت، صرفه جویی در انرژی و اشتغال زایی است. همچنین نوآوری در حوزه مواد برای بسیاری از صنایع مانند صنایع هوا-فضا و خودروسازی حیاتی است.

وی با اشاره به اینکه تولید افزایشی یا صنعت چاپ سه بعدی یکی دیگر از فناوری‌های مهم است گفت: این فناوری با سرعت در حال پیشرفت است و کاربردهای بسیار گسترده ای در صنایع مختلف همچون پزشکی، هوا و فضا دارد، پرینت سه‌بعدی یک فناوری توانمند است که طراحان را تحریک و تشویق می‌کند و به آنها آزادی طراحی بی‌سابقه‌ای می‌دهد. بنابراین نخستین جشنواره چاپ سه بعدی به دنبال متمرکز کردن و ساماندهی فعالیت های این حوزه است و اهمیت ویژه ای در حوزه فناوری های پیشرفته کشور دارد.

براساس این گزارش، نخستین نمایشگاه صنعت چاپ سه بعدی و مسابقه انتخاب بهترین چاپگرهای سه بعدی ایرانی توسط ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی از ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌شود.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی www.3dshow.ir مراجعه کنند.