رهبر معظم انقلاب امروز در بیانات مهمی در جمع فرهینگیان به سند ۲۰۳۰ یونسکو اشاره کرده و تاکید کردند که ایران تسلیم این سند نمی‌شود.

به گزارش یوپنا، ایشان فرموردند: «این سند ۲۰۳۰ یونسکو چیزی نیست که جمهوری اسلامی تسلیم آن شود. اصل کار غلط است؛ اینکه برویم سندی امضا کنیم و بعد بی‌سروصدا آن را اجرا کنیم؛ مطلقاً مجاز نیست. بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله‌مندم. باید مراقبت میکردند و نباید میگذاشتند کار به جایی بکشد که ما جلوی آن را بگیریم. اینجا جمهوری اسلامی است.»

اما سند ۲۰۳۰ که رهبر انقلاب نسبت به اجرای بی سروصدای آن گلایه کردند، چیست؟

رهبران کشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر ۲۰۱۵ در اجلاس عالی‌رتبه سازمان ملل تعهد کردند؛ دستور کار جهانی توسعۀ پایدار ۲۰۳۰ را در سیاستگذاری‌های کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال ۲۰۱۶ اجرایی کنند، براین اساس در بخش اهداف آموزشی موضوع آموزش و یادگیری مادام‌العمر باکیفیت، ‌برابر و فراگیر برای همه با محوریت یونسکو تعیین شده که ایران نیز متعهد به اجرای آن است. در ادامه این روند نشست عالی‌رتبه مشورتی در زمینه آموزش ۲۰۳۰ در ایران، در تاریخ ۲۰ آذر سال پیش توسط کمیسیون ملی یونسکو برگزار و از سند ملی آموزش ۲۰۳۰ رونمایی شد. تعداد ۳۰ کارگروه ملی نیز در ایران تشکیل شد تا مطابق با شرح وظایف خود مسئولیت تهیه سند آموزش ۲۰۳۰ را به‌عهده بگیرند.

به عقیده بسیاری از صاحبنظران، بندهای متعددی از این سند بر تربیت یک شهروند غربی در چارچوب جهانی شدن تاکید داشته و برخلاف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کشورمان است.

راهبردهایی که برای ترویج توسعۀ پایدار در این سند تعیین شده‌ بدین شرح است:

توسعه سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با آموزش توسعه پایدار و آموزش شهروندی جهانی در نظام‌های آموزش رسمی، غیررسمی و آزاد

آماده‌سازی یادگیرندگان در همه سنین با فرصت‌های مناسب برای یادگیری مادام‌العمر و دانش و مهارت‌های مربوط به ایجاد جوامع صلح‌جو و پایدار

ترویج برنامه‌های مشارکتی برای یادگیرندگان و معلمان و مربیان در رابطه با آموزش توسعه پایدار و آموزش شهروندی جهانی

تضمین اینکه آموزش نقش کلیدی فرهنگ را در دستیابی به توسعۀ پایدار به رسمیت شناسد و برنامه‌های آموزشی با توجه به چارچوب‌های فرهنگی تهیه شوند

حمایت از توسعه نظام‌های ارزیابی قوی‌تر برای آموزش شهروندی جهانی و آموزش برای توسعه پایدار به‌منظور سنجش مهارت‌های شناختی و اجتماعی ــ رفتاری دانش‌آموزان و دانشجویان

ترویج اینکه آموزش، فرهنگ صلح و عدم‌خشونت، گفتگو و تفاهم بین‌فرهنگی را پرورش دهد. ترویج رویکرد بین‌رشته‌ای و با مشارکت ذی‌نفعان مختلف برای تضمین آموزش توسعه پایدار و آموزش شهروندی جهانی در همۀ سطوح و اشکال آموزش.